Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 09:00:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 07:54:31
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Huup
Vandaag om 07:53:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:52:24
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
  

Auteur Topic: Verlichting mappen, wat is het handigst?  (gelezen 1211 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Gepost op: 17 October 2014, 19:03:22 »
Ik wil het volgende met een Roco 1800.
Frontseinen rijrichtingafhankelijk met f0.
Sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f1.
En slechts aan één kant front- en sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f2. Dit als de lok wordt ingezet voor trek-duwbedrijf.

De verlichting zit aangesloten op de vier versterkte uitgangen van een Lokpilot3.
Hoe regel je dat het handigst? Moet f2 dan f0 en f1 kunnen overrulen of zo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2014, 19:21:59 »
Yep,

Neem aan een LoPi 4.0 ?? Dan kun je condities aangeven als 'Not F2' bij F0 en F1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2014, 19:30:46 »
Nee, LP3 dus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2014, 19:39:31 »
Dan gaat dat niet zonder extra electro.

Makkelijker dan:

F0 wisselende frontseinen

F1 wisselende front/sluit seinen Cab 1
F2 wisselende front/sluit seinen Cab 2

F0 --> normaal gedrag van een standaard loc

F1 aan F2 uit. Loc staat met cab2 tegen een trein
F2 aan F1 uit. Loc staat met cab1 tegen een trein

F1 aan F2 aan Loc rijdt een 'Lokzug'

Grtzz,

Karst

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2014, 20:05:34 »
Download vanaf de esu site de lokprogrammer software.
Vervolgens kan je ingeven welke aux bij welke functie en rij richting wel of niet aan moet.
Via het menu kan je vervolgens een cv lijst opvragen, zodat je die in de lok kunt programmeren.
Indien je over een Lokprogrammer (hardware) beschikt, kan je dit direct in de decoder programmeren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2014, 20:30:10 »
bij de 1600 en reeks 11 heb ik het zo gedaan: F0 voor losse loc, dus de hele kerstmis verlichting aan/front en sluitseinen. F1 seinen aan één cabine aan (front en sluitseinen) en andere cabine dus lekker niet, en F2 omgekeerd. Ik gebruik een LoPi 4 maar gebruik niet de 'not f1 with f2' dinges. verantwoordelijkheid van de meester om de verlichting goed in te stellen :P

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2014, 21:10:22 »
Als Robert en Karst hetzelfde idee adviseren, moet dat wel goed zijn.  (y)
Het ging nog even meer om een beter idee, dan om de cv'tjes Treinenhobby. Overigens heb ik altijd ruzie met de software van de programmer, maar dat ligt aan mij.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2014, 08:59:59 »
Mijn voorkeur gaat ook naar de mapping van Karst. Als je aan het rijden bent gaat richting wisselen dan gewoon goed. Als je F0 = frontseinen en F1 = sluitseinen doet ben je steeds ook zelf F0 en F1 aan het wisselen als je van richting wisselt. Toch jammer als dit iets is dat vanzelf kan  8)

Moet wel zeggen dat ik zelf op F0 en F1 het cab wisselen zet zoals Karst aan geeft en het "normale" licht doe door F0 en F1 aan te zetten. Dit omdat een loc toch bijna nooit (niet rangerend) los rijdt. Maar idee van Karst is ook slim :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox