Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52

Auteur Topic: Hoe een mooie stad te ontwerpen  (gelezen 249800 keer)

rjr

• Offline Offline
Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Gepost op: 08 October 2014, 12:13:13 »
Wil wel eens wat advies van verschillende mensen hebben, liefst met foto's er bij.

Hoe maak je een mooie stad?
Mooie natuur en bergen lukt mij wel aardig. Met gaas, daarover uiteindelijk gips, eventueel via mallen een mooie bergstructuur maken, die met verschillende kleuren op kleur brengen. Groen via de begrasser, daarna struiken en boompjes, wat herten er tussen of andere dieren, muizen, eekhoorns, uiltjes, slangen, vlinders. Heel veel te krijgen met mooie effecten.

Maar hoe krijg je een mooie stad?
Heb verschillende huizen, die kun je wat bewerken zodat de plastic look er af gaat. heel mooi. Ook stukjes groen in de stad is via de begrasser goed te doen. Waar ik problemen mee heb is de weg en met name de voetpaden er naast.

Heb een MDF plaat waar de stad op moet komen. De weg kan ik dan met de juiste verf wel zwart/grijs maken, stond in een recente railhobby ook wat over. maar in een stad, zeker wat oudere tijd, heb je eigenlijk veel meer straten van klinkers. En hoe krijg je dat mooi strak? En de voetpaden er naast? Heb op Houten al wel eens mallen gezien daarvoor. Maar zit daar nog een beetje tegen aan te hikken. Niet echt goedkoop, maar goed mooi resultaat mag wel wat kosten. Je bent alleen niet zo flexibel. Je hebt standaard delen, met standaard breedte en dat komt niet overal uit.

Dan heb je ook nog van dat plakspul. Mooi en veel gebruikt in het verleden, maar je ziet toch naden, en ook wel erg egaal van kleur, dus ook niet helemaal wat ik zoek.

ben zelf al ergens bezig geweest met Das Klei en daar dan een patroon in krassen. Mooi voor een boeren landweg of een voetpad daar ergens, maar niet echt strak voor in een stad.

En daar komt bij, de huizen voor de stad hebben allemaal standaard een strook voetpad er bij, maar allemaal in andere kleuren.
Die helemaal weghalen kan wel, maar vaak zitten daar ook wel weer onderdelen op die bij je huis horen. Heel vaak een klein trapje voor de deur. Maar heb er ook met een mooi hekwerk er voor langs voor een klein stukje eigen tuin.

Of te wel, hoe lossen jullie dit op, hoe worden straten/voetpaden in een stad gemaakt, hoe flexibel blijven jullie hier in, of pas je je aan bij de beschikbare middelen?

Bedankt voor de info alvast, en hoop mooie plaatjes/ideeën te krijgen zodat we een mooie realistische stad kunnen maken die aansluit bij de rest van de baan.

Roelco

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Hoe een mooie stad te ontwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2014, 12:13:49 »
Kijken naar het voorbeeld..

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2014, 12:49:31 »
 :)

Steden en dorpen groeien. Er is een proces van bouwen en slopen gedurende eeuwen. Daarmee komt een bepaald patroon in de stad. Nabouwen van een stad is voor mij ook een proces van bouwen en afbreken. Schuiven met de huizenblokken en veel zelfbouw en aanpassen van de bouwdoosjes.

Nu bouw ik geen stad, daarvoor heb ik geen ruimte, maar er is wel een kleine opzet voor een deel van een dorp. Dat dorp is al zeker vier keer van vorm veranderd. Op dit moment ben ik bezig met het daadwerkelijk opbouwen van het dorp. De straten worden gemaakt van DAS klei. Dat is eenvoudig uit te rollen en goed vast te plakken met houtlijm. Als je deze plakken egaal (goed vlak) kunt krijgen, dan heb je nu (of later) de mogelijkheid om ze uit te krassen tot kinderkopjes. Een ander alternatief zijn muurplaten die je, met een lichte bolling, als straatbekleding kunt gebruiken.

De bouwpakketten kan je prima gebruiken, de vraag is of je de grondplaat ook wilt gebruiken. Zoals je zelf al aangeeft, zit die vaak in de weg. Weglaten is dan ook de beste optie, het geeft je wat meer vrijheid. Ikzelf gebruik de bouwdozen voor bekende bouwdoosbeuken. Het voordeel is dat je de kosten laag kunt houden. 2e hands huisjes zijn goedkoper, daarnaast kan je uit 1 bouwpakket met wat plasticcard en dakpanplaten meerdere huisjes bouwen. Met wat plasticcard kan je de gebouwen horizontaal in het landschap plaatsen, de aanpassing (trapjes e.d.) doe je pas op het moment dat de stoep er ligt.

Dit is een plaatje van het landschappelijke deel. De loods rechts is een bekend (Faller?) fabriekje waarbij de gevels naast elkaar zijn geplaatst. De grijze gebouwtje ernaast heeft twee gevels van het Gasthof van Piko. Het overweg gebouwtje is zelfbouw,staat al vast op de baan, maar moet nog ramen krijgen (niet zo'n handige volgorde ;)). De weg op de voorgrond is gemaakt van Action klei, dat is maar eenmalig, bij mij droogde het voor geen centimeter, vandaar dat ik weer terug grijp naar de DAS klei.

Geen briljante foto, de witbalans is ingesteld op de voorgrond. Door de LED verlichting kleurt de achtergrond paars. Mar het laat een dorp in opbouw zien. De huizen staan nog los, de basis voor de weg is gemaakt uit een blauwe GAXWEI plaat (ondervloer) en grijsgeschilderd. Zo oogt het tenminste een beetje. Het geeft mij de ruimte om wat te experimenteren met de huizen. De loods rechts en het hoge pand erachter zijn volledig zelfbouw, de rest bestaat uit bouwdoosbeuken, bestaande gevels zijn aangepast aan de situatie.

Ik hoop je zo wat ideeën aan de hand hebben gedaan.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 13:00:39 door tothebeach. Reden: leesbaarder gemaakt »

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2014, 13:01:21 »
Wat voor type stad zoek je? Duits, Nederlands, groot, klein?

Mijn trambaan is één grote stad naar Duits voorbeeld, maar daar zit niet veel zelfbouw in. De baan is al 10 jaar oud en bijna alle verkrijgbare Pola, Faller, Vollmer en Kibri stadshuizen zitten er in verwerkt.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2014, 13:21:00 »
Heel mooi zo, die stad, Mark.  (y) (y)

Gerard

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2014, 13:37:55 »
Mooie stad, Mark

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2014, 13:50:11 »
inderdaad, ziet er best strak uit.

Ik zoek een stad naar duits voorbeeld, zo ergens uit de jaren 50, liefst niet te veel zwart asfalt, maar kleinere klinker wegen.

En hier moet die komen:

Op zich best wel een mooie ruimte om de stad te maken. Ergens rond de kerk een pleintje met nog een fontein die ik heb. Dacht links langs de muur de hoofdweg te maken, en dan een beetje zoals je dat in Trier hebt.
2 gescheiden rijbanen met midden in een soort park idee. Komt dan een spiegel tegen de muur, bomen en struiken er voor langs in een groen strook, met dan de ene weghelft. De andere zien we dan in de spiegel. Maar verder is er nog weinig uitgewerkt zoals je ziet. Dus ben nog vrij, heb intussen wel wat stroken zwart gemaakt om eens een idee te krijgen met een weg indeling.

Roelco

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2014, 14:18:49 »
Is het een idee google maps met z'n luchtfoto's erbij te pakken en een paar random steden te bekijken? Paar schetsen maken van het straatverloop en een leuke combi ervan maken.

Jaren 50? Moderner gebouw tussen de oudjes zetten, er is vast een verdwaalde bom op gekomen in de oorlog. Kan realistischer overkomen dan die ene onbeschadigde stad na te bouwen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2014, 14:23:21 »
Bedoel je bij Trier de weg naar het station met het park ertussen rond de Porta Negra of richting de Thermen? Je heb daar ook een stuk waar ze dan tussen de weg nog een tankstation hebben zitten. Dit icm met een park is wel afwisselend. De Vollmer en Kibri huizen kan je halveren waardoor je de achterkant opnieuw kan gebruiken. Je kan ook de kerk verhoogd zetten op een plein zoals in Keulen, want hij is wel klein vergeleken met de andere huizen. Dit heb ik zelf ook gedaan.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2014, 14:54:07 »
Voor bestrating in een oudere stad zou ik toch kiezen voor iets als DAS klei, met een zelfgemaakt patroon.
Als je daar grotere delen mee doet, krijg je al snel een eenheid.
Superstrak hoeft het ook allemaal niet te zijn, dat is immers het karakter van dergelijke bestrating.

Details als rollagen, putdeksels, boomvakken etc. kun je allemaal naar eigen inzicht en "op maat" aanbrengen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2014, 14:59:10 »
als voorbeeld voor de te gebruiken materialen: Schwartzburg (en volgende pagina's)? Basis voor een oude stad, de kerk en het stadshuis staan centraal, op de veiligste plek in de stad. Daar omheen staan de belangrijkste huizen van vroeger. Dus hoge gevels, veel versieringen. Naar mate je verder van het centrale punt afgaat, hoe kleiner de woningen.
In Tp III waren de belangrijkste huizen omgebouwd tot winkels en restaurants. Een enkel blok heeft de tijd niet overleefd en is neergehaald, waarvoor er andere gebouwen zijn geplaatst. Bij de industrie staan de arbeiderswoningen, kleine huizen met een lap grond voor het verbouwen van groente. Maar altijd onder de rook van de industrie. Daar wilden de rijken niet wonen, ze hoefden daar ook niet te wonen, ze hadden geld zal elders te bouwen.
Later, toen de auto echt doorbrak zijn diverse blokken ook tegen de vlakte gegaan om parkeerplaatsen aan te leggen en brede wegen om de doorstroming te bevorderen. Het weerhouden van autoverkeer in de binnenstad is een trend van de laatste 30-40 jaar, ruim na Tp III dus. Bij de kerk kan gerust een complete parkeerplaats aangelegd worden, op kinderkopjes.

Groet,
michel

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2014, 10:25:21 »
Met al die mooie gebouwen kan je de Grote Markt van Brussel bijna namaken. Dan heb je direct een centraal punt in je stad van waaruit wegen kunnen lopen en wijken kunnen groeien.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2014, 22:17:25 »
Ben intussen begonnen met de stad. Afgelopen vrijdag in Utrecht op Eurospoor een mal voor gipsen stoep gekocht. Die voor een rechte straat was al uitverkocht.

Hiervan met Das klei stukken stop gemaakt, en die rond de huizen gelegd. De standaard stoep van de huizen heb ik er afgebroken. Nadat de "puzzel" goed was heb ik de stoep via houtlijm vast gelijmd. Daarna de huizen er op, en goed aandrukken in de klei.

De eerste zijn intussen droog. De klein is wat gekrompen, maar de naden zijn hierna goed op te vullen met nog wat klei.

Vandaag nog 2 huizenblokken gedaan, en bij een al eens een stukje straat er tussen. Is eigenlijk een mal voor muren, maar als je die daarna een beetje over rolt dan wordt het allemaal iets vlakker voor een stukje straat.

Als dit allemaal droog is kan het op kleur gemaakt worden.

Achter alleen wat gevels voor een mooie afsluiting. Ook daar moet nog een stoep en straat voorlangs, maar mijn klei is op :(.

Hierbij wat foto's van de resultaten zover. Mijn eerste huizenblok:

Hierbij het zelfde deel met de huizen er op, en een stukje straat ernaast:

Hierbij nog een laatste foto voor nu:

Het begint ergens op te lijken. Als het droog is de naden nog even goed opvullen en kijken hoe het gaat worden als het op kleur is.

Groet,
Roelco

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2014, 11:11:45 »
Dat wordt prachtig dadelijk.
Ik gebruik dezelfde methode op één van de BNLS-forum modules ;D

Ga je ook nog bestraten? Anders is de stoep nl wel erg hoog. Meet de trottoirband voor je huis maar eens na: 10cm is al een flinke stoep.
In model heb je vaak aan 1mm stoephoogte al genoeg.
Als ik het goed zie ben je ook al aan het bestraten: klei met kinderkopjes?
Prima idee, ik zou echter pas de straat doen als de stoep helemaal is uitgehard. Anders beschadig je misschien de stoep tijdens het bestraten.

Volgens mij zit je zo op de 'goede weg'. (y)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Markus

• als we maar lol hebben ..!
  • Offline Offline
  • Markus baan HO
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2014, 11:34:45 »
met de blauwe onder plaat werken is bij mij ook goed bevalen 

hier mee ben je minder aan de maat gebonden ,,kieren tussen de gips stukken .!

groet mark