En ja voor de privatisering en ontvlechting hoorde alles bij de NS familie en nu zijn het aparte BVtjes met eigen managers die niets meer meevoelen met het rijden van treintjes.
Owwww, maar daar is tegenwoordig niks in veranderd hoor Simon. Als de regio vervoerder geen extra poet krijgt, komt er ook niks.
Sowieso, als de regionale overheid zou stoppen met geld in regionale treinen te steken, rijd er morgen geen énkele trein meer in die gebieden Allemaal en stuk voor stuk rijden die door de subsidie, en van de reizigers inkomsten kan dat allang niet meer rond.
Al het openbaar vervoer is afhankelijk van subsidie. Als de rijksoverheid vandaag geen geld meer in ProRail stopt, rijdt er morgen geen enkele trein meer in Nederland.
Vroeger werkte de NS ongeveer zo: men zette oud materieel in op de nevenlijnen, en bood een zeer karige dienstregeling aan. Als de reizigersaantallen dan tegenvielen, klopte men bij de minister aan: of we krijgen zus en zoveel guldens per jaar extra, of we staken het reizigersvervoer op deze en die lijn. Als de minister dan niet over de brug kwam, werd de lijn inderdaad stilgelegd. Als ik het goed begrijp, ging het voor de lijn naar Scheveningen om een bedrag van f 100.000 per jaar, inclusief afschrijving op het nieuw aan te schaffen materieel. Destijds stond ook het voortbestaan van de lijnen naar Hoek van Holland en (in mindere mate) Zandvoort ter discussie.