Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:33:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:29:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
  

Auteur Topic: Plan V en T  (gelezen 2755 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Plan V en T
« Gepost op: 21 July 2007, 21:05:34 »
Waarom zijn de buitenste ramen van de cabine's van plan T grijs en bij plan V geel geschilderd?
Het viel me laatst op toen er een paar stellen gekoppeld voorbij kwamen dus vandaar deze vraag.

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Plan V en T
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2007, 21:12:40 »
ik denk dat dat is om de stellen ook van voren direct te kunnen onderscheiden, de koppen zijn verder immers gelijk

Gert1

  • Gast
Re: Plan V en T
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2007, 21:40:52 »
Volgens mij had het iets te maken met invallend zonlicht. Vermoedelijk hebben de cabines voor de rechte raampjes een voorziening in de vorm van een naar beneden klapbare zonneklep, maar ontbrak die voor de bolstaande zijruitjes en is het daarom zo opgelost. Maar zeker weten doe ik het niet.

mvg,
Gert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Plan V en T
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2007, 22:05:49 »
Vraag 1, waarom zijn die ramen geschilderd?; inderdaad om de zon buiten te houden.

Vraag 2, waarom bij V geel en T grijs?; zoals floris al zegt om ze beter uit elkaar te kunnen houden, dat wil nu op honderden meters afstand al lukken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Plan V en T
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2007, 22:21:01 »
En Veolia schept weer verwarring omdat ze een aantal van hun gehuurde V's van zwarte cabineramen hebben voorzien... :P

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan V en T
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2007, 08:54:08 »
De plan V is eerder en op een andere manier gerenoveerd.
Bij de plan V besloot men eerder de zijruiten dicht te schilderen en koos men dus (heel eenvoudig) voor geel. De plan T is in zijn geheel anders gerenoveerd (veel ingrijpender) zo kregen de vooruiten oogschaduw en werd het interieur voorzien van nieuwe banken in een andere opstelling (volgens onderzoek van de ns willen passagiers liever niet tegenover elkaar zitten  ???)

Dat de zijruitjes dicht moesten heeft er mee te maken dat de machinist uitsluitend recht voorruit mag kijken en niet afgeleid mag worden. Als hij (of zij) op het verkeerde moment opzij kijkt kan hij (of zij) een sein missen.
Bij bijna al het materieel zijn er geen zijruiten meer waar de machinist tijdens het rijden doorheen kan kijken.


en om zon tegen te houden heb je zonneschermpjes
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 09:01:44 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Plan V en T
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2007, 10:28:50 »
Bij mijn weten, zijn die zijruitjes dicht gemaakt om het glas oppervlak te verminderen en zo te proberen de cabine temperatuur te laten dalen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan V en T
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2007, 11:02:16 »
Je hebt gelijk  :-[, ik lees net in electrische treinen in Nederland:

In het kader van de hittebestrijding, werden in de zomer van 1996 de buitenste ruitjes vervangen door gele, polyester platen. Naar verwachting zullen de 8/900'en vanaf 1997 van aircondtioning worden voorzien. de 400'en zijn al te oud voor zo'n behandeling.

Ik zat er dus naast (was mij ooit verteld door een insider  :-|)

Voor de rest was het gewoon een ander "design" 

Vr. groeten,
Bob

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Plan V en T
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2007, 11:49:07 »
Alles wat nu rijdt aan materieel  bij NSR heeft een, matig/goed/zeer goed werkende airco of ventilatie systeem, afhankelijk van het materieel type.