Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor  (gelezen 4757 keer)

Davy

  • Gast
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.

De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.

De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via  een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.

De kap van de lok is van metaal.

O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.

Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.

Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.


http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm

In het najaar schijnt er een rode versie te komen.








« Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy »