Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:50:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Wim1969
Vandaag om 18:16:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ben
Vandaag om 17:46:21
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
  

Auteur Topic: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem  (gelezen 7191 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #30 Gepost op: 24 September 2013, 16:21:28 »
Mijn opmerking sloeg op het feit dat Werkspoor die 1200´den inderdaad niet zelf heeft ontworpen maar in licentie heeft gebouwd en dat locs die Werkspoor wel zelf ontwierp, niet echt uitblonken in succes.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #31 Gepost op: 24 September 2013, 16:32:43 »
Hallo, als reactie op de ontwerpers van Werkspoor, zou ik toch ook willen benadrukken dat bij NS producten de NSingenieurs een stevige vinger in de pap wilde hebben. En er dikwijls grote verschillen in inzicht waren.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #32 Gepost op: 24 September 2013, 16:37:11 »
Uiteraard, dat was één van de dingen die de serie 2600 tot een mislukking hebben gemaakt.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #33 Gepost op: 24 September 2013, 18:37:39 »
Werkspoor bouwde overigens alleen de TEE locomotieven of moet ik zeggen zesassige motorrijtuigen. De rest is door Zwitserland geleverd. ;) Oeps na het doorlezen van de stukken zie ik dat "Sneek" dit ook al in zijn verhaal zei.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 18:40:19 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 982
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #34 Gepost op: 26 September 2013, 14:36:18 »
Een van de geinterviewde was volgens mij een ingenieur, die vertelde dat hij de 1200'en moest ontwerpen voor 25 jaar en dat erg kort vond. Het zal grotendeels een Amerikaans ontwerp zijn, maar de nederlanders zullen er ook aan meegewerkt hebben, het is niet voor niets een samenwerking. Daarnaast was Heemaf uit Hengelo de hoofd aannemer en die leverde de elektrische installatie. Dus zeggen dat er niks Nederlands aan is, is niet waar.

Groeten Edwin.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22586
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #35 Gepost op: 26 September 2013, 14:41:47 »
Ja, nu is die ingenieur eigenlijk degene waarbij ik me het meest afvraag of zijn verhalen nu helemaal kloppen of dat zijn geheugen achteraf het nodige heeft geconstrueerd. Let wel, dit is niet spottend bedoeld, zo werkt het menselijk geheugen nu eenmaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #36 Gepost op: 26 September 2013, 15:03:55 »
Mijn opmerking sloeg op het feit dat Werkspoor die 1200´den inderdaad niet zelf heeft ontworpen maar in licentie heeft gebouwd en dat locs die Werkspoor wel zelf ontwierp, niet echt uitblonken in succes.

Het is echt niet klakkeloos nagebouwd; vele zaken moesten (deels) opnieuw ontworpen worden. Te beginnen bij het veel kleinere Nederlandse profiel waaraan het ontwerp moest voldoen. Of de andere spoorbreedte...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #37 Gepost op: 26 September 2013, 15:25:23 »
... Of de andere spoorbreedte...

Leg eens uit, rijden ze in de VS dan alleen op smal- en/of breedspoor? ;)

Dick

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #38 Gepost op: 26 September 2013, 15:26:52 »
Spoorwijdte is hetzelfde. Alleen het wielprofiel is in Amerika iets anders.
Alleen de draaistelframes kwamen uit de US, en waarschijnlijk nog onderdelen voor de reminstallatie. De rest is volgens mij allemaal in Nederland geengineerd.
De naam ir. F. Oudendal is toch wel een begrip in spoorwegland. In diverse boeken wordt zijn naam genoemd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11711
    • Mijn fotoarchief
Re: TV tip: Andere Tijden - Treinen van Nederlandse bodem
« Reactie #39 Gepost op: 26 September 2013, 15:43:20 »
Oudendal is een begrip, zeer zeker, maar ook een mens. En dat betekent dat zijn herinneringen niet per definitie hoeven te kloppen.

Eelco