Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
  

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17112 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #90 Gepost op: 26 January 2014, 13:38:11 »
Bedankt Steven. Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden. Het onderwerp is al vaker in meer draadjes aan de orde geweest. We gaan vrolijk verder met de serieuze forumleden.
Lekkere reactie als beginner hier  :-X

DCC geschikt om meer de diepte in te gaan met decoders. Daar blinken de LoPi en LoSo decoders in uit, wel in combinatie met een multi-protocol Command Unit gebruiken.
En waarom zou je LoPi en LoSO alleen met een multiprotocol centrale moeten gebruiken.
Ik rijdt puur DCC (Lenz centrale) en daar werken LoPi's prima mee.
Dus niet zo handig om een beginner van verkeerde informatie te voorzien.
Geef de juiste info of anders niet.

Laat dat maar aan de serieuze forumleden over  ;)
Gr.
Eric

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #91 Gepost op: 26 January 2014, 13:43:59 »
Welke  ??? ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #92 Gepost op: 26 January 2014, 14:07:55 »
ff nadenken  ;D
Gr.
Eric

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #93 Gepost op: 27 January 2014, 00:24:24 »
Je bent voor een 3railer slecht geïnformeerd. De straal van het boogwissel is slechts 360mm, Marklin noemt dat Normalkreis I, in de volksmond R1. Ook de buitenboog is R1. Bij bogen hebben we het over de boogstraal, niet het aantal graden.
Marklin heeft helemaal geen R3 in het assortiment. Naast de industrieboog van 295mm is er R1, R2, R4 en R5.
Gr, Ben.
Ik heb de informatie wel alleen ik heb de drie railsystemen M, K en C door elkaar gehaald. Zat vanmiddag in de nieuwste catalog in combinatie met een oud railplanboek nr. 0357 mijn beweringen na te lezen. Iets zei namelijk dat ik fout zat met de nummeringen. Ik kwam tot de conclusie dat ik wat gemixed heb. Je was me voor met je reactie:-)
Bij de boogwissels in M, K en C is de boogstraal 360mm. Bij M en K is gelijk dat de normale cirkel 1. Bij C-rail is dat R1. En dan nu mijn fout. Bij C kent Märklin geen industriecirkel zoals bij M en K. In C begint Märklin gelijk met de boogstraal 360mm en noemt dat R1. Waarna de cirkels R2, R3, R4 en R5 volgen. Märklin kent dus wel een R3 maar dat alleen in C-rail. Hier kent Märklin ook een R9, dat is de cirkel bestaande uit tegenbogen van de slanke wissel. Al staat R9 nu niet meer erbij vermeld.
In M-rail, heb je dus de normale cirkel, railstuk 5100. De naastliggende rail de grote parallelcirkel, railstuk 5200 en de binnenliggende rail noemde men eerst kleine parallelcirkel en later industrierail, railstuk 5120.
En in K de industrieboog, railstuk 2210. Dan normale cirkel I, railstuk 2221 en dan normale cirkel II, railstuk 2231. Daaromheen komen dan grote cirkel I en II railstukken 2241 en 2251.
Goed, we begonnen met boogwissels R1. Ze verbinden dan niet alle cirkels met elkaar!

Het hoorde dan wel misschein niet geheel in dit draadje thuis. Tis nu wel weer verbetert evenals Remunj mij er terecht op wees dat je geen multiprotocolcentrale nodig hebt als je maar èèn protocol gebruikt. Phff.. d`r zijn dan ook zoveel mogelijkheden.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #94 Gepost op: 28 January 2014, 12:28:20 »
Bon om ff verder te gaan waar we uitgekomen waren over de sporen dan ;D

Op dit moment heb ik de selectie teruggebracht op 2, namelijk de roco geoline zonder balastbed en de tillig elite, beide in code 83.
Is er nog een spoormerk/type waar ik rekening mee moet houden? en wat zijn de ervaringen met deze 2 types met hun plus en minpunten?

bedankt alweer op voorhand.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #95 Gepost op: 28 January 2014, 12:40:28 »
Is beide prima rails. Tillig vergt iets meer zorgvuldigheid bij het leggen. Staat tegenover dat de wisseltongen bij de Tillig wissels uit één stuk bestaan, zoals in het echt, en niet het scharniertje van Rocoline en de meeste railsystemen heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #96 Gepost op: 28 January 2014, 13:43:54 »
Is beide prima rails. Tillig vergt iets meer zorgvuldigheid bij het leggen. Staat tegenover dat de wisseltongen bij de Tillig wissels uit één stuk bestaan, zoals in het echt, en niet het scharniertje van Rocoline en de meeste railsystemen heeft.
Zie ook Reactie #88:
Als je naar 2-rail overstapt, is dat in mijn visie de beste keus: geen scharnierende wisseltongen. Welk merk heeft dat ook?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #97 Gepost op: 28 January 2014, 13:59:16 »
@sorry Martin Hornis had blijkbaar uw vorige reactie gemist :-\

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #98 Gepost op: 28 January 2014, 17:43:26 »
@ Henk
Geeft niet. Zitten we beiden op hetzelfde 'spoor'.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2014, 17:44:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #99 Gepost op: 03 February 2014, 09:00:51 »
Het is dus beslist, het zal Tillig Elite worden naar alles wat ik hier lees mischien niet het makkelijkste om te leggen maar wel mooi, gelukkig heb ik geen 2 linkerhanden ;D

Nu dus even een bijkomend vraagje, ik ben hier alles een beetje aan het plannenen 1 van de elementen die in mijn baanplan komt is een klimovaal,  met wat ik nu op papier heb staan kom ik aan een stijgingspercentage van 2.3 voor te klimmen en 2.7 om te dalen. Nu is het wel zo dat ik mijn binnencirkel (dalen) in R11 van tillig heb getekend en mijn buitencirkel in R21, is dit haalbaar? of zijn deze bochten gewoon te krap?

Graag jullie advies

ps als het voor het overzicht te behouden beter is om voor deze vraag een nieuw topic te openen, laat het ook maar even weten en dan regel ik dat wel.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #100 Gepost op: 03 February 2014, 13:11:37 »
Ligt er aan welke loks je gebruikt, maar zou niet voor deze R11 gaan. R is daar als ik het goed zie 366mm. En er zijn toch genoeg loks in omloop die 415 als minimum hebben.

Veel van mijn grote roco stoom loks hebben dit b.v. Dus zou R21 echt als minimum gebruiken, liefst zelfs nog wat ruimer als je dat kwijt kunt.

Roelco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #101 Gepost op: 03 February 2014, 13:21:48 »
ps als het voor het overzicht te behouden beter is om voor deze vraag een nieuw topic te openen, laat het ook maar even weten en dan regel ik dat wel.

Dat is wel beter, want je vraag is inmiddels beantwoord en dit is toch een heel nieuw onderwerp.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26701
    • Pagina van klaas
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #102 Gepost op: 03 February 2014, 13:44:10 »
Het onderwerp spoorspiraal of klimspiraal is hier al ettelijke keren voorbij gekomen. Vul in de zoekfunctie maar eens in: spiraal. Dan heb je meteen voor een hele dag leesvoer.
In de Encyclopedie staat ook een hoofdstuk over spiralen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #103 Gepost op: 04 February 2014, 09:38:43 »
Ik had idd al veel teruggevonden op het forum, maar niet specifiek over spiralen met tillig, het lijkt ook dat de meningen verdeeld zijn en voornamelijk afhangen van de treincombinaties die gereden worden.

Ik heb nu alvast beslist om op zeker te spelen en ga nog maar een archiefkast wegnemen in het lokaal waar de trein komt, zo kan de spiraal in R31 en R41 gebouwd worden, brengt de steilste helling onmiddelijk ook naar 2,1%

Ik zal mijn volgende vragen in een appart draadje stellen eens dat nodig blijkt.

weeral toch bedankt aan iedereen voor de hulp (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #104 Gepost op: 04 February 2014, 10:46:01 »
Na 40 jaar ben ik mijn baan aan het ombouwen naar die grotere boogstralen. In mijn geval betreft het Mä K-rail met R4 = 553,9 en R5 = 618,5 mm.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.