Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Bergachtig diorama in H0  (gelezen 8855 keer)

Audiophile

• Offline Offline
Bergachtig diorama in H0
« Gepost op: 07 January 2015, 23:05:50 »
Hallo allen,

Een aantal jaar geleden was ik begonnen om een baan op te zetten, dit is door tijd-, geld- en ruimte gebrek echter nooit iets geworden..
Ik doel op de volgende baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45793.0.html

Maar uiteraard vind ik miniatuur bouwen nog steeds prachtig, dus nu maar eens een diorama proberen.
Kost wat minder geld en ruimte!

Ook heb ik nog weinig ervaring met scenery, dus dat kan ik hier ook allemaal mooi op proberen.
Ik plaats (tot nu toe) niet heel veel op dit forum, maar heb al wel erg veel meegelezen, en ook wat mooie tips opgedaan hier en daar. Deze ga ik dus ook proberen toe te passen.

Ik zal wat foto's plaatsen, ze zijn niet van optimale kwaliteit (mobiele telefoon), maar het idee moet wel duidelijk worden, tussendoor zal ik alle foto's even van wat commentaar voorzien.

Hier het 'baanplan';
De vaag getekende lijn word m'n spoor, dus rechtsachter loopt hij via een tunneltje de 'berg' in, en rechtsvoor stopt hij voor/bij de watertoren.

Hier al een iets duidelijker idee:

De rails geballast, dit had ik wel een keer eerder geprobeerd op een recht stukje spoor, maar dat is al wat jaren geleden.
Ik ben hierbij wel tegen het probleem opgelopen dat de wissel niet meer werkt ;D
Nu is dat natuurlijk geen ramp, want hier gaat nooit iets op rijden, en ten tweede, het is een Lima spoortje, maar hoe doen jullie (ervaren bouwers) dit?
Ik smeer nu de kurk in met verdunde houtlijm, strooi er wat ballast overheen en gooi er dan weer wat verdunde houtlijm over. Dit loopt natuurlijk overal tussen..
Maar het resultaat vind ik opzicht prima geworden!

Een close-up'je:

Nog iets nieuws voor mij: een mooi 'landweggetje' creeeren met klei en een mesje, en, een tip die ik hier ergens heb opgedaan, een platgedrukt penseeltje.
Was wel tevreden over het resultaat uiteindelijk met het penseeltje:

Blijkbaar in ieder geval een stevig genoeg weggetje, de Preiser met de zak kan die wel hebben:

Een overzichtsfotootje tot dusver:

En nog wat mooi isolatiemateriaal toegevoegd:

Toen kwamen we bij weer iets nieuws: gips.
Nog nooit van m'n leven mee gewerkt, maar, weer door wat tips op dit forum, heb ik het geprobeerd met wat houtlijm in water op te lossen alvorens het met m'n gips te mengen, en niet teveel water gebruikt, waardoor 't stevig bleef.
Nu maar hopen dat het goed opdroogt en blijft zitten, maar ik vind het er in ieder geval nu al goed uitzien, vooral voor een eerste keer!

De rechte stukken hout ga ik ook nog gipsen, maar dan vervolgens inkrassen zodat er stenen ontstaan, een 'gestutte' berg dus als het ware. Dit is natuurlijk nodig om de gebouwtjes wat ruimte te geven..

Word vervolgd, ik hoop dat m'n gips goed opdroogt!

Tips, kritiek, wat dan ook, is uiteraard allemaal welkom!

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bergachtig diorama in H0
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2015, 23:12:58 »
Ga eens zoeken naar een voorbeeld, lijkt me niet dat daar ook alles in vierkanten en blokjes staat..probeer natuurlijke vormen te creeren, natuur was er voor bebouwing..

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2015, 23:19:20 »
Ga eens zoeken naar een voorbeeld, lijkt me niet dat daar ook alles in vierkanten en blokjes staat..probeer natuurlijke vormen te creeren, natuur was er voor bebouwing..

Heb je helemaal gelijk in, maar daarom meldde ik ook al, de recht wanden ga ik stenen muren van maken, heb even snel een voorbeeldje opgezocht van wat ik ongeveer bedoel:

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2015, 08:52:32 »
Hoi Maikel,

Voor een eerste keer ben je leuk aan de slag gegaan. Gips is een lastig goedje, het geeft snel scherpe hoeken en weinig glooiingen. Daarnaast oogt het (zoals Martin ook zegt) allemaal wat hoekig en naar de spoorbaan gevormd in plaats van andersom. Zo is de puinhelling onder de brug (linkerzijde) aan één kant wel onder een hoek van 45o het dal in, maar aan de voorzijde is deze steiler. Nu komt daar een huis te staan, maar ik zou daar niet graag willen wonen, vanwege een instabiele puinhelling die mijn kant op komt.
Je zou het kunnen oplossen om de kerk en het huis op een hoger niveau te brengen. Twee plankjes hout ter grootte van het huis en de kerk (elk op een eigen plankje) en daar tussen de ruimte opvullen tot een glooiend geheel. Iets soortgelijks zou je kunnen doen bij de tunnel. Die staat er nu, omdat het spoor er in gaat.

Bij het voorbeeld dat je geeft in je reactie op Martin laat je een stuk spoor zien, dat hoger ligt dan een weg. De reden dat die steunmuur daar is aangelegd is waarschijnlijk ruimtegebrek. De spoorlijn moet een hoogte overwinnen en is langzaam aan het stijgen, daarom is die al zo hoog. De weg moest even langs het spoor geleid worden ivm ruimtegebrek of een obstakel (lees: rots, rivier, burcht, oid.) op een andere plaats. Door het hoogte verschil tussen beide heeft men gekozen voor een steunmuur.

Als jij een steunmuur wilt zetten naast de tunnel, dan zal daar een reden voor zijn. Voor het spoor is het niet nodig, die nadert de berg haaks. Op zijn hoogst zou daar een korte steunmuur kunnen zijn. Dus waarom zou men de berg naast het spoor hebben opgeblazen om daar een steunmuur te plaatsen?
Klein voorstel tot inrichting. Groen is de bergvorm, bruin de tunnelingang, rood de rails van het onderste spoor, de brug is grijs:

Voor wat betreft je wissel, zelf ballast ik de rails met de verdunde houtlijm methode, ook bij de wissels, en tot nu toe nog geen probleem gehad. Wel leg ik minder ballast bij de bewegende delen en verf ik onder het spoor alles bruin, zodat de grondkleur niet doorschijnt. Mocht je een andere methode willen vinden, sommigen doen geen ballast bij de wisseltongen, anderen plakken dat eerst vast, weer anderen plakken een stukje tape aan de onderkant van het wissel en kleven daar de ballast aan. Dit is even zoeken op het forum:
Ballasten
Wissels
Wissels
succes

Groet,
Michel

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2015, 18:51:44 »
@Michel:

Bedankt voor je opmerkingen, ik begrijp je punten. Ik denk echter niet dat ik veel aan m'n plan aan zal passen, om de volgende redenen:

Als ik de 2 (links en rechts) rechte wanden schuin af laat lopen, gaan m'n gebouwtjes niet meer passen.
Ik heb een klein ondergrondje gebruikt, aangezien ik gewoon eens wil kijken wat ik allemaal kan, niet te groot beginnen.

Daarom maakt 't me ook niet heel veel uit dat dit in het echt nooit voor zal komen, maar ik kan hierdoor wel meteen testen of ik én een rotsstructuur na kan bootsen, én een stenen wand, en of me dit lukt met gips. Ook hebben deze beide een verschillend kleurtje nodig, dus verven is ook iets wat ik goed uit kan proberen!

Ik kan misschien nog wel even kijken of 't me lukt wat gips op de ondergrond te plaatsen, evt. met een plaatje hout onder de huisjes wat jij benoemde, daar word het wellicht inderdaad wat realistischer door.

De topics over de wissels ga ik zeker nog even doornemen, bedankt!

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2015, 23:34:28 »
Weer even een update, ik ben toch bij m'n originele plan gebleven, dan maar iets minder realistisch, maar dan past wel alles wat ik erop kwijt wil erop.

Ten eerste moest er even een randje onder m'n diorama komen ivm te aan te leggen stroomdraadjes, dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen, maar had ik geen seconde aan gedacht.

Ook heb ik de rest van de 'bergen' even bedekt met een laagje gips, deze delen wat gladder aangezien dit stenen steunmuren moeten worden. Daarnaast had ik toch nog genoeg gips over, dus besloten om ook de onderrand van een rotswandje te voorzien, is die ook meteen leuk afgewerkt:

Na een paar dagen vond ik dit wel droog genoeg, en werd 't tijd om eens wat te verven.
Dit heb ik ook nog nooit gedaan (in ieder geval niet iets op miniatuur-niveau), maar ik heb al een hoop tips gelezen, dus maar wat geprobeerd.
Zwarte verf heel sterk met water verdund, en wat er op gesmeerd, ik vind het resultaat eigenlijk al best aardig gelukt!
Ik denk dat ik nog wat met (nog sterker verdunde) rode/bruine verf wat meer relief aan wil geven, maar dat zien we nog wel:

En wat detail foto's:

Ook ben ik begonnen aan het inkrassen van steentjes in de linker bergwand (weer wat nieuws voor mij).
Na een paar uur (!) krassen toch een best aardig resultaat al zeg ik 't zelf:

Voor vandaag even uitgeverfd en gekrast, van de week maar even een poging wagen om ook de gekraste muur een verfje te geven.

Tips en aanmerkingen blijven natuurlijk welkom!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2015, 07:09:17 »
Hoi Maikel,

Je eerste rotsen zijn best wel leuk. Daar kunnen wel meer kleuren bij of een extra wash met een andere grijzige tint. Wat mij helpt bij het verven van rotsen is deze video.
Je stenen heb je mooi gekrast. Op een ander forum vond ik een duidelijke uitleg om stenen te verven

Weer even een update, ik ben toch bij m'n originele plan gebleven, dan maar iets minder realistisch, maar dan past wel alles wat ik erop kwijt wil erop.
Mooi eigenwijs  (y)

Groet,
michel

Audiophile

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2015, 23:20:40 »
Weer even update'tje, de rechter bergwand is ook gekrast, en beide bergen heb ik een verfje gegeven.

Foto's zeggen natuurlijk meer:

De eerste verflaag van de linkerberg, er is wat verschil in belichting, maar de werkelijke kleur zit hier dus ergens tussenin  ;D

En de gekraste stenen van de rechter:

Ook deze maar direct even van een verfje voorzien:

De beide bergen die je hierboven ziet zit alleen nog maar een laagje verdunde zwarte verf op, op onderstaande foto's heb ik al een klein beetje sterk verdunde bruine en gele verf op de rotsen gebruikt.
Niet erg duidelijk te zien, en ook nog geen groot verschil, maar ik ga van de week nog even kijken hoe ik dit verder uit kan werken.

Ik denk dat ik even ga kijken of ik van klei een mooie tunnelportaal kan knutselen, ik heb wel een plastic poortje liggen, maar die vind ik erg plat en ik denk dat die niet erg goed past bij m'n eigen gekraste steentjes.

Even wat gebouwtjes geplaatst, deze is de opstelling volgens mijn originele plan, maar denk toch dat ik dit erg druk vind:
Let overigens niet op het dakje van de baanwachter, deze is in reparatie  ;D

Nog wat gevogel met opstellingen:

Ik denk dat ik de laatste zelf het beste vind, hebben jullie hier toevallig ideeen over?

Ik kan wellicht ook even kijken of ik een houthakkershut oid. ergens op kan duiken, en deze op de plaats van het huisje op de laatste foto te zetten. Ik had nog wel zoiets liggen, maar deze heeft onder in een doos gelegen, en is niet meer te repareren ben ik bang.  :'(
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 23:22:58 door Audiophile »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2015, 23:44:24 »
Hoi,

slim om een diorama te bouwen.
Zo kun je mooi de diverse technieken uitproberen en oefenen.
En wat je niet bevalt kun je zonder veel kosten vervangen.

Je ontdekt nu wat een verschil een lik verf maakt voor je rotsen.
Het lijkt ineens heel wat!
Op de structuur van je rotsen heb ik nog wel wat aan te merken. Dat kan beter. Maar dat hoeft niet meteen. Experimenteer vrolijk verder met de verschillende verftechnieken.
Daarbij een tip:
schilder je rotsen helemaal zwart.
Helemaal.
Echt.