Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door 1200blauw
Vandaag om 18:08:42
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 18:07:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06

Auteur Topic: Heen en weer flitsende bezetmelders, S88  (gelezen 8786 keer)

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Heen en weer flitsende bezetmelders, S88
« Reactie #30 Gepost op: 14 November 2013, 22:20:56 »
Dat wat roelco zegt zie ik ook gebeuren. In dat geval lijkt mij dat er een fout in timing zit tussen s88 lijn en centrale. Ik weet niet of de snelheid / frequentie van de s88 bus is in te stellen in de centrale?

Anders zou het ook kunnen zijn dat de timing van 1 ( of meerdere) s88 modules niet klopt en daardoor eens in de zoveel tijd een bitje wordt gemist. Eén voor één loskoppelen en overbruggen, kijken of het probleem blijft en als het blijft, dan de volgende proberen enz.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 November 2013, 08:48:59 »
In het eerste bericht staat dat de kennis met een CS2 werkt.
Dat klopt, maar dan weten we nog niks.
De CS2 spreekt ook DCC en kan dus net zo goed door 2 rail rijders gebruikt worden. Al is de kans dat het een Marklin rijder is ongetwijfeld groter  8)

Wat ik in het filmpje zie lijkt op wat forumgenoot Wim Rosbender ook had. Daar werden opeens 2 melders tegelijk actief. Deze zaten naast elkaar op een S88. Draden waren getwist en na het opnieuw (los) aanleggen waren die problemen weg. Dit ondanks dat het lang wel goed gewerkt heeft. Lijkt dus op een overspraak probleem.

@Wim, klopt toch zo?  ;D
Gr.
Eric

rjr

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2013, 09:46:42 »
Even wat snapshotjes gemaakt:
de normale situatie:

dan 2 fout situaties:

en

En zo zijn er nog meer te maken. Het eerste plaatje laat zien dat alles goed gaan, dat zijn de normale bezetmelders, en ik begreep dat er niets rijd, dus deze situatie zou continue gezien moeten worden. Dat is alleen niet het geval. Bij het eerste foute plaatje mist er 1 punt, namelijk nummer 27, 28 of 29.
De rest is allemaal 1 op geschoven.
Dus 30 die vrij was is op 29 gekomen die bezet was.
31 die bezet was op 30 die vrij was.
32 die bezet was op 31 die vrij was
33 die vrij was op 32 die bezet was
34 die vrij was zal op 33 gekomen zijn die ook vrij was.
35 die vrij was op 34 die vrij was.
40 die bezet was op 39 die vrij was, en zo voort.

Bij de tweede fout zien we een zelfde situatie, alleen is het punt nu ergens anders.
Hier zien we dat 11 die bezet was verdwenen is. Nu weet ik niet of die eventueel naar die 10 is gegaan, die is donker grijs, weet zo niet de betekenis daarvan.
Als deze inderdaad naar 10 is gegaan dan is 7, 8 of 9 weg gevallen.
We zien vervolgens dat 12 die vrij was naar 11 is gegaan die bezet was.
13 die bezet was zit op 12 die vrij was.
14 die vrij was is zit op 13 die bezet was.
17 die bezet was zit op 16 die vrij was.
18 die vrij was zit op 17 die bezet was.
19 die vrij was zit op 18 die vrij was.
20 die bezet was zit op 19 die vrij was.
en zo helemaal verder.

Er is hier dus helemaal geen overspraak bij de melders zelf, dan zou je dubbel gaan zien.
Er valt gewoon ergens een puls weg waardoor er 1 melder tussen uit valt en de rest opschuift.
Dit patroon kun je regelmatig zien in het filmpje, soms alleen de laatste 2, soms zoals bij de tweede bijna alles.

Hierbij nog 1 plaatje waarbij punt 3 gewoon wegvalt, 4 gaat naar drie, en alle volgende schuiven ook 1 op naar beneden:

Het is dus niet wat Wim had waarbij 2 melders tegelijk actief worden. Er valt heel duidelijk 1 tussen uit. Welke is alleen willekeurig, reden waarom dit gebeurd kan ik zo ook niet verklaren. Zou inderdaad een timings issue kunnen zijn, maar dan is het niet zo dat 1 melder daar last van heeft, maar dat ze er allemaal last van hebben. Je ziet dit verschijnsel soms in de eerste 16 melders, soms in de tweede set van 16 en soms in de derde set van 16.

We hebben 1 situatie waarbij er 2 weg vallen, zie plaatje hieronder:

Hier zien we dat 20 weg valt.
22 komt daardoor op 21 binnen,
27 op 26,
30 vrij gaat naar 29 die bezet was.
33 vrij gaat naar 32 die bezet was.

Dan bij de laatste 2 zien we alleen een verspringing van 2,
40 bezet gaan naar 38 die vrij was.
42 bezet gaat naar 40 die ook bezet was.
dus tussen 33 en 39 valt er nog weer 1  extra weg.

Die S88 "bus"is niets meer dan een schuifregister.
Er komt een pulsje van geef me het volgende melder.
1 wordt ingelezen.
nieuw pulsje, geef me de volgende melder.
2, die intussen 1 plaats opgeschoven was wordt terug gegeven.
3, die intussen op plaats 1 was gekomen wordt terug gegeven.
4, die intussen naar plaats 1 was opgeschoven wordt terug gegeven.

en zo gaat hij alles bij langs.
Nu is in bovenstaande situatie er dus een keer een puls waardoor alle S88's alles 1 opschuiven denkende dat ze er 1 doorgegeven hebben. De centrale heeft deze puls alleen niet gegeven, en heeft dus ook nog niet een nieuwe waarde ingelezen.
Die geeft daarna een puls en vraag dan melder 5, die intussen naar plaats 1 verschoven zou zijn. Echter door de extra puls die de bezetmelders wel allemaal gehad hebben staat op dat moment melder 6 al op plaats 1, en wordt die doorgegeven aan de centrale. Op dat moment missen we 1 melder, en schuift de rest allemaal op.
Het lijkt er zo dus op dat er niet op de melders zelf, maar op de kabel van centrale naar melder naar melder naar melder een extra puls komt die niet van de centrale afkomstig is, maar die wel de melders zien als echte puls en daar dus op reageren door alles weer 1 op te schuiven. Er natuurlijk vanuit gaande dat dit probleem op de centrale zelf ook gezien wordt.
Acties op de melder uitgangen zelf lijken me dus ook niet van belang bij dit probleem. Je moet dit meer zoeken in de verbindingskabels tussen centrale en de melders. Of een fout in de centrale, die wel een puls geeft maar "vergeet"de waarde in te lezen.

Hoop dat dit een duidelijk probleem beschrijving is. Nu nog er achter komen waarom dit gebeurd, en wat de oplossing kan zijn. En dan blijft het interessant om te weten of op de centrale zelf dit ook al gebeurd. En er dus echt een fout na de centrale richting de melders.
Of dat de centrale het goed doet, en er tussen de centrale en het computer programma een miscommunicatie is waardoor daar bezetmelders willekeurig verdwijnen.

Groet,
Roelco

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2013, 10:21:35 »
Een rijtje S88's achter elkaar is eigenlijk een groot "schuifregister". Wat ik in de plaatjes zie is dat de timing daarvan fout gaat, bijvoorbeeld door een "klapperend" kloksignaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 15 November 2013, 22:04:59 »
Die massaverbinding is er wel, maar die zit in de CS. En dat is ook de enige verbinding die er tussen de massa's mag zijn.

Omdat ik geen CS deskundige ben, heb ik bij een, voor mij op dit vlak grote, deskundige de volgende vraag gesteld: heeft een CS2 een common ground voor de S88 - de interne booster - de (externe) boosteraansturing?

Hierbij het antwoord: Vanaf de Central station 60213 is er geen gemeenschappelijke massaleiding meer.
Schakelingen die op een gemeenschappelijke massa zijn gebaseerd zijn niet meer volledig van toepassing.
Zo moet bij gebruik van de booster 60173 naast het isoleren van de middengeleider ook beide spoorstaven geïsoleerd worden.
Bij gebruik van de nieuwe booster 60174 is dit echter niet meer nodig.

Wat jullie met dit antwoord doen is aan jullie, ik weet alleen één ding zeker: de stroom die door de S88 aansluiting geleverd wordt en die via de meldrailstaaf en een wagen op de massarailstaaf terecht komt, zal op de één of andere manier naar de massa van de S88 aansluiting moeten, als dat niet in de centrale is, dan moet dat buiten de centrale gebeuren.

MVG, Caterpillar

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #35 Gepost op: 15 November 2013, 22:55:40 »
...dan zou ik voor de zekerheid zo dicht mogelijk bij de CS een massa verbinding maken, dus aan het begin van de S88 keten...

@RJR: Inderdaad! als een van de S88's een timing probleem heeft, hebben de andere die er ACHTER hangen in de keten vaak ook een probleem...
« Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 22:58:49 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #36 Gepost op: 16 November 2013, 01:20:30 »
Als je een scope of een logic analyzer tot je beschikking hebt (of kunt krijgen), kun je eenvoudig het clock signaal en de 'data in' en 'data out' lijnen bekijken en bijvoorbeeld kijken of het clocksignaal klopt.

Als dat niet lukt zou je de s88s per stuk kunnen uitsluiten door er steeds één weg te halen en te bekijken of de foute meldingen nog steeds voorkomen.

Als het dan niet aan de s88's blijkt te liggen, zou het aan de centrale moeten liggen. Die massa aansluiting heeft blijkbaar geen invloed, want de detectie vindt gewoon plaats...

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #37 Gepost op: 16 November 2013, 14:11:56 »
Zo, al 3 pagina's vol. Roelco is een echte volhouder zag ik, toch bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken en dat meen ik. Ik had al even niet meer gekeken maar de oplossing was niet zo moeilijk achteraf.

Het probleem werd veroorzaakt door het verkeerd aansluiten van de massa. In het geval van de CS2 moet de massa aansluiting van de eerste s88 module aangesloten worden op de massa (brown) aansluiting van de rails aansluiting op de CS2.

Deze oplossing heb ik van een door mij zeer gewaardeerd ex-forumlid.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 16 November 2013, 19:43:05 »
Dat betekent dus dat de massa's binnen de CS2 niet aan elkaar zitten. Wel slordig van Märklin dat dit in de handleidingen absoluut niet uit de verf komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.