Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Project seaside Germany door Jeronimos
Vandaag om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.  (gelezen 6266 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2015, 11:05:47 »
Kolomna is vooral lomp, vereist vaak een hoop onderhoud.
DB heeft circa 10-15 jaar terug experiment gedaan met de BR232 ; enkele exemplaren omgebouwd met een Caterpiller , met een MTU en met modernere Kolomna

Kolomna bleef niet echt geweldig, veel onderhoud nodig en niet zuinig. Maar wel erg goedkoop qua aanschaf. MTU loopt best mooi maar had wat kinderziekten en was aan de lichte kant. Caterpiller had dacht ik issues met vele leegloop draaien, bovendien prijzig zowel qua aanschaf als verbruik/onderhoud. Bij DB is men uiteindelijk voor de BR232 grotendeels bij oude Kolomna's gebleven.

Zelf weinig ervaring met moderne diesel, ik houd het bij oude Stork en MGO producten :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2015, 18:56:01 »
Het is voor moderne dieselmotorfabrikanten een aardige uitdaging om een motor geschikt te maken
voor langdurig stationair onbelast draaien, het is zelfs opgenomen in de voorgeschreven testcycles voor deze motoren.
Onze motoren voor rail worden specifiek voor dit gebruik ontworpen en gebouwd.
Cat motoren zijn perfecte motoren, echter voor bepaalde applicaties minder geschikt.
Van langdurig stationair draaien vervuilen ze enorm, en slijten ze vele malen sneller door de overmatig opgebouwde koolaanslag. En loopt er grote hoeveelheden deelsverbrande brandstof via uitlaatdelen langs de motor naar beneden, als gevolg van de lage uitlaattemperatuur.

Oud spul is geweldig heb ook nog een periode bij MWM, Deutz motoren gewerkt.

Groeten Leen.

Groeten Leen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2015, 19:22:10 »
Hallo Leen,

Nou ben ik zelf redelijk bekend met Caterpillar omdat ik veel met bouwmachines heb gewerkt.
Regelmatig ging ik naar Beilen of Almere voor demodagen of gewoon voor onderdelen.
Jaren geleden werden er Cat machines uitgerust met motoren die door Mitsubishi waren gebouwd.
Deze motoren waren te herkennen aan de kleppendeksels, hier zat namelijk niet de vertrouwde Cat olievuldop op!
Mijn vraag is nu, bouwt Cummins ook motoren voor derden? Beetje of-topic, ik weet het :-[
Nog meer of-topic, Deutz leverde ooit de motoren voor enkele types Volvo graafmachines.
Wat betreft stationair draaien van Cat motoren, de bouwmachines waren hier ook geen fan van. Bij te lage belasting nam het olieverbruik toe.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2015, 20:16:16 »
Ha Roelof,
Dan ben je ook wel bekend met Cummins.
Jazeker doet Cummins dat, de grote Cat graafmachines gebruiken Cummins.
Verder de huidige Volvo's, Hitachi's, Komatsu, Liebherr grote machines etc etc. eigenlijk alles waar geen Cat opstaat zitten Cummins motoren in, misschien niet zo bekend maar Cummins is de grootste motoren fabriek ter wereld, er is geen andere fabriek die meer motoren produceert, meer dan 1 miljoen motoren per jaar.
Veel stationair onbelast draaien is echt enorm slecht voor moderne diesels.

Ik heb ook nooit begrepen waarom dat dit met lokomotieven zo noodzakelijk is, als gebruik niet nodig is lig je de boel toch stil zou ik zeggen.
Maar ben geen expert, misschien dat iemand dat weet.

Met vriendelijke groet,
Leen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2015, 21:45:13 »
Leg je de diesel stil valt vrijwel altijd ook de compressor uit... en dat betekent dat beremming van de trein na verloop van tijd niet meer gegarandeerd is. Bovendien kost het opnieuw opbouwen van luchtdruk, zeker bij langere treinen zoals goederentreinen, een hoop tijd. Dus laat men bijvoorbeeld bij werktreinen dieselmotoren vaak langdurig stationair draaien om tijdverlies van het opstarten te voorkomen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2015, 22:13:31 »
Dus zou je een klein motortje met compressor bij moeten plaatsen die automatisch start als de hoofdmotor stopt en de druk wegvalt.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2015, 08:01:48 »







UP 9900 is een SD59M-2 / SD59MX, een omgebouwde SD60:een ECO-upgrade naar Tier 4 criteria.
Er zijn 25 stuks gebouwd.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2015, 08:54:44 »
Dit is o.a. ook voor ons een belangrijke markt, de markt voor nieuw gebouwde lokomotieven is te gering.
Upgraden van een bestaande vloot kost maar een fractie ten opzichte van nieuw materiaal aanschaffen.
Verder zijn de meeste reserve delen al in voorraad bij de gebruikers wat het nog interresanter maakt.

Groet Leen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2015, 12:02:09 »
Het is toch ook zo dat je bij een motor wissel een veel korter test traject hebt tov een volledige nieuwbouw inclusief een aangepaste opbouw?

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2015, 17:12:02 »
Nou ben ik geen expert op dit gebied,
Maar als we voor dit soort besprekingen aan tafel zit heb ik dit meerdere malen opgevangen.
Als materieel aan het eind van zijn levensduur zit zijn er de volgende opties mogelijk:
1. Nieuwe aanschaffen, duur en neemt veel tijd in beslag, en kinderziektes is dan het nadeel, voordeel nieuw materieel, bestellen op wens, laatste stand ter techniek.
2. Bestaand materieel jong gebruikt aanschaffen, nadeel, meestal niet geheel aangepast aan de inzet, verborgen gebreken, veelal verouderde techniek, veel onderdelen inkopen voor onderhoud, levensduur.
Voordeel, goedkoop, heeft zich bewezen, veel kennis over aanwezig, bekende techniek.
3. Bestaande vloot stuk voor stuk uit dienst nemen, compleet reviseren en moderniseren, Voordeel, materieel was al geschikt voor de inzet, heeft alle certificaten, relatief goedkoop ten opzichte van  nieuwe aanschaf, alle dure reserve delen zijn ruim voorhanden, kennis van het materieel is bij bedienend en onderhouds personeel aanwezig, en het heeft zich al vele jaren bewezen.
Nadeel, toch wel de hoeveelheid nieuwe techniek, mogelijke kinderziektes, kennis van de nieuwe techniek, en niet de goedkoopste oplossing.
Momenteel is optie 3 het meest in onderhandeling, gevolgd door optie 1.
Wij denken dat dit komt door de project doorlooptijd, deze is door de klant grotendeels zelf te controleren, en veruit het kortst, en inderdaad het test en certificeringswerk kan voor een groot deel overgenomen worden van de oude situatie.

Groet, Leen.