Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:29:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.  (gelezen 3638 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2014, 12:45:49 »
Heel begrijpelijk dat je terughoudend bent met het openschroeven van de loc. Gewoon wachten tot de winkel open is (maandag of dinsdag) en dan de telefoon pakken. Even het probleem voorleggen aan de winkelier en zijn advies afwachten.

Sander

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • AKA Genx Diorama
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2014, 12:59:19 »
Mijn ESU BR 215 is al twee keer terug geweest naar ESU. Goede service daar! Aangetekend versturen, aangetekend snel weer retour. Eerste keer nieuwe rookgenerator en fan, tweede keer nieuwe decoder. Je betaalt een smak geld voor een product wat (nog) op de rand is van wat mogelijk in h0, daar zijn nog wel eens kinderziektes bij. Bij ESU doen ze daar niet moeilijk over!

Wel balen kerel, herken het gevoel. Die van mij was ook net uit de doos toen zich het eerste probleem al snel voordeed. Btw: inderdaad niet zelf mee rommelen zonder instructies van ESU in verband met garantie! Succes.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 13:01:41 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2014, 13:08:54 »
Het aanpassen van CV49 maakte geen verschil in het gedrag, dus die heb ik ook weer terug gezet naar originele instelling.
De motor wordt niet noemenswaardig warm. Het duurt even voordat warmte waarneembaar wordt door de metalen kap heen, maar na 10 minuten rondes rijden (zonder rookgenerator aan) was de zijkant van de loc net 'van de kou af'.

Wordt vervolgd...


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2014, 13:34:53 »
Gewoon losschroeven.
ESU geeft zelf aan dit te doen.
Garantie blijft dan ook gewoon gelden.

Tinus.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2014, 14:00:21 »
Klopt. Deze aanpassing heeft geen nadelige gevolgen voor de fabrieksgarantie.
Ik mag van de verkoper deze tip gewoon toepassen, en als het geen effect heeft kan ik hem alsnog indienen.

Maar...nu ik er met de loc al zo'n 5 bedrijfsuren op heb zitten (ik ben vrij en heb veel hobbytijd vandaag en morgen) begint hij wel los te komen.
Hij rijdt als vanzelf al wat makkelijker en heeft ook meer kracht.
De olietrein is nu geen probleem meer voor hem.

<a href="http://www.youtube.com/v/V6nqrqFuM8I" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/V6nqrqFuM8I</a>

Ik kijk het nog eventjes aan, maar misschien is het uiteindelijk helemaal niet nodig om de loc te openen.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

lokpaint

  • Gast
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2014, 14:20:46 »
Hoi

Ik kom er ook nog eens op terug.
Dat je niet mag sleutelen i.v.m. de garantie is natuurlijk een fabeltje.

Ten eerste zit er een instructie bij die je laat zien hoe je een lok dient te demonteren om onderhoud te kunnen plegen.

Ten tweede zeggen de garantiebepalingen:

Die Garantieansprüche erlöschen:
1. Bei verschleißbedingter Abnutzung bzw. bei üblicher Abnutzung von Verschleißteilen.
2. Bei Umbau von ESU-Produkten mit nicht vom Hersteller freigegebenen Teilen.
3. Bei Veränderung der Teile, insbesondere fehlendem Schrumpfschlauch oder direkt am Decoder verlängerten
Kabeln.
4. Bei Verwendung zu einem anderen als vom Hersteller vorgesehenen Einsatzzweck.
5. Wenn die von der Firma ESU electronic solutions ulm GmbH in der Betriebsanleitung enthaltenen Hinweise
nicht eingehalten wurden.

Dus zelfs al zouden er onderdelen afbreken terwijl je de ESU aanleiding volgt, dan heb je nog garantie.

Tja..en punt 4 kun je zo vrij interpreteren, dat zelfs als ik de lok omspuit, ik nog fabrieksgarantie zou hebben. Weet ik wat ESU verstaat onder vorgesehenen Einsatzzweck?  ;D ;D

Overigens: Leuk olietreintje. (y) Hier mag de Class ook geen problemen mee hebben. Dat trek ik met mijn Köf nog weg. 8)

Bart
« Laatst bewerkt op: 27 January 2014, 14:24:58 door Lokpaint »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2014, 18:43:36 »
Zou toch de olie nog wel toevoegen.
Met de hoeveelheid en evt soort vet wat is toegepast door ESU kan het zo zijn
dat als de lok een poosje niet word gebruikt het probleem ook weer terug is.

Tinus.

lokpaint

  • Gast
Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2014, 19:45:53 »
Hoi

Ik zou het ook doen. Al is het maar om de motor meer te ontlasten.

Bart