Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48

Auteur Topic: LED verlichting voor huisjes, serie of parallel  (gelezen 2849 keer)

ivanzon

• Offline Offline
LED verlichting voor huisjes, serie of parallel
« Gepost op: 23 January 2014, 13:29:17 »
Ik heb voor verlichting van een stel huisjes 9 Viessmann LED lampjes (met schroef fitting, 12 volt)

Wat is de meest handige manier om deze aan te sluiten, in serie of parallel? Voeding wordt of de wisselstroom uitgang van mijn Fleischmann 6755, of een aparte 12 volt voeding.

Wat ruimte onder de baan betreft maakt het niet uit hoeveel draden er onder komen te liggen.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

ruudns

• Offline Offline
Re: LED verlichting voor huisjes, serie of parallel
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2014, 13:35:26 »
Parallel op 12v. In serie mag ook maar dan zal je het op 9x12=108v moeten laten branden voor de zelfde hoeveelheid licht  ;) ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2014, 16:10:44 »
12 volt DC voeding voor leds.Neem er eentje van 2.5 Amp dan heb je reserve.Via Eb*y Uk kan je die kopen als led driver voor amper enkele euro.Na een paar weekjes heb je die in huis.
Greetings,salutations,groetjes,

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2014, 18:46:36 »
@ bellejt: pas op met adviseren. Een LED-driver is iets totaal anders dan een gewone gestabiliseerde voeding. Een LED-driver is een pure stroombron, die steeds zal proberen de ingestelde stroom te leveren, onafhankelijk van de belasting die eraan hangt. Die belasting is dan normaal 1 of meerdere LEDs die zonder weerstand direct aangesloten kunnen worden (bij meerdere LEDs in serie en vrijwel nooit parallel)

12 Volt LEDLampjes hebben dus al iets van een weerstand ingebouwd en zijn dus eigenlijk niet bedoeld om direct op een LED driver aan te sluiten.

Als het een geschakelde 12 Volt voeding is die ook veel als voeding voor LED-strips verkocht wordt, kan het wel.

Het lijkt een klein verschil, maar electronicaprintjes en zaken die geen LED heten moeten gewoon echt niet op een LED-driver aangesloten worden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2014, 18:58:52 »
 (y) precies zoals Menno al zegt. De 12v led lampjes hebben een weerstandje en een diode in serie zitten. Vandaar dat je ze zowel op ac als op dc 12v kunt aansluiten.Ij persoonlijk zou een trafootje nemen. Neem ook wat weerstandjes en zet er hier en daar een extra in serie met zo'n ledlampje. Dan branden ze tenminste niet allemaal even fel, dat is mooier. Wil je een stuk goedkoper uit zijn, neem dan losse witte ledjes, weerstandjes en diodes.

-----------
12v  ------------|   4k7    |----------|>|---------|>|---------|
                       -----------             1N4148     led           |
0     -------------------------------------------------------------|

Varieer de weerstandjes tussen 1K en 6K8, dat zou aardige resultaten moeten geven.
Gebruik je gelijkspanning, dan kun je de extra diode ook weg laten.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Heinz Kellerbach

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2014, 22:24:39 »
Hallo ivanzon,
als het om het „Viessmann 6019“ led-fittinglampje gaat, kun je die ook direct met wisselspanning voeden. Het is een vervanger voor een gloeilampje.

Groeten! Heinz

Viessmann LED-Leuchte 6019 mit Gewindefassung
14-16 V~/= • 15 mA • E 5,5 • 120 mcd • weiß

www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/6019_01_INT_print.pdf

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2014, 23:57:19 »
Ja het gaat om die lampjes, kan het kwaad als je die bijvoorbeeld per 3 in serie zet? Ik weet dat ze bij een zeer laag voltage al aan gaan (eerder dan de motor van de loc begint te sputteren )

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2014, 00:02:27 »
Het kan geen kwaad om ze in serie te zetten. Ze zullen dan alleen veel zwakker branden.
Overigens wel een walgelijk duur ding. Of is die prijs van € 7.95 per 10 stuks?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2014, 08:31:00 »
Ik heb alleen de lampjes, de fitting komt ergens anders vandaan. Dan heb je voor €5 5 stuks.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2014, 11:58:30 »
[...]De 12v led lampjes hebben een weerstandje en een diode in serie zitten.
Ik ken de lampjes niet, maar weet je dat zeker? Het verbaast mij namelijk altijd als ik langs tentoon gestelde banen loop en zie hoe achterlijk veel verlichting met LEDs er bijzonder hinderlijk staat te knipperen op de wisselspanningsfrequentie. Het zou me daarom best verbazen als ze hier wel de moeite hebben genomen een diode te plaatsen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2014, 12:34:04 »
@Menno, Zo'n diode werkt alleen als bescherming tegen het verkeerd om aansluiten en om de reverse voltage (kom even niet op een Nederlandse term...) te blokkeren. Een LED vind het niet leuk om verkeerd om spanning te krijgen. De diode zorgt dan voor enkelzijdige gelijkrichting. Dit levert 50Hz halve sinus op (als je hem aansluit op een lichtnet trafo, laten we maar compleet blijven  ;D) en dat vind ik inderdaad hinderlijk zichtbaar. Dubbelzijdig gelijkgericht geeft al betere resultaten (maar kost je 4 diodes) maar afvlakken met een condensator drinkt het knipperen verder terug. Met andere woorden, sluit LEDjes gewoon aan op een DC spanning, heb je geen irritant geknipper.

In serie zullen ze idd flink minder fel branden omdat de weerstand al berekend is op de volle spanning. Ook moet je wel opletten dat je de lampjes hetzelfde in serie zet anders zullen ze niet aan gaan.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Heinz Kellerbach

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2014, 20:38:09 »
Hallo ivanzon,
probeer het toch even zelfs uit. Sluit de fitting-led 6019 aan op de wisselspanningsuitgang (13.8VAC) van een tranformator uit een beginnersdoos b.v. Trix compact vario. Dan zie je of het knippert of niet, ik denk van niet anders zou Viessmann het niet aanbieden als vervanger van een gloeilampje. Daarna sluit je het lampje aan op de uitgang (max12VDC) van de rijregelaar en dan zie je het verschill, ja of nee. Nu heb je ook nog de mogelijkheid dat je de lichtsterkte kunt instellen tot op een helderheid die jou bevalt. De uitgangen hebben ieder 6VA, dat betekend ze zijn belastbaar met ca. 500mA. Dus kun je daarmee zon 30 stuks „leds-6019“ voeden.
Groeten! Heinz

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2014, 21:13:26 »
@Menno, Zo'n diode werkt alleen als bescherming tegen het verkeerd om aansluiten en om de reverse voltage (kom even niet op een Nederlandse term...) te blokkeren. Een LED vind het niet leuk om verkeerd om spanning te krijgen.
Ik legde het niet helemaal lekker uit nee.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat zo'n diode natuurlijk weer geld kost en daarom vast achterwege gelaten wordt. Daarnaast zit in veel apparatuur met conventionele trafo-voeding de LED nog steeds op die manier op de wisselspanning aangesloten, zonder extra diode. Er is ook een keer op een electronicaforum over gesproken waarbij iemand een voorbeeld aanhaalde waarbij een LED het op die manier al een jaar of 10 of zo uithield.

Daarom denk ik het wel meevalt en de diode daarom ook maar weggelaten wordt.

@ Heinz: ik krijg ook altijd het idee dat ik al dat irritante geknipper wel zie, maar het grootste gedeelte van de bevolking het níet ziet. Ik zie sommige oudere generatie LED-achterlichten van auto's bijvoorbeeld ook knipperen en bij slechtere kwaliteit controllers van LED-strips zie ik de PWM-frequentie ook.

Banen waar de straatverlichting uit LEDs bestaat die op wisselspanning aangesloten zijn, zijn voor mij dan ook geen pretje om naar te kijken. En vaak zijn dat wel banen waarbij de verlichting niet zelf gemaakt is, maar gewoon aangekocht. Viesmann zal het dan wel een vervanging van een gloeilampje vinden, maar dan waarschijnlijk omdat het overgrote deel van de bevolking dat geknipper toch niet ziet (of zich er niet aan stoort) en een nette oplossing achterwege laten.