Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 21:31:12
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.  (gelezen 5297 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2018, 12:26:16 »
Even een toevoeging, je kan de spanning niet meten enkel waarnemen. Ik mis dit in de bovenstaande antwoorden.

De decoder stuurt de uitgang aan met pulsbreedte modulatie en als je deze meet met een multimeter dan meet je de effectieve spanning. Dat je een voktage waarneemt geeft enkel aan dat de uitgang functioneert.

Blij dat het is opgelost, de blauwe draad is altijd een betrouwbare oplossing omdat de massa (chassis) niet altijd een goede verbinding met de lamp garandeert. Vaak verbeter ik deze door het chassis is op te schuren en een druppel geleidende inkt erop te doen. Als dot opdroogt verbeter je de geleiding.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2018, 12:35:44 »
Dag Teun,

Je kan de behuizing wel gebruiken mits deze meedoet met de stroomopname (als dus de behuizing verbonden is met één van de wielen) maar dan brandt de verlichting alleen als de rails een positieve puls geeft. De witte of gele draad (en ook de groene en eventueel paarse draad) is de 'min'. Dus inderdaad opletten met LEDs zodat deze goed aangesloten worden. En omdat LEDs vrijwel niet nagloeien zie je de knipperfrequentie van het digitale signaal iets duidelijker als je gevoelige ogen hebt. Als je de blauwe draad gebruikt heb je minder last van knipperen omdat deze altijd + is.

Bij oudere locs en treinen is het gebruikelijk om de 'massa' te gebruiken van een chassis. Maar voor digitaal liever niet. Omdat de digitale stroom, net als wisselstroom, afwisselend positief en negatief is en de gele of witte draad altijd negatief (als deze 'aan' staat) brand het lampje of LED dus alleen als het chassis positief is, dat is ongeveer de helft van de tijd, dus werkt je lampje/LED maar op halve kracht en knippert met de frequentie van het digitale signaal. Sommigen kunnen dit zien, en het word beter zichtbaar als je de verlichting dimt. Bij een gloeilampje is dit niet goed zichtbaar omdat het nagloeit. Een normale LED doet dit niet. Een warmwitte LED kan wel iets nagloeien omdat er meestal een laagje fosfor gebruikt wordt voor het warme tintje. Mocht de verlichting met 670 ohm toch te fel branden dan raad ik aan om een hogere weerstand te proberen als het gaat knipperen bij het dimmen van de uitgang.

Succes!  (y)

Mvg,

Robert
Je verhaal klopt, behalve dat het voor de werking in pwm niet uitmaakt of je de blauwe draad of het chassis gebruikt. Ook bij gebruik van de blauwe draad is het pwm effect gewoon zichtbaar.

Je kan het testen, film met je camera de loc maar eens. Hoeverder je de uitgang dimt des de beter het zichtbaar word.

In principe maakt het niet uit of je de v+ gebruikt of de massa. Zolanh de massa verbonden is met de zwarte draad van de decoder. Maar zodra je de aux uitgangen gaat gebruiken heb je de blauwe draad nodig. En daarbij geeft in de praktijk de blauwe draad een stabieler resultaat dan het chassis. Echter in geval van gloeilampen is door het ohmse karakter het vrij zinloos om het chassis te vervangen door de blauwe draad. Tenzij niet anders kan.

Groetjes

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?