Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 20:36:51
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Eric B
Vandaag
om 20:36:19
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Patrick Smout
Vandaag
om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:28:39
Mijn geweatherde modellen
door
Falcon10
Vandaag
om 20:21:05
Rondom Charlois
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:19:55
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:19:52
Raadplaatje
door
René 4312
Vandaag
om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:14:32
Piko 2025
door
Daan!
Vandaag
om 20:07:47
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 19:57:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
virmfan
Vandaag
om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:46:55
fotowedstrijd 2025
door
Dave.......
Vandaag
om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
ES44C4
Vandaag
om 18:37:53
Bf Kibronn
door
Luit
Vandaag
om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3
door
ArnodeBruin
Vandaag
om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Streamliner
Vandaag
om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Mispoes
Vandaag
om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:06:34
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 14:29:02
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD
door
bellejt
Vandaag
om 13:39:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP (gelezen 1194 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1813
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Gepost op:
26 April 2013, 11:59:21 »
Ben op zoek naar een uitleg van de aanduidingen die te vinden zijn op de rijtuigen en bagagewagens van de PKP. Nu zullen dit soort zaken vast een keer gewijzigd zijn. Mij gaat het vooral om de aanduidingen die in de periode na de tweede wereldoorlog zijn gebruikt.
Een uitleg van de indeling van het pre-UIC nummersysteem zou ook mooi zijn.
Heeft iemand een tip voor een website of boek, waarin deze informatie te vinden is?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #1 Gepost op:
26 April 2013, 12:15:37 »
Het enige dat ik weet is dat bagagewagens de aanduiding F hadden en postrijtuigen de aanduiding G. Een gecombineerd post/bagagerijtuig was bijvoorbeeld een Fg. Maar het nummersysteem is mij ook nog niet duidelijk geworden helaas. Voor de stalen D ben ik eens in een lijst de aanduiding Fx61 tegen gekomen (lijst is helaas niet meer online terug te vinden), maar ik ben er nog niks officieels over tegen gekomen. Dus of die aanduiding klopt weet ik niet.
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 12:18:25 door Ernst-Jan
»
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martijnhaman
Offline
Berichten: 1813
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #2 Gepost op:
26 April 2013, 14:38:05 »
@Ernst-Jan: als jij het ook niet weet is mijn onkunde geen schande
Waarschijnlijk een gevalletje van gewoon verder blijven zoeken.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8625
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #3 Gepost op:
26 April 2013, 16:22:06 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_wagon
ów_osobowych
De link moet je geheel kopieren en in de adresbalk plakken van je browser.
vertaling google:
The letters of carriages used by the Polish State Railways (PKP).
Coaches [edit]
By 1968, letter code used:
A - 1st class,
B - 2nd class passenger,
As - salon "salonka"
F - luggage,
G - ZIP
Fg - postal-baggage,
H - for the transport of patients,
I - restaurant,
L - sleeping,
N - to transport prisoners
O - heating.
Lowercase letters placed after the big mean:
x - four-,
y - three-,
and - biaxial
g - the compartment to carry mail
m - the section for the magazine,
After 1968, introduces a harmonized labeling system for coaches, consisting of 12 digits and letters of the team:
A - 1st class passenger,
B - 2nd class passenger,
AB - passenger 1 and 2 class,
AJ - 1st class passenger with a bar,
BD - 2nd class passenger with luggage,
D - luggage,
DP - bagażowo-mail,
P - ZIP
WLA - 1st class sleeping
WLB - 2nd class sleeping
WLAB - sleeping 1 and 2 class,
I - restaurant,
M - for the transport of patients,
N - to transport prisoners
Z - heating
In those years, small letters placed next big mean:
f - with chairs instead of couches,
h - with harmonies from both ends of the car,
m - the part of the warehouse,
o - berth,
p - floors,
r - part of lockable compartments and side corridor, part of the compartments open,
t - rebuilt from freight
u - the back bench can be raised by removing the walls,
xx - six-axis,
x - four-,
y - three-,
with - closed compartments, corridor side, end doors and equipment to move between cars.
Currently in small letters on the station wagon passenger means:
b or i - designed to carry persons with disabilities,
c - berth (berth)
d or - with cable remote control
E - with compartments managerial,
h - bezprzedziałowy,
k - residential (social or salonka)
m - the length of the car exceeds 24.5 meters,
n - the heating supply air,
r - adapted for the carriage of bicycles,
s - luggage side of the corridor,
u - a mechanism for remote door locking and remote control lighting,
v - with audiovisual equipment,
of - outclassed from the first class to another.
x or p - storey car
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 16:31:27 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
martijnhaman
Offline
Berichten: 1813
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #4 Gepost op:
26 April 2013, 19:41:06 »
Dank
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #5 Gepost op:
27 April 2013, 13:42:17 »
Nuttig !!
Dirk
Gelogd
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #6 Gepost op:
27 April 2013, 14:10:16 »
Tegenwoordig zijn de aanduidingen weer veranderd. Van de nieuwe aanduidingen ben ik nog geen lijst tegen gekomen. Maar een Brdhmnu is nu een B5mnopuvz geworden bijvoorbeeld.
Overigens is dit weer iets heel anders dan de fabriekscodes dat meegegeven wordt aan materieel dat in Polen gebouwd is. Zijn bij rijtuigen vaak ook terug te vinden overigens. Is vaak ook nuttig om materieeltypes te herkennen. Al wordt het niet altijd goed bijgehouden en verandert de PKP die codes ook als een rijtuig bijvoorbeeld gedeklasseerd wordt (gaat dan bijvoorbeeld van 112A naar 112Az of opgeknapt (bijvoorbeeld van 136A naar 136A-IC6-FPS). Ook hierin zijn de Polen niet altijd even consequent helaas. De bovengenoemde B5mnopuvz is een 152Az overigens, inderdaad, een gedeklaseerde 152A. Het gaat hier om het poolse zitrijtuig welke in de JK zit.
Materieel dat in het buitenland gebouwd wordt heeft deze aanduidingen overigens niet. Het zijn echt aanduidingen die de industrie aan materieel geeft. Ook materieel dat enkel geëxporteerd wordt kan zulke aanduidingen hebben.
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP