Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44

Auteur Topic: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?  (gelezen 11340 keer)

dh3201

• Offline Offline
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
« Reactie #30 Gepost op: 14 November 2014, 09:59:31 »
Als alles bij het oude was gebleven had de trekschuit nu nog gevaren  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jan1954

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 14 November 2014, 10:14:39 »
30jaar met detrein naar mijn werk gereden waarvan 18jaar Deventer Amsterdam en de rest Deventer Arnhem waarvan in die jaren twee keer dat het niet ging een keer door een storm dat heel het land er last van had toen reed er om 19.hr laatste trein die nog reed terug naar Utrecht zijn daar opgevangen.
en een keer ook door het winterweer .
dus valt mee.
met vriendelijke groeten
Jan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #32 Gepost op: 14 November 2014, 10:18:02 »
En ja voor de privatisering en ontvlechting hoorde alles bij de NS familie en nu zijn het aparte BVtjes met eigen managers die niets meer meevoelen met het rijden van treintjes.

Zullen we die familie NS nou ook weer niet teveel gaan romantiseren? Het was een behoorlijk logge familie, indertijd...

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2014, 09:19:30 »
Vroeger werkte de NS ongeveer zo: men zette oud materieel in op de nevenlijnen, en bood een zeer karige dienstregeling aan. Als de reizigersaantallen dan tegenvielen, klopte men bij de minister aan: of we krijgen zus en zoveel guldens per jaar extra, of we staken het reizigersvervoer op deze en die lijn. Als de minister dan niet over de brug kwam, werd de lijn inderdaad stilgelegd. Als ik het goed begrijp, ging het voor de lijn naar Scheveningen om een bedrag van f 100.000 per jaar, inclusief afschrijving op het nieuw aan te schaffen materieel. Destijds stond ook het voortbestaan van de lijnen naar Hoek van Holland en (in mindere mate) Zandvoort ter discussie.

Heußenstein : HO, DB 1957

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 16 November 2014, 03:42:07 »
Owwww, maar daar is tegenwoordig niks in veranderd hoor Simon. Als de regio vervoerder geen extra poet krijgt, komt er ook niks. En dat is straks ook met de sprinter naar Breukelen het geval. De gemeente/provincie draait de subsidie kraan dicht, en er komt een half uurs dienst. Maar de commentaren zijn alweer niet van de lucht...... Zal ze maar besparen, wil je ze lezen, kijk op Somda. 

En om even on topic te blijven. Lijkt me een spannend ritje zo langs de kust met die aardige golven.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 16 November 2014, 11:15:29 »
Sowieso, als de regionale overheid zou stoppen met geld in regionale treinen te steken, rijd er morgen geen énkele trein meer in die gebieden  ;D

Allemaal en stuk voor stuk rijden die door de subsidie, en van de reizigers inkomsten kan dat allang niet meer rond.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #36 Gepost op: 16 November 2014, 15:08:17 »
Als de overheid geen geld meer in de wegen steekt, rijden we straks weer met paarden.
Of we gaan weer wandelen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 16 November 2014, 15:15:54 »
Wat ik met deze overheid wel zie gebeuren..... :'(
(ja zo slecht denk ik over deze overheid, maar dat hoort hier verder niet thuis.)
Jeroen

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #38 Gepost op: 17 November 2014, 14:49:21 »
Owwww, maar daar is tegenwoordig niks in veranderd hoor Simon. Als de regio vervoerder geen extra poet krijgt, komt er ook niks.

Toch een beetje appels en peren. Een Arriva kan niet bij een provincie Gelderland aan kloppen "of we krijgen volgend jaar extra geld, of we stoppen met de treindienst Arnhem-Tiel". Of misschien kan dat wel, en dan verliest Arriva waarschijnlijk de omvangrijke concessie Arnhem/Nijmegen/Rvierenland. En de kans om ooit nog in te kunnen schrijven op een nieuwe concessie.

Wat had de overheid vroeger moeten doen? Er was keuze uit NS, NS en NS. Als NS niet meer wilde rijden, dan reed niemand - gelukkig is er juist heel veel veranderd!

Sowieso, als de regionale overheid zou stoppen met geld in regionale treinen te steken, rijd er morgen geen énkele trein meer in die gebieden  ;D

Allemaal en stuk voor stuk rijden die door de subsidie, en van de reizigers inkomsten kan dat allang niet meer rond.

Al het openbaar vervoer is afhankelijk van subsidie. Als de rijksoverheid vandaag geen geld meer in ProRail stopt, rijdt er morgen geen enkele trein meer in Nederland.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17 November 2014, 14:56:07 »
Je leest niet helemaal juist. Als de overheid wil dat er extra treinen gaan rijden, doet Arriva dat alleen als er een duit euro's op tafel komen.  De huidige dienstregeling van de aanbestede lijnen bestaat uit subsidie. Als men dat toen ook bij NS hadden gedaan, was het toen ook zo gegaan. En nu heb je op de nevenlijnen ook niks te kiezen hoor. Degene die er rijden hebben alleenrecht. Van enige concurrentie is geen sprake.

Onzin! De Overheid is verantwoordelijk voor infrastructuur en hebben dat onder gebracht bij Prorail.  Die beheert het zooitje, en dansen naar de pijpen van de minister. Heel simpel.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 17 November 2014, 15:06:02 »
Al het openbaar vervoer is afhankelijk van subsidie. Als de rijksoverheid vandaag geen geld meer in ProRail stopt, rijdt er morgen geen enkele trein meer in Nederland.
Dat is geen subsidie in de zin van "we passen het verschil bij als de exploitatie een tekort oplevert". Prorail doet niets meer of minder dan wat Rijkswaterstaat doet ten aanzien van dijken en wegen: zorgen dat de infrastuctuur betrouwbaar en beschikbaar is.

Sterker nog: NSR krijgt als bedrijf zijnde geen cent van de overheid. De overheid kan ondertussen wel eventuele winst afromen (wat in het verleden ook gebeurd is met bedragen van 9 cijfers vóór de komma!!!). Daarnaast mag NSR ook nog even, net als elke andere vervoerder in Nederland gebruikersheffing betalen. In gewoon Nederlands: wegenbelasting betalen, maar dan voor het spoor.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 November 2014, 15:10:32 »
Vroeger werkte de NS ongeveer zo: men zette oud materieel in op de nevenlijnen, en bood een zeer karige dienstregeling aan. Als de reizigersaantallen dan tegenvielen, klopte men bij de minister aan: of we krijgen zus en zoveel guldens per jaar extra, of we staken het reizigersvervoer op deze en die lijn. Als de minister dan niet over de brug kwam, werd de lijn inderdaad stilgelegd. Als ik het goed begrijp, ging het voor de lijn naar Scheveningen om een bedrag van f 100.000 per jaar, inclusief afschrijving op het nieuw aan te schaffen materieel. Destijds stond ook het voortbestaan van de lijnen naar Hoek van Holland en (in mindere mate) Zandvoort ter discussie.
Bij de lijn naar Scheveningen was er nog andere factor die de doodsteek voor de lijn betekende: de gewenste aanleg van de woonwijk Mariahoeve. De gemeente Den Haag was de lijn liever kwijt dan rijk. En met wat lobbyen bij de minister kun je soms wel eens je zin krijgen als gemeente.
Groetjes,
Emiel

Luit

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 17 November 2014, 15:24:52 »
Ik kwam net deze kreet tegen. Een teleurgestelde gebruiker van een uit zijn voegen barstend OV in N-Holland boven het NZ kanaal.

Lieve Sinterklaas Ik ben een man van tradities en geloof in u. Daarom wil ik graag mijn schoen zetten bij de C.V. Vanavond ga ik hutspot eten dus zal er wel een stuk wortel overblijven voor Amerigo, want zo heet uw paard. Die stop ik dan in mijn nieuwe Nimbus loopschoenen. Ik stop mijn verlanglijstje erbij en zou graag 1 ding willen hebben en dat is een hele lange trein. Die wil ik aan de staatsecretaris van openbaar vervoer geven mevr. Mansveld. Ik zal er wel een plaatje bij doen. Wat u ook een keer mag doen Sinterklaas. Een keertje meereizen met de trein. Neem wel uw staf mee, want dan kan u nog een beetje aan leunen want zitten lukt toch niet en er kan ook niemand opstaan voor u want iedereen zit en staat geklemd. Verder Sinterklaas ben ik nieuwsgierig hoeveel de NS elke keer verdiend bij te overvolle treinen? Er gaan toch minder treinen en veel te kleine treinen, dus dat moet een besparing zijn elke keer. Het laatste dingetje op mijn verlanglijst is Sinterklaas, de onterechte bonus die de mijnheer van de NS krijgt wegens wanprestaties, wilt u vragen of hij die doneert aan een goed doel? Ik beloof dat ik heel braaf zal zijn.
[/url
« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 20:31:39 door guest7823 »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #43 Gepost op: 17 November 2014, 16:09:45 »
@ Joop,
Wat ik bedoelde, even versimpeld weergegeven: Arriva heeft een langjarig contract met de provincie waarmee men zich verplicht een bepaalde dienstregeling uit te voeren. Dit gebeurde honderd jaar geleden ook op de lokaalspoorlijnen in ons land, dus niets nieuws onder de zon. Toen ging het om contracten van tientallen jaren, die (met name) de HSM en SS altijd zijn nagekomen - tot de Rijksoverheid er een stokje voor stak.

Goed, terug naar Arriva.
Men kan natuurlijk het contract verbreken - dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd in de recente geschiedenis van concessieverlening, wellicht de HSL Zuid uitgezonderd. Maar in theorie is het mogelijk - zoals gezegd, dan verliest Arriva ongetwijfeld een grote concessie en zullen nieuwe concessieverleners wel uitkijken een nieuwe concessie te verlenen aan Arriva. Dan toch maar een paar jaar verlies slikken op het lijntje naar Tiel? Bovendien is er dan voor de provincie geen man overboord: er zijn vele vervoerders in Nederland.

Maar, stel nu dat het niet 2014 is maar 1984.
In Nederland rijdt één vervoerder.: de NS. De overheid kan kiezen uit één vervoerder: De NS. Wat nu als de NS aangeeft de treindienst te willen staken tussen Arnhem en Tiel? Er is geen contract waaraan de NS kan worden gehouden. Bovendien is er geen andere vervoerder:  als NS ermee stopt, dan rijden er geen treinen meer.

Inderdaad is er voor de reizigers niets te kiezen - daarom spreken we in Nederland niet van concurrentie op het spoor, maar van concurrentie om het spoor.

@ Emiel,
Dank voor je toelichting. Ik weet dat NS geen exploitatiesubsidie ontvangt voor het hoofdrailnet. Maar ProRail leunt wel heel sterk op de Rijksoverheid - 80% van de inkomsten bestaat uit exploitatiebijdragen van de rijksoverheid. Net zoals bij Rijkswaterstaat? Ja en nee. Rijkswaterstaat is geen bedrijf en ontvangt geen inkomsten van de gebruikers. Maar net zoals ProRail, is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de infrastructuur van ons land. De verschillen tussen ProRail en Rijkswaterstaat zijn terug te voeren tot Koning Willem I en Thorbecke: de eerste vond de aanleg, onderhoud en exploitatie van de spoorlijnen geen overheidstaak. Zoals bekend ging de overheid na die tijd wel spoorlijnen aanleggen, de exploitatie en het beheer is altijd een taak geweest van de spoorwegmaatschappijen - Thorbecke legde de voorstellen van de parlementaire enquêtecommissie voor meer overheidsbemoeienis en spoorwegexploitatie van overheidswege, naast zich neer. Onderhoud, beheer en exploitatie zijn sindsdien altijd een taak geweest van de spoorwegbedrijven.

Overigens dank voor jouw toevoeging m.b.t. de spoorlijn naar Scheveningen  (y)

groeten Simon

henk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 17 November 2014, 16:15:31 »
NS kon helemaal niet op eigen gezag het vervoer op een lijn stoppen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.