Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Luit
Vandaag
om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw.
door
Huup
Vandaag
om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
piksov
Vandaag
om 10:06:58
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2
door
Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rijtuigverlichting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rijtuigverlichting (gelezen 1959 keer)
Steen
Offline
Berichten: 205
Rijtuigverlichting
«
Gepost op:
03 April 2015, 13:04:04 »
Hallo medeforummers,
Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in rijtuigen. In de rommelkast lag al heel lang een rol van 5 meter warmwitte LED strip. Deze strip kan je per 3 LEDs afknippen. Als ik een stukje van 3 X 3 = 9 LEDs neem heb ik mooi de lengte van een rijtuig. Ik heb nu in het rijtuig een bruggelijkrichtertje ingebouwd. De digitale railspanning wordt zodoende gelijkgericht. Een elco van 470 uF moet het knipperen wegnemen. Een weerstand van 330 Ohm beperkt de stroom. Uiteindelijk gaat er voor een mooie niet te felle verlichting 10 mA door het stripje en tussen de aansluitpunten staat 9 Volt. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het resultaat; het knipperen is niet helemaal weg. Nu had ik zo gedacht om een goldcap over de strip te zetten. Deze zijn lekker klein en hebben een grote capaciteit. Een exemplaar van 0,047F meet slechts 10 mm middellijn en 5 mm dik. Het probleem is echter dat deze condensator maximaal 5,5 Volt verdraagt. Mijn gevoel zegt dat ik er twee in serie kan zetten en dat er dan 11 Volt op mag komen te staan. Dus ruim voldoende voor de 9 Volt, die op het LED stripje staat. Wat doet dit echter met de capaciteit? Als ik twee van 0,047F in serie zet moet ik dan als eindresultaat nemen 2 X 0,047 = 0,094F of moet ik juist delen door 2 en kom ik uit op 0,0235F, wat trouwens ook nog een flinke waarde is.
Mvg: Geert.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 14:21:53 door Steen
»
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #1 Gepost op:
03 April 2015, 13:08:43 »
Je moet door twee delen. Het is hetzelfde rekensommetje als bij weerstanden die parallel staan.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #2 Gepost op:
03 April 2015, 13:22:47 »
Dankjewel Henk,
Ik dacht al dat het net zo was als bij het parallel en serie schakelen van weerstanden, maar dan net andersom. Het is meer dan 50 jaar geleden dat ik op school zat. Echter 0,0235F = 23500 uF lijkt me wel voldoende.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2015, 15:14:58 »
Hoi Geert,
Heb je wel eens aan ATF gedacht? De slepers heel licht invetten. Bij mijn donderbusjes (HO) gaf dat een heel positief resultaat. Niet helemaal knipper vrij maar toch een hele verbetering.
Marius.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 15:17:35 door SBBcargo
»
Gelogd
Marius
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #4 Gepost op:
03 April 2015, 15:42:40 »
Dag Marius,
Ik rij 2rail schaal N en zodoende heb ik geen slepers.
Maar dankjewel voor je goedbedoelde reactie.
Mvg: Geert
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #5 Gepost op:
03 April 2015, 15:45:12 »
Met "slepers" wordt ook wel eens de stroomafneem-dingetjes die tegen de wielen drukken bedoeld.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #6 Gepost op:
03 April 2015, 15:57:28 »
En bij rijtuigen zullen dat dan de latoen koperen veertjes zijn die contact maken met de asjes. Ik zal eens proberen daar een heel klein beetje vet op te krijgen. Maar dat moet dan ook echt wel zo goed als niets zijn.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #7 Gepost op:
03 April 2015, 16:12:43 »
Voor alle zekerheid, wel ATF gebruiken hoor. Na het "in-smeren" een aantal rondjes rijden. Je zult dan het verschil dan wel gaan zien.
Marius.
Gelogd
Marius
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #8 Gepost op:
03 April 2015, 17:27:40 »
Als je een gold cap gaat gebruiken zal je wel een weerstand tussen de gold cap en de railspanning (dus gelijkrichter) moeten doen. 23500uF is inderdaad een enorme waarde om zo aan de rails te hangen => gaat vonken en centrales kunnen in de beveiliging schieten. Maar aangezien je spreekt over 2x 5,5V neem ik dus aan dat je ze over de led strip wilt zetten? Dit kan wel en dan zorgt de weerstand er dus al voor dat de stroom beperkt is. Maarrrrrr, het effect is dan echt minimaal! Ondanks de flinke waarde van de condensator zal de spanning inzakken en een kleine variatie in spanning zie je al. Doordat de waarde zo hoog is zal het effect waarschijnlijk wel genoeg zijn om tegen het knipperen te helpen maar is niet meest efficiënte manier.
Ter controle, de 470uF die je nu gebruikt, die heb je ook na de weerstand? Zo ja, dan zou ik hem naar voor de weerstand verplaatsen. Of, om de opstart stroom weer te beperken, gebruik ipv 330ohm een 47ohm en een 270ohm (ofzo) in serie waar je de condensator na de 47ohm plaatst. Deze beperkt dan de opstartstroom terwijl je de LEDjes via de 270 uit de condensator voedt.
Zelf heb ik, om effectiever gebruik te maken van de condensator, wel zitten spelen met een transistor als stroombron ipv een weerstand. Afgezien van dat het meer onderdelen zijn werkte dit best goed. Zie daarvoor het grote "Ledjes van de rol" topic.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #9 Gepost op:
03 April 2015, 18:19:41 »
Timo,
Dank voor je adviezen.
De LED strip heeft zelf ook ingebouwde weerstanden. Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op 12 Volt en dan trekt hij 40mA. De C van 470 u zit direct op de + en - van de gelijkrichter. De 330 Ohm komt daarna en heb ik proefondervindelijk gekozen. Bij die waarde branden de LEDs niet te fel en niet te zwak. De strip krijgt 9 Volt en trekt 10 mA. Het idee van een "voor" en "na" weerstand is zo gek nog niet. Wel moet ik zorgen dat de 2 serie geschakelde gold caps niet meer dan 11 Volt krijgen. Maar dat komt met wat rekenen, uitproberen en meten wel goed. Om er ook nog een transistor bij te halen zie ik niet zo zitten. De electronica heb ik het liefst uit zicht en moet daarom weggestopt worden in de WC' s en op de balkons.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rijtuigverlichting