Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door SFA
Vandaag om 22:27:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: Hoe een mooie stad te ontwerpen  (gelezen 249797 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2014, 11:45:41 »
Meet de trottoirband voor je huis maar eens na: 10cm is al een flinke stoep.
In model heb je vaak aan 1mm stoephoogte al genoeg.
Als ik het goed zie ben je ook al aan het bestraten: klei met kinderkopjes?
Prima idee, ik zou echter pas de straat doen als de stoep helemaal is uitgehard. Anders beschadig je misschien de stoep tijdens het bestraten.


We hebben hier geen trottoirband voor het huis :). Maar er moet inderdaad nog bestrating tussen komen. Een klein stukje gedaan, langs een reeds uitgeharde stoep en een stukje niet uitgehard, om te kijken.
Moet je inderdaad voorzichtig zijn met beschadigingen. De rest komt als de stoep goed uitgehard is.


@Mark,

Dat zie er ook wel netjes uit. Hoe heb je dat motief in de platen gekregen? Stuk voor stuk er in gesneden?
We gaan kijken of we de kieren goed weg kunnen krijgen waardoor ik ook niet al te veel gebonden ben aan de standaard maten, maar die platen geeft zo te zien wel nog meer vrijheid. Ga ik zeker onthouden.

Groet,
Roelco

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2014, 12:04:10 »

Heb een MDF plaat waar de stad op moet komen. De weg kan ik dan met de juiste verf wel zwart/grijs maken, stond in een recente railhobby ook wat over. maar in een stad, zeker wat oudere tijd, heb je eigenlijk veel meer straten van klinkers. En hoe krijg je dat mooi strak? En de voetpaden er naast?
Roelco

Jij wil dus eigenlijk een stad hebben van rond het jaar 1900 die net aangelegd is (overdreven gesteld)?
Ik denk eerlijk gezegd dat je nou juist een straat bestaande uit klinkers/kinderkopjes niet strak wilt hebben.

Zo'n  straat is nieuw wel strak, maar zal uiteindelijk daar waar veel zwaar verkeer rijdt altijd inzakken. en er ontstaan ook gaten/verzakkingen.

Als je een stad wilt laten onstaan en zeker een stad die al langer bestaat, meer dan 300 jaar, dan zou je kunnen beginnen met een kerk met vlak daarbij een gemeentehuis en ontwikkel daaromheen een straten patroon. Vaak zal je zien dat dit vaak een cirkelpatroon heeft om die kerk heen.
Jeroen

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #17 Gepost op: 29 October 2014, 12:57:13 »
Jeroen,

Dat strak is misschien niet helemaal het juiste woord. Het moet inderdaad niet als een net aangelegde stad er uit zien, maar als een stad die al geruime tijd bestaat en waar dus al veel leven in is geweest.

En daarom zoek ik dus ook iets anders dan zwart geschilderd MDF plaat. Veel te strak.

De indeling van de stad heb ik wel redelijk op een rijtje nu. Gaat me nu met name, hoe krijg ik een mooie straat/stoep verdeling in de stad, die aansluit bij de huizen, maar dus inderdaad wel echt, en dus verweerd/verzakt/gebruikt er uit ziet.

ben nu begonnen met de stoep via DAS klei. In de mallen komt het er heel mooi strak uit, maar omdat ik deze minder makkelijk overal even dik krijg, en omdat ik die leg als de klei nog zacht is krijg ik hier al wel een dikte verschil waardoor de stoep er inderdaad niet uit ziet als net gelegd, en dat zoek ik ook. Nu moet er nog een klinker straat naast.
Heb klein stukje met iets dat op kinderkopjes lijkt. Op zich wel mooi voor een zijstraat, maar toch weer te oneffen voor de hoofdweg. Daar moet ik dus een andere manier zien te vinden voor klinker straat.

Roelco


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #18 Gepost op: 29 October 2014, 13:02:20 »
Zou zeker eens in Lümmlen kijken.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3987
  • de hondsrug baan
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #19 Gepost op: 29 October 2014, 13:15:25 »
Hallo Roelco,

Ik zou zeker kijken op diverse forums N of H0  maakt niet uit, het stummi forum(duits) is erg mooi, maar zou ook eens kijken naar de N baan van Jeroen die een voorstad van Duisburg uitbeeld geweldig  http://www.youtube.com/watch?v=69bQoThIM3s.

Verder struin ik het internet af op ideeën op te doen en als ik een leuke baan gevonden heb sla ik de foto's op om later nog eens terug te zien.


veel succes met het bouwen van je baan.

mvgr Evert en Bas