Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e  (gelezen 19022 keer)

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #30 Gepost op: 04 May 2014, 22:11:36 »
Hallo allemaal,

Aangezien ik geen kennis heb van het gieten van resin modellen, ben ik voorzichtig gaan proberen. Eerst gietrubber en resin aangeschaft om eens te proberen, steeds met verschillende objecten. Massieve modellen zijn het makkelijkste te maken, de uitdaging zat in een "hol" model zoals wij onze trein in 1:87 kennen. Ik vond zelf maar weinig films of websites die soortgelijke modellen als basis nemen. Uiteindelijk iemand gevonden die een film op YouTube had geplaatst waarin hij de neus van 1:45 auto wilde na gieten. Tijdens het kijken zag ik hoe hij een tweezijdige mal maakte maar het gieten van het resin liet hij niet meer zien.

De eerste stap is het maken van de buiten mal, hiervoor heb ik het DÜWAG Großraumtriebwagen model massief gemaakt met behulp van klei en kristal clear. Toen een gietbakje gemaakt met oude LEGO stenen en het model op twee pootjes van klei in het bakje gelegd. Het dak van het model naar boven gericht, andersom werkt niet. (Niet vragen hoe ik daar achter kwam... :-[ ::))
Met een tweezijdig mal krijg je altijd te maken met een gietnaad, ik heb met klei de wanden van het model iets langer gemaakt. Op deze manier zit de naad niet op het model zelf maar net iets daaronder.
Na 24 uur drogen kon het model eruit, de buiten mal zag er erg goed uit, de blijdschap werd al gauw minder toen ik me realiseerde dat nu de klei uit het DÜWAG model gepeuterd moest worden. ;D ;D

Na enige uren rustig peuteren was het model weer schoon en kon het terug de buiten mal in voor het gieten van de binnen mal. In de rand van de binnen mal had ik een paar pennen gedrukt om beide mallen goed op elkaar aan te sluiten. Na 24 uur komt er een massief blok rubber uit mijn LEGO gietbakje en lijken de twee delen van de mal niet meer los te laten. :o De afdruk van de LEGO stenen is aan de buitenkant goed te zien, hierdoor wist ik goed waar de naad zat. Geduldig ben ik de mal delen uit elkaar gaan trekken en naar 30 minuten had ik twee mal delen.

En wederom was de vreugde van korte duur, want hoe krijg ik er nu resin in gegoten? Vul gat vergeten!!  :-[ :-[
Ik heb in de buiten mal twee gaten gemaakt op een glad gedeelte van het dak. Deze plekken zijn later makkelijk te bewerken en dan is er niets meer van te zien.  8)
Kijk maar:






Er zitten enkele luchtbelletjes in het dak maar dat zijn er maar enkele en die zijn makkelijk weg te werken. Ik had nooit verwacht dit resultaat te kunnen behalen zonder professionele apparatuur! 8) 8) (y) Alle details zijn perfect overgenomen van het DÜWAG Großraumtriebwagen model, dus ik kan nu voldoende kappen gieten om deze kappen te gebruiken voor een Sperwer model. Voor de 1701 en 1702 heb ik minimaal vier kappen van resin nodig om de verkeerde kopvorm aan de achterzijde aan te passen. Op de 1700 concentreer ik me later wel.

Wat mij betreft is deze missie geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar. (y)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #31 Gepost op: 04 May 2014, 22:18:13 »
Aangezien ik een elektrische tram als voorbeeld gebruik, ga ik er vanuit dat het bij de RTM en/of Zillertalbahn het dak aangepast is. Een dieseltreinstel heeft andere installaties nodig lijkt mij. Op de foto's van de VT1 die ik vond, is de rand waar voorheen de pantograaf zat zichtbaar. Maar hoe het er van bovenaf uit ziet?

Heeft iemand een tekening of een foto van de bovenzijde van de Sperwer uit de tijd van de RTM of Zillertalbahn?

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #32 Gepost op: 05 May 2014, 07:48:38 »
Leuk hoor! Ik heb zelf die flessen ook al klaar staan om te gaan proberen. Je moet wel je hoofd erbij houden, zie ik al. Ik had het geluk een live demonstratie te krijgen op een modelspoorfestival. Dat neemt wel een beetje de angst weg. Hoe ga je die ronde ramen voor doen. Als je een mal maakt, zou je de ze vacuüm kunnen zuigen. Dat schijnt ook thuis te kunnen (met de stofzuiger?).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #33 Gepost op: 05 May 2014, 09:38:29 »
Hoi hoi!
Op het dak zit gewoon alles nog wat er in Duitsland op zat. Alleen de pantografen zijn verwijderd, waarna men de moeren weer netjes op de achterblijvende bouten heeft gedraaid! Ik heb de Sperwer bij de RTM Ouddorp weer in zijn RTM kleuren geschilderd en zodoende alles goed kunnen bekijken.
Groet van Thonis

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #34 Gepost op: 05 May 2014, 13:23:08 »
@Sven: Gewoon proberen en wees bereid om leergeld te betalen. Aan de ramen wil ik nog niet denken, maar ik kan de ramen voor de kop uit de kit gebruiken. Wellicht kan ik deze nog nabestellen, ik zie het niet zitten om deze zelf te maken. Deze kappen heb ik gemaakt zonder ze vacuüm te zuigen en dat gaat prima.

@thonis: Op zich verbaasd het me niet van de Zillertalbahn, die hadden al genoeg kosten om ze om te sporen. Wat mij dan niet duidelijk is wat er dan op het dak ligt? Als ik naar het model uit de kit kijk dan lijken het isolatoren, maar het zijn er wel veel. Kan je toelichten wat er op het dak ligt?

Nog mooier zouden fotos van het dak zijn, want ik heb geen idee wat de kleuren zijn van de isolatoren.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #35 Gepost op: 05 May 2014, 14:25:30 »
Hoi hoi!
Op het dak liggen de weerstanden. Zelf heb ik er geen foto van, maar wellicht iemand anders op het forum?
De wagens zijn technisch door de RTM minimaal aangepast, de stroom werd niet meer via bovenleiding toegevoerd, maar door de ingevoegde dynamowagen geleverd..
Groet van Thonis