Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Märklin M-rail, enkele vragen  (gelezen 5179 keer)

tommie1989

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Märklin M-rail, enkele vragen
« Gepost op: 08 January 2014, 20:10:20 »
hallo mensen..

ik  heb vanmidag rails gekocht van marklin HO M rails...
nou heb ik een paar vragen erover....

*  kan ik voor deze rails nog locs kopen?
* is het verstandig om met deze rails digitaal te gaan rijden?
* passen op deze rails ook andere locs ( fleischmann....trix..... enz)

ik hoop op deze vragen antwoord te krijgen?

« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 00:02:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: m rail HO MArklin
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2014, 20:29:03 »
Ben geen Marklin rijder maar ik zou geen M rails meer gekocht hebben. Kan je beter C of K rails kopen. Die kan je makkelijker digitaal gebruiken.

Voor je locs maakt het niet uit welke rails je hebt. Zolang je locs ook H0 zijn past het.
Waar je wel op moet letten is dat je 3 rail locs koopt. Je weet wel, die met een ski eronder. Anders gaat het onheroepelijk fout  ;D

Andere merken kan ook zolang het maar de 3 rail uitvoeringen zijn.
Gr.
Eric

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: m rail HO MArklin
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2014, 20:45:31 »
Op m rails kan je prima digitaal rijden. Je locs kunnen van alle merken zijn,je zal ze alleen wel moeten voorzien van een decoder en een sleper. Voordelen van m rails zijn,erg degelijk,volop voor weinig te koop,en er zit al een ballastbed omder.nadelen,zijn de puntcontacten (al vallen ze niet heel erg op) de beperkte geometrie en het maakt veel herrie op een houten tafel.
Ikzelf rij ook m rail,en ben er heel tevreden mee.
Groetjes Patrick

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: m rail HO MArklin
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2014, 20:47:47 »
Hoi,

Ik bouw mijn nieuwe baan zie:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56103.msg3221414982.html#msg3221414982 voor het grootste deel met M rails, daar ik die al had.
Ik rij al jaren digitaal op m-rails, geen enkel probleem.

Wel is het zo dat je bij het aansluiten van de m-rails, je goed op de railaansluiting let, deze kunnen, zeker met oudere (2e hands) rails wat scheef zijn. Ze zijn gemakkelijk terug te buigen.
Ik ben ook met K-rails gaan uitbreiden, en deze zijn realistischer en sluiten beter aan, dat is waar, maar M rails kan je voor gemiddeld minder dan 50ct/stk krijgen, K rails meer dan 1eu/stk.
Als kosten geen probleem zijn (voor mij wel) zou ik met K rails verder gaan.

Maar met goede bouwheerschap, is er niets mis met M-rails, ik heb zelfs inmiddels 100+ m-rails via marktplaats gekocht - prima.

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

tommie1989

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: m rail HO MArklin
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2014, 21:20:50 »
oke bedankt voor de reacties...

ik heb vanmiddag 3 bananen dozen vol M rails gekocht
en heb zelf eerder N spoor gereden maar dat was me toch iets te klein.
maar ik kan dus alle loc principe gebruiken mits er een sleper onder zit en geschikt is voor 3 rail..

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Märklin M-rail, enkele vragen
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2014, 10:14:26 »
hum... In theorie wel :) Alleen het kan zijn dat niet alles door de krappe bogen en wissels van M-rails kan rijden. Zelfde geldt voor wagons en rijtuigen, de langere wagons met een lengte van 1:87 (303mm) van andere merken dan Märklin hebben meestal moeite met wissels en de krappe bogen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Märklin M-rail, enkele vragen
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2014, 10:20:04 »
De electrische wissels hebben standaard een wissellantaarn. Leuk, maar die lantaarn zit sommige modellen in de weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tommie1989

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Märklin M-rail, enkele vragen
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2014, 12:00:23 »
en kan het ook icm de zwarte Z21

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Märklin M-rail, enkele vragen
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2014, 12:06:40 »
Een centrale maakt het geen fluit uit op wat voor rails hij wordt aangesloten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Märklin M-rail, enkele vragen
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2014, 12:32:41 »
M rail WISSELS.

Zorg dat je alleen wissels met de zg kleine lantaarn koopt. De oude wissels met grote lantaarn hinderen de langere passagiers wagons. Alleen de oudere DB en SBB en NS Plan E rijtuigen gaan over de grotere lantaarns. Alle andere niet. Je kan de lantaarn ook gewoon losschroeven en eruit halen, dan is er geen problem, anders dan een gat in je wissel. Je kan deze in niet zichtbare baandelen gebruiken of zoals ik, overdekken met papieren gras of grind matten.

Groeten,

RObert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".