Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
1200blauw
Vandaag
om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
Vandaag
om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
Vandaag
om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Ronald69
Vandaag
om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
kop en sluitlichten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: kop en sluitlichten (gelezen 1627 keer)
willem22
Offline
Berichten: 1544
kop en sluitlichten
«
Gepost op:
02 October 2007, 11:35:28 »
Bij het bezoek van het draadje van Bop "Spoorse opendag in Twente" en bij het bekijken van de filmpjes zag ik een aantal zaken m.b.t. sluit en koplichten.
Bij de 451 zag ik dat de koplichten als sluitverlichting is gebruikt.
Bop een pm gestuurd en hier onder aangegeven zijn reaktie.
Altijd weer wat wijzer via het forum.
Hoi
Ze plaatsen soms een rode reflektor voor de lampen.
zoals bij Blokkendoos "jules"
Maar vroeger werd er bij het achteruit rijden ook gewoon een losse rode lantaarn geplaats of brande alleen de linker bovensein, wat natuurlijk veel sneller gaat dan iedere keer de lampen open te schroeven maar 2 grote rode lampen is natuurlijk veiliger dan 1 klein lichtje.
Bij de 2530 werd wel gebruik gemaakt van het linkerboven sein
hieronder nog even een foto van de 451
Dus of dit origineel ook gebeurde in het verleden dat weet ik niet.
Het kan ook zijn dat er extra rode lampen in de lampenhouder zitten
Toch wel een goede vraag voor het forum dan kan je gelijk gebruik maken van bovenstaande foto's
Groeten,
Bob
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9886
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #1 Gepost op:
02 October 2007, 11:43:00 »
bij veel materieel zijn de 2 toplichtjes voorzien van een schijf die ervoor langs kan draaien met daarin een heldere (of gele) en een rode glasplaat om wit of rood sein te geven. Soms met de hand bediend (in de cabine van de 1010 in t nsm meen ik het ooit gezien te hebben) en soms met een motortje op afstand.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #2 Gepost op:
02 October 2007, 12:04:21 »
Bij Serie 1000/1100/1300 2200 en 2400, kon je inderdaad met de hand een schijf ronddraaien, bij de 2200/2400 moest je daarvoor in de huif zijn.
Drie keer raden of machinisten daar zin in hadden, het was veel makkelijker het omgekeerde L sein te handhaven en uitteschakelen en dan 1 rood pitje aan te zetten vanuit de cabine. Gemak dient de mens
Schijfjes met motoren ken ik niet
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9886
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #3 Gepost op:
02 October 2007, 12:05:19 »
oke, weet ik niet waar ik dat vandaan heb, maar ga dr dan gerust vanuit dat ik me vergist heb.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #4 Gepost op:
02 October 2007, 13:51:07 »
1200 idem, moest je in de neus zijn.
Gelogd
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #5 Gepost op:
02 October 2007, 13:53:17 »
Misschien in buitenlandsmaterieel? Iemand?
1200 inderdaad, in dat hondekop kruipen was helemaal iets voor liefhebbers
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22524
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #6 Gepost op:
02 October 2007, 14:15:07 »
De 1200 had toen nog een neusdeur. Moet redelijk eenvoudig zijn geweest, vooropgesteld dat de machinist zin had uit zijn cabine te komen.
Bij de Hondekop-treinstellen zitten de sluitseinen bovenin de cabine. Vermoedelijk de gemakkelijkste van allemaal.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re: kop en sluitlichten
«
Reactie #7 Gepost op:
02 October 2007, 19:07:50 »
De seinen bovenin heten officieel hoekseinen.
Het was verplicht om beide hoekseinen te voorzien van de rode voorzetruitjes indien het sluitsein getoont moest worden, maar al snel werd dat door de machinisten niet meer gedaan.
Bij de 2200 moet je inderdaad in de koelerhuif de schijf met de hand draaien.
Het is echter met de verschillende modificaties die er geweest zijn niet meer allemaal hetzelfde. Bij de 2225 bijvoorbeeld is een schakelaar geplaatste om, in plaats van het omgekeerde L-sein, een A-sein te tonen. De schakelaar schakelt tussen het hoeksein en het hoge derde frontsein, maar 1 keer raden waar die schakelaar geplaatst werd..... inderdaad, in de koelerhuif!
Groetjes,
Rik
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
kop en sluitlichten