Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Duikeend
Vandaag
om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
henk
Vandaag
om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw.
door
Huup
Vandaag
om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2
door
Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Seinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Seinen (gelezen 1696 keer)
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Seinen
«
Gepost op:
19 November 2014, 21:53:31 »
Is hier iemand op het forum die mij het principe van seinen uit kan leggen in jip en Janneke taal. Ben een absolute nono wat dat betreft en heb nog nooit iets gedaan met seinen. Ik wil in eerste instantie analoog gaan rijden. Kan ik dan ook seinen gebruiken en de treinen automatisch voor zon sein bijv laten stoppen ? Hoe werkt dit dan ?
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: Seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2014, 22:48:47 »
Een sein is in principe een mast met lichtjes. Misschien een arm eraan als het een armsein is. In dat geval zit er ook nog een electromagneet ofzo bij die de arm omhoog/omlaag doet. Draadjes goed aansluiten en een schakelaar op je bedieningspaneel, dan gaan de juiste lichtjes branden.
Treinbeïnvloeding? Da's ergens een los verhaal. Kan prima. In de eenvoudige versie blijft het er wel toe beperkt dat je een stuk rails stroomloos kan schakelen. Je trein stopt dan onsubtiel binnen de paar centimeter. Je kan uitgebreidere zaken met vertragingen regelen, maar dan ben je gelijk ingewikkelder bezig.
Überhaupt moet je wel een stukje rails bij je sein isoleren (één kant is genoeg) om het aan/uit te kunnen zetten, natuurlijk.
Hoe dan beïnvloeden? Als je een rood/groen lichtsein hebt kan je een dubbelpolige schakelaar nemen. De ene schakelt één van de wisselstroomdraadjes afwisselend naar het groene en het rode lampje. De andere pool laat je dan de stroom naar je rails aan (groen) en uit (rood) schakelen.
Heb je bijvoorbeeld die mooie viessmann DB armseinen met de langzame aandrijving? Daaraan zit een tweetal rode draden die alleen doorverbonden zijn als het sein op groen staan. Daar kan je ook je geïsoleerde spoor mee schakelen, dus.
Het hangt dus van je systeem af, maar het kan in principe prima.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: Seinen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 November 2014, 22:50:04 »
Aanvulling: mocht je nog verder willen gaan dan kan je treinen het sein achter hen automatisch op rood laten zetten. Ik ga er maar even van uit dat dat niet is wat je bedoelt. Dan wordt het weer flink ingewikkelder, namenlijk
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: Seinen
«
Reactie #3 Gepost op:
20 November 2014, 10:55:06 »
Waar plaats ik normaal gesproken de seinen en welke soort sein doet in het echie wat ? Kan ik als ik een analoge baan heb er voor zorgen dat door de seinen ergens een trein stopt, als ik het goed begrijp kan ik dit doen door rails op bepaalde plekken te isoleren. Hoe doe ik dit überhaupt ? Maar waar dan tov het sein, en hoe zorg ik er dan voor dat het sein op een gegeven moment weer op groen ga. Maw hoe schakel ik dat met een ander gedeelte van de baan. Veel vragen denk ik, maar ik heb echt nog geen flauw benul. Kan ik ergens op een duidelijke site zien hoe en wat het werkt met seinen op een modelbaan. Weet iemand toevallig een dergelijke sein. Ik heb op het moment nog geen enkel sein, dus sta aan het begin van iets nieuws. Wat voor sein zou ik kunnen aanschaffen, waar op de baan zou ik dat dan bijv moeten plaatsen zodat het ook echt een functie heeft en hoe sluit ik het dan aan zodat het ook daadwerkelijk gaat werken.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: Seinen
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2014, 12:34:23 »
Het hangt ook af van de voorbeeldsituatie die je nabouwt. Lichtseinen of armseinen? DB? NS? Verweggistan?
Oei, complete uitleg? Er staan ook uitgebreide versies online, bijvoorbeeld
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nederlands_seinstelsel
. Idem voor de duitse situatie. Viessmann heeft een boek in het assortiment die uitlegt waar je al hun seinen voor kunt gebruiken. Het assortiment is goed, dus ik vermoed dat het boek dat ook is. Zal wel duitstalig zijn.
Het basisprincipe is altijd gelijk. Een spoorwegnet is in blokken opgedeeld. Dat kan een compleet traject tussen twee stations zijn aan een enkelsporige lijn of een stuk van anderhalve kilometer aan een dubbelsporige lijn, bijvoorbeeld. Kern is: in elk blok mag maar één trein zijn.
Als er een trein is: dan gaat het sein aan het begin van het blok op rood.
Enkelsporig zijlijntje in Duitsland met seinen? Dan staat er aan het begin van het station een "inrijsein" dat aangeeft of je het station in mag rijden. Aan het eind van het (perron)spoor staat een uitrijsein dat aangeeft of je de lijn (=blok) naar het volgende station mag berijden. Enz.
Analoog qua stroomloos schakelen? Met geïsoleerde raillassen (=plastic) kan je een stukje spoor isoleren. Één van de railstaven is voldoende. Stukje van 50 cm isoleren. Sein staat aan het eind. Staat het sein op rood, dan moet er geen stroom op staan. Trein stopt automatisch (tenzij het een geduwde trek-duw trein is enzo, maar goed).
Alternatief:
seinen alleen als decoratie gebruiken
. Dus wel de goede seinbeelden tonen, maar verder geen beveiliging. Als je in je eentje op een baan rijdt is het ook nergens voor nodig.
En dan zou ik naar lichtseinen kijken, die zijn eenvoudiger en goedkoper.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: Seinen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2014, 13:26:05 »
Een sein bewaakt altijd 'iets'. Dat kan het begin van een blok zijn zoals Reinout al aangeeft, maar ook splitsingen, wisselstraten, kruisingen enz. Elk gebied waar geen 2 treinen tegelijk mogen komen, maar ook gebieden waar tijdelijk even niets mag komen omdat de wissels verkeerd liggen of net omgezet worden, openstaande bruggen etc....
In Nederland heb je in grote lijnen eigenlijk twee soorten seinen: 1) automatische seinen, die staan langs de vrije baan en bewaken het achter het sein liggende blok: het sein gaat vanzelf op groen als de baan achter het sein veilig is, en vanzelf op rood als er een trein voorbij het sein is gereden en het blok dus bezet is. De volgende trein moet dan wachten tot het blok weer vrij is. En 2), bediende seinen, die bijvoorbeeld stationsgebieden met wisselstraten bewaken. Deze seinen staan standaard op rood, behalve als de treindienstleider (of de computer...) een rijweg door het gebied heeft ingesteld. Als alle wissels goed liggen (en die sporen zijn vrij natuurlijk) gaat het sein pas op groen.
Ga maar eens op een wat groter station kijken, dan zie je dat doorgaans alles op rood staat, behalve op sporen waar binnenkort een trein moet passeren. En kijk dan eens langs de vrije baan, en zie dat alles meestal op groen staat, behalve wanneer er net een trein langs gereden is.
Gelogd
Reinier
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Seinen