Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 20:29:22
REE Modeles 2025: NS 1300
door
Corné81
Vandaag
om 20:28:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 20:21:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frank 123
Vandaag
om 20:16:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
Vandaag
om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Roco NS plan V
door
Petertje
Vandaag
om 17:36:47
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
aad52
Vandaag
om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 10:27:37
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
Vandaag
om 09:27:46
Spoorwegkanon Dora
door
Hans Reints
Vandaag
om 08:59:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS C11
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS C11 (gelezen 7347 keer)
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #15 Gepost op:
02 June 2008, 15:23:38 »
Gert en Sobat,
Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is, en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!
Gerard
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #16 Gepost op:
02 June 2008, 15:40:55 »
SK en ik concurreren niet hoor!
Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #17 Gepost op:
03 June 2008, 11:18:25 »
Beide heren,
Mooi stukje werk.
Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #18 Gepost op:
03 June 2008, 13:38:51 »
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
grotere versie
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt...
) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
grotere versie
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
grotere versie
je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
grotere versie
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.
Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant. Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
grotere versie
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken
; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers
; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen
; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen
; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk
kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank
; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling
; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen
; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk
; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.
suc6
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2008, 13:41:46 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Wim R
Offline
Berichten: 124
Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #19 Gepost op:
03 June 2008, 15:11:29 »
He Gert,
Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.
Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.
Groetjes
Wim.
Gelogd
Wim.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2090
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
«
Reactie #20 Gepost op:
03 June 2008, 15:48:43 »
Gert,
Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen.
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen. :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS C11