Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?  (gelezen 3989 keer)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
« Gepost op: 01 February 2012, 14:14:10 »
Hallo allemaal.

Het zal vast al ergens staan maar heb het zo snel niet kunnen vinden.
Ik ben mijn baan aan het maken met tillig rails en wissels, en laat ze besturen door ESU
Servo's, dat gaat allemaal wel maar omdat die een geleidend hartstuk hebben krijg ik kortsluiting.

Heeft iemand een misschien een schema hoe ik het moet aansluiten?
En heb ik nog iets nodig van een relais om de spanning van het hartstuk uit te schakelen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt.
Groeten, wesley
« Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 13:43:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 14:39:44 door Han Zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hermes73

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2012, 14:41:34 »
Hallo Wesley,

Naast het artikel uit de encyclopedie heb je misschien ook wat aan mijn topic: Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension
In plaats van kortsluiting had ik juist geen stroom op het puntstuk, Gerard Wassink heeft me toen uitgelegd hoe ik het correct moest aansluiten.
Als het nodig is kan ik vanavond ergens ook een plaatje tekenen, hoe die draadjes nu bij mij aangesloten zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2012, 15:00:06 door Hermes73 »

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2012, 15:49:49 »
allebei bedankt.

Ga daar mee aan de gang als het weer warmer wordt op zolder.
Het is daar -5 graden.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2012, 16:04:25 »
Ik kreeg bij mijn Tillig wissels (per exemplaar) een keurig briefje waar opstond hoe aan te sluiten en waar te isoleren..
RETROBAHN A.G.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2012, 17:03:50 »
Dan heb ik zeker niet goed gekeken in de verpakking.

Er zit IDD een blaadje in hoe aan te sluiten i.c.m. met tillig wissel aandrijving.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2013, 12:18:21 »
Hallo,

(Ik stop mijn vraag in dit draadje, als dat niet goed is, hoor ik het wel.)
Ook ik ben bezig met Tillig-wissels op mijn nieuwe baan. Bij die wissels zit een handleiding met betrekking tot het aansluiten van de wissels aan (Tillig-)wisselmotoren. Nu kan ik heus wel Engels en Duits, maar ben technisch niet zo sterk, vandaar toch deze vraag:

In de handleiding wordt gerept over geïsoleerde "railschoentjes / -lasjes" (worden met de wissel meegeleverd). Begrijp ik het nu goed dat de twee spoorstaven die vanuit het puntstuk lopen, geen gewone railschoen (metaal), maar een kunststoffen schoentje moeten krijgen (om zodoende aan het volgende railstuk te kunnen worden verbonden)?

Of is dat alleen nodig in geval van een bijzondere aansluiting?

Het is mijn opzet om de wissels aan te sluiten op een Cobalt-wisselmotor (analoge besturing). Aan het metalen lipje dat midden in de Tillig-wissel zit soldeer ik dan één van de motordraden (de witte volgens de Tillig-handleiding).

Misschien dat iemand mij iets kan vertellen over dat al dan niet moeten gebruiken van geïsoleerde railschoentjes?

Alvast bedankt.

Mvg,
Robbert

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2013, 12:28:08 »
Hoi Robbert,
Bij Tillig wissels moet je altijd de twee rails vanuit het puntstuk isoleren anders krijg je kortsluiting.
Het metalen lipje midden in de wissel is voor de polarisering van het puntstuk, welk draadje van de Cobaltwisselaandrijving je hieraan moet solderen weet ik niet.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2013, 12:36:04 »
Het genoemde soldeerlipje zit niet al te stevig, ik zou je aanraden het te verwijderen en een draad gelijk aan de onderzijde van de (totaal 4) spoorstaven te solderen die samen het puntstuk vormen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 16 September 2013, 12:48:06 »
Ok, bedankt. Isoleren, polariseren, zucht... Ben niet voor niks een alfa..

@ Ed:

Dus als ik het goed begrijp dient het puntstuk gepolariseerd te worden, omdat (afhankelijk van de wisselstand) het puntstuk een plus of een min moet vervoeren.

Twee van de vier spoorstaven (twee vormen de rechtdoor, de ander twee de afbuigende), moeten geïsoleerd worden (dat zijn dan de twee die uit het punstuk lopen, dus de twee binnenste zogezegd), omdat hun plus of min anders botsen met de min of plus van het puntstuk (afhankelijk van de wisselstand).

@ Wim:

Nuttige tip. Hoewel ik dat lipje wel aardig vindt zitten (bij mijn wissels tenminste), is het mooier dat lipje weg te halen. oogt weer een stukje realistischer.


Mvg,
Robbert

Oh ja: dat isoleren kan voor de goede orde met die kunststof schoentjes of is daar ook nog een listige kunstgreep voor die mijn alfa-verstand mogelijk niet kan bijbenen?
 
« Laatst bewerkt op: 16 September 2013, 12:50:05 door RA. Reden: aanvullende vraag »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
« Reactie #10 Gepost op: 16 September 2013, 15:22:47 »
Klopt helemaal, je kunt hiervoor de kunststof raillasjes gebruiken.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen