Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:36:43
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:32:02
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Stalen rijtuigen van NS door Olaf
Vandaag om 12:12:39
Klompentrein door Menno 1846
Vandaag om 12:12:09
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:09:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door FritsT
Vandaag om 11:58:10
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:24:47
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 10:36:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:40:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
  

Auteur Topic: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid  (gelezen 2392 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Gepost op: 05 October 2007, 16:51:20 »
Hallo

Ik ben bezig met het maken een baanplaan voor een baan met Peco55 rails.

Voor het schaduwstation wat moeilijk bereikbaar zal zijn moet ik nu een keuze maken tussen 2 wissels van peco, de SLE392F



 of SLE396F (beide met electrofrog).



De eerste is kleiner en ook goedkoper (en ik heb er toch wel een paar nodig..).

Heeft iemand ervaring met de SLE392F? is deze bedrijfszeker, of kan ik toch beter gaan voor de SLE396F?
 
Dank voor je hulp

Mvg, Jeroen
 

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2007, 17:05:49 »
Ik mag toch aannemen dat de bedrijfszekerheid van beide wissels identiek is.  Beide hebben de zelfde constructie. Voertuigen gaan door beide wissels lekker soepel.

Groet,

Erik

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2007, 17:14:07 »
Hallo,

Dat zou ik ook denken...

Ik heb echter nu een kleine proefbaan met rails van Minitrix en ik heb toch wel wat problemen met de kleinere wissels in vergelijking met de grotere op de baan. Soms blijft er een trein of wagon hangen achter de wissels.

Ik vraag me af of dat bij Peco ook zo is.

Mvg, jeroen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2007, 17:45:08 »
Ik heb bijde wissels.
Het enige verschil zijn de afmetingen en de daarmee gepaard gaande prijs.
Duurzaam en bedrijfszeker zijn ze zeker!
Door een veertje in de wissel ben je er ook zeker van dat de wissel ten alle tijden goed sluit. (handig als je er op moet vertrouwen in een schaduwstation waar je moeilijk bij kan)
Verder is het zo dat als je een degelijke niet te veel buigbare ondergrond hebt met eventueel nog een laagje geluidsisolatie de wissel prima fuctioneerd. Het nummer maakt daarbij niet uit.
Ook is het bij bijde wissels zo dat als je ze electrisch wenst aan te sturen je:
1 een sterke mortor moet hebben
2 of de veer er uit moet halen

1 is in geval van bedrijfszekerheid volgens mij de beste oplossing (doe ik ook) Hiervoor gebruik ik de wisselspoelen die ook door Peco geleverd worden.

Mocht je meer vragen hebben hierover hoor ik het wel ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2007, 20:23:21 »
Hallo Mark,

Dank voor je antwoord.

Dat scheelt toch weer in de kosten  ;D

Ik ben nog in dubio welke aandrijving ik ga gebruiken. Vanwege de prijs denk ik aan Conrad. (ik overweeg ook Hofmann, maar dat is wel weer een stuk duurder)

Ik heb ergens gelezen dat de Peco aandrijvingen stroom vreten en soms problemen geven. Jij hebt die ervaring dus niet?

Groet, J


Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2007, 21:26:32 »
Hoi Jeroen,

Ik denk dat ik een jaar of 5 terug behoorlijk problemen had met de peco wisselaandrijvingen. Bij het digitaal gebruik wel te verstaan. 

Eerst werden ze aangestuurd door Viessmann wisseldecoders. Deze en soortgelijke wisseldecoders worden begrensd op 2A. (heb ik me door de kenners laten vertellen)

Raf Braun heeft toen een 3A wisseldecoder ontworpen. (met externe voeding) Na dat ik deze ben gaan gebruiken, kan ik niet anders zeggen dan dat ze zeer betrouwbaar werken. Ze zijn heel sterk en in staat de veerdruk te overwinnen. Hierdoor liggen de tongen dus goed aan.

Nadeel: Die decoders zijn alleen wat duurder dan de gemiddelde.

Verdere bijkomstigheid: Ze gaan goed hoorbaar om. Een behoorlijke klap als je ze bijv. met een minitrix vergelijkt. Persoonlijk prefereer ik die klap met de zekerheid dat hij goed omgaat dan een slap klikje met het idee "gaat  ie nu om of niet". Maar goed dat is persoonlijk.

mvg
Henk