Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Minibaan 'Kuchendal' in H0  (gelezen 1991 keer)

Audiophile

• Offline Offline
Minibaan 'Kuchendal' in H0
« Gepost op: 03 March 2015, 16:59:03 »
Hallo allen,

Tijd voor een nieuw draadje. Aangezien mijn eerste diorama een beetje op z'n eind liep, werd het tijd voor een nieuwe. Eigenlijk geen ruimte voor een 'echte' baan, maar ik wilde wel wat beweging zien, dus het idee opgevat om een pendelbaantje te gaan bouwen, hier heb je niet heel veel ruimte voor nodig.

Toch vond ik dat ook niet zo'n geslaagd idee, om verschillende redenen. Nog even wat gemeten.. En toch besloten een baantje te bouwen die rond kan rijden, zonder te pendelen dus.

Het baanplan is zeker niet spannend, maar ik ben allang blij dat ik hier wat ruimte voor heb gevonden.

Ik had niet erg veel inspiratie voor de 'baan-naam', maar aangezien mijn achternaam Koek is, vond ik Kuchendal een prima (werk)naam.

Wat betreft de baan zelf: Ik rij analoog (Fleischmann modell rails, Fleischmann loc uit startset, Roco loc uit startset).
Het zal vele van jullie misschien verbazen, maar ik heb opzich niet heel veel met treintjes ::)
Ik vind het heel tof als er wat rijd en beweegt, en miniatuur bouwen an sich vind ik fantastisch, maar wat voor model trein er rijd, en of die eigenlijk wel op de werkelijkheid lijkt, zal me eerlijk gezegd een worst wezen.. Ik ga me vooral helemaal uitleven op de scenery.
Het idee is om wat werkspoortjes/gebouwtjes neer te leggen (loodsje, vee-overslag, boerderij), dus geen station en lange personentreinen, hier is simpelweg geen ruimte voor. En aangezien de bochten heel scherp zijn, vinden lange wagons het ook niet erg leuk, dus het worden leuke mini-treintjes!

Ik heb al een en ander gebouw, dus hierbij direct even een fotoverslagje:

De plaat. Het is een L-etje, de lange zijde (rechts) is 175cm, de korte is 120cm, en de diepte is overal 60cm, zodat ik er nog makkelijk bij kan.

Vervolgens voor het eerst ooit naar een modelbeurs geweest, namelijk Rail in Houten, vorige week zondag. Was heel tof, en uiteraard ging ik niet met lege handen naar huis:

Zie hier ook de extra bochtjes. Ik had nog wel een doos bochtjes, maar niet van deze scherpe (gezien de kleine ruimte, 60 cm).
Ik had namelijk bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn om nog een ovaaltje boven de al liggende rails te plaatsen, voor wat meer diepte, en nog een treintje.
Nu is een ovaal natuurlijk totaal niet spannend, en niet realistisch, maar ik vind het er leuk uitzien, en het brengt wat meer leve in de brouwerij. Als ik ooit een ruimte van 5x5m tot me beschikking heb, zal ik het wat realistischer aanpakken, maar ach, wat maakt het uit, ik heb het naar m'n zin met m'n ovaaltje.

Onderste 'baanplan' nog wel iets aangepast, het zijspoortje op de linkerplaat had geen zin meer als ik het onder een berg plaats, dit zijspoortje verplaatst naar het ovaaltje. En een extra zijspoortje toegevoegd aan de rechterkant.
Ook direct aan de slag met de welbekende ondervloer:

En hier het ovaaltje (ik weet het, is nog niet de goede hoogte ;D):

Toen wilde ik wat rails gaan solderen en een ringleiding aan te leggen, vooral wat extra aansluitpunten onder de toekomstige berg, kan ik zometeen slecht bij.
Een recht railsje moest er aan geloven, honderd pogingen op gesoldeerd, uiteindelijk lukte het aardig:

Ondertussen ook even aan de slag met een blauwe + witte spuitbus en wat plaatjes MDF, en wat pilaartjes gezet om de 2e verdieping op de kunnen bonjouren:

En hop, een 'berg'!

En het ovaaltje erop, met ondervloer, en bruggetje:

(Tot zover de telefoon foto's, volgende zijn hopelijk van wat betere kwaliteit).

Het ovaaltje kon ook wel een tunneltje gebruiken:

En dit is dan direct hoe het er nu bij ligt!

Brand maar los, op- of aanmerkingen zijn welkom!

Rick1994

• Offline Offline
  • Lid Voornse Modelspoor Vereniging
    • Voornse Modelspoor Vereniging
Re: Minibaan 'Kuchendal' in H0
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2015, 21:08:25 »
Leuk, lekker de vaart erin (y)
Groeten,
Rick

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60733.0.html Nederlandse baan in aanbouw
Lid van Voornse Modelspoor Vereniging (Kijk ook is op: http://www.voornse-modelspoor.nl )

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2015, 13:47:38 »
Hallo,

Dus als ik het goed begrijp zijn het eigenlijk twee afzonderlijke banen? Of zijn er nog plannen het bovenste ovaal d.m.v. klimspiraal te verbinden met de beneden baan? Verder is analoog rijden een prima keuze hoor, zeker als je het vooral voor de scenery doet (bespaart een hoop centjes ;D). Ben benieuwd hoe het gaat worden. Heb je toevallig een bepaald thema van de baan (tijdperk, land)?

Gr Stefan

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2015, 15:37:58 »
@ Stefan;

Klopt, het zijn 2 afzonderlijke banen.
Klimspiraal heb ik echt geen ruimte voor, en vind ik op zo'n oppervlakte ook niet bepaald nodig.
Wellicht bouw ik nog even een onderbreking in ter hoogte van de dubbele spoortjes, dat de trein daar even stilstaat, maar that's all, word qua rijden allemaal niet zo spannend.

Thema is ongeveer tijdperk III/IV, heb nu 2 diesellocs, wil nog wel een keer een lief klein stomertje aanschaffen, ergens in Duitsland/Zwitserland (bergjes, tunneltjes, landweggetjes..).