Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Duvel
Vandaag om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen  (gelezen 1337 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Klaar voor vertrek
Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Gepost op: 26 June 2023, 12:59:38 »
In De Utrechtse Internet Courant (DUIC) staat een leuk artikel over een verdwenen Utrechtse “grofsmederij”. Interessant voor dit forum omdat ze ook bruggen en wissels bouwden.

Ik kon geen zinnig bestaand spoor vinden om dit bericht aan toe te voegen. Vandaar een nieuw onderwerp. De titel heb ik algemeen gehouden; misschien is er meer informatie over fabrikanten voor tram- en spoorwegen die interessant is om hier te verzamelen. Als de fabrikant belangrijk genoeg is voor een eigen spoor kan afsplitsen altijd nog. Het gaat, wat mij betreft, om alles wat met de tram- en spoorweg te maken heeft: materieel, onderdelen daarvan, het spoor, de bovenleiding enzovoorts. Ik ben benieuwd.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2023, 14:52:56 »
Leuk artikel, Ferdinand, met intrigerende foto van een tramkruising. In eerste instantie dacht ik te zien dat het om een kruising van (tram)smalspoor met (trein)normaalspoor ging, maar het profiel van het 'treinspoor' klopt niet en ook de tramrails zijn doorlopend, zonder groeven voor de treinwielen. Waarschijnlijk gaat het dan om een boog die op een brug komt te liggen en is het 'treinspoor' een stel brugliggers.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Klaar voor vertrek
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2023, 14:54:04 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Carlo, kan het komen doordat ze er nog mee bezig zijn? Dat de kruising van de railstaven nog opengemaakt moet worden?
Grappig dat ze een bordje met de firmanaam hebben neergezet voor de foto.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 15:47:32 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2023, 15:01:13 »
Tja Ferdinand Dan moet daar ook nog een ander bedrijf uit Hengelo bij.

Nl. Heemaf/Hazemeijer/Holec , https://www.holechistorie.nl/heemaf
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2023, 15:07:11 »
Mmmh, nu je het zegt. Bij inzoomen zie ik dat het toch een spoorprofiel betreft, althans de buitenste staven. Misschien komen de flenzen van de trein niet zo laag, maar je kon wel eens gelijk hebben over het openmaken. Volgende intrigerende vraag is dan: waar lag deze kruising dan? Twee gebogen tramsporen over een treinspoor is toch vrij uniek (vandaar ook de foto met bijbehorend bord natuurlijk).
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10770
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2023, 16:15:45 »
De gebogen sporen lijken mij smaller (meterspoor) dan het rechte spoor.
Zwaarte van de spoorstaven van het rechte spoor is gelijk aan die van de gebogen staven. Rechte spoor lijkt mij dan óf ook tram óf een licht raccoordementsspoor. Beperkt dat de keuze tot Amsterdam (NZH)? Tevens er vanuit gaande dat het voor binnenlands gebruik was.

« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 16:18:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2023, 17:03:11 »
NZH Haarlem?
NBM Zeist?
Groet,
      Ronald

gdh

  • Online Online
  • Berichten: 1168
    • Station Lemmer
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2023, 18:45:32 »
Zoek een willekeurig tijdschrift van 'de locomotief' op op Delpher.nl en je vindt veel advertenties.
voorbeeldpagina's:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003161004:00008
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003160027:00008
enz.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 18:49:26 door gdh »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2023, 19:23:05 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Nee, Stork fuseerde met Werkspoor in 1954. Daarvoor was het een zelfstandig bedrijf, opgericht door meneer Stork.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Klaar voor vertrek
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2023, 19:35:32 »
Op hun website schrijven ze over de bedrijfsgeschiedenis:

“Toch gaan onze activiteiten al terug tot de oprichting in 1827 van de 'Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel': Werkspoor, wat later ook de officiële naam werd.”

Het precieze verband met de oprichting van Stork in 1868 wordt niet duidelijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2023, 23:04:25 »
Werkspoor werd opgericht in 1827 en Stork in 1868, beide fuseerden in 1954 tot V.M.F. met behoud van eigen 'merknamen'. Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827. Overigens schijnt (mede) Stork Werkspoor in 1890 van de ondergang te hebben gered.

Met vriendelijke groet,
Teun

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2023, 08:48:41 »
Een ander voormalig Hengeloos bedrijf gelieerd aan Stork was Dikkers. Zij maakten appendages voor de stoomketels van Stork.  Ik kan alleen niet vinden of deze ook op stoomlocs terechtkwamen.


https://dikkershengelo.nl/nl/home


------------------------------------------------------------


https://nl.wikipedia.org/wiki/Machinefabriek_Breda
Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #13 Gepost op: 27 June 2023, 09:04:34 »
Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827.

Dat kan idd, maar dat is een beetje alsof Maxima zegt: ik ben getrouwd met Willem Alexander en nu kan ik mijn afstamming terugvoeren op Jan van Nassau.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2760
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2023, 11:49:06 »
De website Industriepspoor geeft een hele lijst van fabrikanten voor zowel normaal- tram- en smalspoor:

http://industriespoor.nl/Producenten.htm

Groeten,
Rogier