Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren  (gelezen 8233 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2007, 23:41:05 »
.... en draait de motor de ene kant op als ik de knop naar rechts draai en de andere kant op als ik naar links draai ??? ???
Ja, zo simpel is het. In de Tortoise zit een gelijkstroommotortje, en dat draait de ene of de andere kant op, afhankelijk van de plaats van plus en min.

Bij digitaal is de meest overzichtelijke oplossing om een z.g. schakeldecoder te nemen, of een wisseldecoder met een bistabiel relais er achter.
Met de contacten van dat relais schakel je dan plus-min of min-plus op de motor, op dezelfde manier als in het eerste aansluitvoorbeeld is aangegeven met de DPDT-schakelaars.

Let wel op dat er bij de Tortoise spanning op de motor moet blijven staan, ook als hij al is omgelopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #31 Gepost op: 20 September 2007, 21:35:04 »
@ Hannes

Tortoise kan je aansturen met LTD M-DEC (ook verkrijgbaar bij conrad best nr 210482 - 89  en 240005 - 89 )

Succes

(deze combi heb ik ook)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #32 Gepost op: 20 September 2007, 21:40:59 »
Het aansturen gaat ook perfect met de LS150 van Lenz.
Je hebt dan extra 2 diodes nodig en je moet dan wisselstroom gebruiken.

Het voordeel van de LS150 is dat je kan instellen hoelang de motor bekrachtigd moet worden.

Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #33 Gepost op: 20 September 2007, 22:16:14 »
Wim
Het is wel verstandig om de spanning op een turtoise te laten staan.
Ten eerste verbruiken ze maar heel weinig als ze omgelopen zijn en ten tweede willen ze nog wel eens iets 'teruglopen'.
Dan ligt je wisseltong dus niet helemaal om.

Groetjes, John

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #34 Gepost op: 20 September 2007, 22:33:56 »
Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.

Heb je het al geprobeerd? Want deze opmerking komt op mij over alsof je de tortoise niet kent...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #35 Gepost op: 20 September 2007, 22:37:13 »
Ik heb maar 60 van die apparaten onder mijn baan.

Ik stuur ze via de LS110 en LS150 gedurende 2 seconden aan en heb al ca. 7 jaar geen last dat ze terug lopen.

Is dat voldoende om ze te kennen  ???
« Laatst bewerkt op: 20 September 2007, 22:39:25 door Wim Romijn »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #36 Gepost op: 20 September 2007, 22:38:29 »
Ok, neem me niet kwalijk.

Wat heb jij gedaan dat ze niet terug lopen dan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #37 Gepost op: 20 September 2007, 22:42:16 »
Vermoedelijk stuur ik ze iets langer aan dan nodig is.

Ik heb een tijdje geexpirimenteerd en 2 seconden was de beste tijd.
Dat is het voordeel van de LS110 en LS150 je kan deze decoder op een tijd instellen en dan regelt de decoder deze tijd. Als bijvoorbeeld de IB een puls geeft van 0.1 sec. dan regelt de decoder de rest en kan de IB weer wat anders gaan doen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #38 Gepost op: 20 September 2007, 22:48:09 »
Wat ik bedoel is hoe houd je de wisseltongen dan tegen de rail aan? Ik neem aan dat je niet het veertje in de peco wissel hebt laten zitten?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #39 Gepost op: 20 September 2007, 23:07:06 »
Als de motor eenmaal omgezet is dan loopt hij niet meer terug.

Stuur je ze net niet lang genoeg aan dan kaatst hij als het ware iets terug.
Doordat ik iets langer aanstuur dan komt hij eerst tot rust en dan is de stroom niet meer nodig.

In geval van nood kan je de veerkracht van de tortoise regelen.
Dit laatste moet je niet overdrijven want dan drukt hij de wissel van zijn plaats.

Probeer maar eens met de hand een motor om te zetten dan zie je ook het verschijnsel dat hij terug kaatst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2007, 23:32:08 »
Wim,

in de handleiding die bij de Tortoise wordt geleverd staat uitdrukkelijk dat de motor onder spanning moet blijven staan. Jaren geleden heb ik in RailMagazine een recensie geschreven over de Tortoise, en bij het testen daarvoor heb ik ook gemerkt dat de aandrijving soms terugloopt als je de spanning uitschakelt.
Dat het bij jou altijd goed gaat kan te maken hebben met een andere (hogere) positie van het draaipunt, waardoor er minder tegenkracht op de veerdraad staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #41 Gepost op: 21 September 2007, 13:33:09 »
Klaas,

Blijkbaar de handleiding niet helemaal gelezen.

Als het inderdaad mogelijk is om de stroom er continue op te laten staan komt eigenlijk beter uit.
Nu stel in mijn decoders in voor een bekrachtiging van 2 seconden en dat heeft het nadeel dat een decoder de volgende uitgang pas uitvoert nadat de vorige klaar is en dat kan bij een wisselstraat weleens lang duren. Bij continue aansturing heb je daar geen last van en gaan ze allemaal snel na elkaar om.

De LS150 kan ik dan alleen niet meer gebruiken omdat deze een maximale tijd heeft van ik meen 25 seconden. De oude LS110 heeft dat niet (is uit productie) en de LS100, met terugmelding vindt ik te duur voor wissels en seinen omdat je dat eigenlijk nooit gebruikt.