Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beilhack xrotm: rijrichting door bask185
Vandaag om 22:05:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
Vandaag om 22:02:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:50:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:32:48
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 20:53:05
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
Vandaag om 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
Vandaag om 20:37:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:33:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
Vandaag om 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
  

Auteur Topic: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?  (gelezen 11524 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #45 Gepost op: 17 November 2014, 21:21:18 »
Volmondig, ja, de NS zou ook gereden hebben en ze rijden al 175 jaar in veel moeilijkere omstandigheden.
175 jaar rijden ze met zeurpieten (Nederlanders) en volgens hun doet de NS het nooit goed. ;D ;D
 (y) (y) (y) NS toppie!!!!! (y) (y) (y)
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #46 Gepost op: 17 November 2014, 21:57:51 »
Feitelijk is inmiddels het onderhoud en beheer van de Spoorlijnen ook een overheidstaak, echter uitbesteed aan Prorail die daarvoor betaald word, de Railvervoerders hebben daar al lang niets meer mee te maken....

Daarnaast kan Prorail nooit hun uitgaves aan het spoor dekken uit hun eigen inkomsten, daar is de infravergoeding lang niet groot genoeg voor....

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #47 Gepost op: 18 November 2014, 00:10:34 »
NS kon helemaal niet op eigen gezag het vervoer op een lijn stoppen.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het vervoer op de lijn naar IJmuiden kon stoppen.
Groetjes,
Emiel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #48 Gepost op: 18 November 2014, 02:17:36 »
Wikipedia over die lijn vertelt het volgende

Citaat
Sluiting
De spoorlijn lag aan de rand van de bebouwde kom van IJmuiden. Door de aanwezigheid van het Noordzeekanaal kon het IJmondgebied zich niet uitbreiden in de richting van de spoorlijn. Vanuit de meeste (nieuwe) wijken was het dan ook aantrekkelijker om per auto of bus naar Haarlem te reizen. Een voorstel uit 1969, opgenomen in het NS-beleidsplan Spoor naar '75, om het eindpunt van de spoorlijn te verleggen naar een nieuwe eindhalte IJmuiden Zeewijk, haalde het niet op grond van een kosten-batenanalyse.

Daarnaast waren de oude bovenleidingsmasten uit 1927 begin jaren 80 aan vervanging toe. Opheffing van parallele busdiensten ten gunste van de trein zou voor bewoners van Velsen en IJmuiden zorgen voor verminderde bereikbaarheid[3]. Mede door deze factoren werd besloten dat de lijn na honderd jaar gesloten werd voor reizigersvervoer. In september 1983 reed dan ook de laatste reizigerstrein over het traject. Enkele maanden later, in januari 1984 is de bovenleiding tussen Santpoort-Noord en IJmuiden verwijderd. Het jaar daarna zijn de twee grotere emplacementen opgebroken. In de zomer van 1989 is het tweede spoor verwijderd. De spoorlijn bleef nog tot oktober 1994 open voor het goederenvervoer. Het ging hier vooral op het vervoer van vis in koelwagens. Dit vervoer gaf de lijn zijn bijnaam, de vislijn.

Wat je hier denk ik uit op kan maken is dat niet alleen NS dit besloten heeft, maar alle partijen doe er toe deden. ;)

Bron


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22541
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #49 Gepost op: 18 November 2014, 07:16:15 »
Dan ben ik wel benieuwd hoe het vervoer op de lijn naar IJmuiden kon stoppen.
Groetjes,
Emiel

Omdat de Minister daartoe besloot. Neelie Smit Kroes had een taakstelling en vulde de bezuiniging op het OV onder andere in door het personenvervoer op de lijn naar IJmuiden te staken.
In de jaren negentig is NS op afstand van de politiek gezet, maar in de jaren tachtig kon NS bij wijze van spreken nog geen schroefje bestellen zonder goedkeuring van het Ministerie en een debat in de Tweede Kamer. Natuurlijk werd met NS overlegd, maar uiteindelijk werd de conceptdienstregeling ieder jaar bij de begrotingsbehandeling aan de kamer voorgelegd. Tegenwoordig mag de regionale of landelijke politiek één keer in de tien jaar of zoiets over een concessie debatteren. Loopt het niet zo lekker, zoals in Noord-Holland (NSR) of Limburg (Veolia), dan zijn er nog maar weinig instrumenten om tussentijds bij te sturen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #50 Gepost op: 18 November 2014, 13:52:41 »
De minister nam echt niet het initiatief tot sluiting. In de jaren '80 bij sluiting van de lijn naar IJmuiden en die naar Gronau, werd er inderdaad wel meer overlegd dan bij eerdere sluitingen - maar het initiatief kwam telkens van NS.

Woordvoerder Rienks van de PvdA sneerde in de vergadering van 11 maart 1981 niet voor niets naar de minister dat deze de oren liever laat hangen naar de directie van de Nederlandse Spoorwegen dan naar de kamer, met daaraan toegevoegd des te opmerkelijker als blijkt dat de regio en de minister van Economische Zaken het niet met deze minister eens zijn

Zo, klare taal.

verderop
Het streven van de NS het internationaal treinverkeer over een beperkt aantal grensovergangen af te wikkelen is duidelijk. dit geeft ook al aan, dat het initiatief om tot sluiting van de lijn te komen, volledig bij de NS lag - die overigens anno 1981 nog maar één slag per dag Enschede-Gronau reed.

Eerder was het helemaal onomwonden duidelijk wie initiatief nam
We schrijven voorjaar 1950. De minister antwoordt op kamervragen - de gestelde vraag betrof, of het juist was de N.S. voornemens was de reizigersdienst te staken op een aantal niet-rendabele lijnen.
Citaat
ANTWOORD van de heer Spitzen, minister van Verkeer en Waterstaat (ingezonden 22 maart 1950)
1. De directie van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen heeft verzocht haar met ingang van de eerstkomende zomerdienstregeling te ontheffen van haar verplichting tot het verrichten van reizigersvervoer op de volgende lijnen:
1. Boxtel-Gennep
2. Zwolle-Apeldoorn
3. Apeldoorn-Dieren
4. Haarlemmermeerlijnen
5. Zuidbroek-Stadskanaal
6. Assen-Stadskanaal
7. Schaesberg-Haanrade
8. 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe

(...)

Verderop wordt duidelijk dat, in ieder geval destijds, aan de NS gewoonlijk toestemming werd verleend, indien aan de vervoersbehoefte in de streek op andere wijze invulling kan worden gegeven en door het openhouden van de lijn de winstgevendheid van de NS onder druk zou komen te staan - in die tijd (en nog lang daarna) was het doel van NS het maken van winst.
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22541
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #51 Gepost op: 18 November 2014, 14:14:55 »
En uit dat laatste blijkt dus dat het beleid volop werd ondersteund door de overheid. Die had dan ook andere financiële prioriteiten in 1950. NS kon geen lijnen sluiten zonder toestemming.

In de jaren tachtig werden fikse bezuinigingen afgesproken, ook op OV. Vervolgens werd met onder andere NS overlegd waar die bezuinigingen met de minste negatieve gevolgen zouden zijn te halen. Lijkt me een goede zaak. NS had daar vast al een paar ideeën over. Ook geen slechte zaak. Maar uiteindelijk legde het kabinet unaniem (ook de minister van EZ) de beslissing aan het parlement voor en keurde het parlement de beslissing in meerderheid goed. De oppositie speelde daarbij de eigen noodzakelijke rol met alle grote woorden die daarbij horen, zeker in verkiezingstijd. Dat waren de verhoudingen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 15:58:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.