Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:25:30
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Exact-Train 2025 door hervé
Vandaag om 13:56:24
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?  (gelezen 1483 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Gepost op: 24 September 2014, 22:08:52 »
Ik vrees dat het wel eens eerder langs is gekomen, doch ik kan het niet vinden.

Probleem: ik wil een keurig ballastbed op de vrije baan. De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0). 2mm hoge dwarsliggers, ongeveer, van m'n peco code 75 rails, dus er moet een laag van ongeveer 8 mm onder.

Tja, en dan zie ik vooral tips hier en in de encyclopedie om die blauwe platen te gebruiken. Leuk spul, ligt in mijn schaduwstation. Maar 't is 3mm dik. Om nou drie lagen op elkaar te leggen...

Er zijn groene platen van 7 mm. Is dat wat? Ik zoek ook een beetje geluidsdemping. Het ballast ben ik van plan vast te zetten met voorstrijk (random huismerk pot van de Praxis).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2014, 23:29:21 »
Track-bed van Woodland Scenics? Zie http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/category/HOScaleTrackBedSystem

Is geen 8 mm, maar met 5 mm toch vrij dik.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2014, 23:42:26 »
De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0).
Klopt niet helemaal. In NEM122 zie ik 10 mm van onderkant ballastbed tot bovenkant spoorstaaf. Reken voor spoorstaaf en dwarsligger samen 4 mm, dan moet er dus nog 6 mm onder.

Verder hangt het ook af van het tijdperk dat je uitbeeldt. In de moderne tijd, met langgelaste spoorstaven, moet er meer massa voor de koppen van de dwarsliggers komen, om zijdelings uitspatten te voorkomen. Dat bereiken ze door naast het ballastbed een verhoogd voetpad aan te leggen. Het verschil tussen bovenkant voetpad en onderkant dwarsligger is dan nog maar ongeveer 10 cm in werkelijkheid. Dat betekent ongeveer 1 mm in H0. En dat is heel andere koek.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 23:59:39 door Klaas Zondervan. Reden: typefout »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1cm hoog ballastbed: wat onder de rails te leggen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2014, 00:19:20 »
Ah, Klaas, je hebt gelijk! Het is tot bovenkant spoorstaaf. Ok, dat scheelt.

6mm, dan zou je er met twee laagjes blauw spul zijn. Blijft de vraag op zich staan hoe goed dat 7mm ondertapijt werkt. Het komt op mij wat vezel-achtiger en wat steviger over.

Tijdperk is eind III en in de foto's en video's van de betreffende spoorlijn (Eifelquerbahn, Duitsland) is op de vrije baan erg goed een stevig ballastbed volgens NEM normen herkenbaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)