Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 23:06:27
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 22:52:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 22:06:37
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
spoorijzer
Vandaag
om 21:52:32
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 21:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
Vandaag
om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
Vandaag
om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:17
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
Vandaag
om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS C11
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS C11 (gelezen 7201 keer)
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #15 Gepost op:
02 June 2008, 15:23:38 »
Gert en Sobat,
Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is, en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!
Gerard
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4221
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #16 Gepost op:
02 June 2008, 15:40:55 »
SK en ik concurreren niet hoor!
Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #17 Gepost op:
03 June 2008, 11:18:25 »
Beide heren,
Mooi stukje werk.
Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4221
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #18 Gepost op:
03 June 2008, 13:38:51 »
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
grotere versie
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt...
) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
grotere versie
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
grotere versie
je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
grotere versie
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.
Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant. Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
grotere versie
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken
; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers
; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen
; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen
; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk
kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank
; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling
; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen
; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk
; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.
suc6
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2008, 13:41:46 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Wim R
Offline
Berichten: 124
Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #19 Gepost op:
03 June 2008, 15:11:29 »
He Gert,
Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.
Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.
Groetjes
Wim.
Gelogd
Wim.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #20 Gepost op:
03 June 2008, 15:48:43 »
Gert,
Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen.
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen. :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS C11