Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:11:39
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 17:10:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 17:07:57
Modelwensen 2026 door Eelco Storm
Vandaag om 16:51:59
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
  

Auteur Topic: Hoe is de BR 50 van Roco?  (gelezen 2997 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Hoe is de BR 50 van Roco?
« Gepost op: 07 July 2006, 19:58:03 »
Goededag allemaal,

mijn vraag, op mijn baan rijden leuke stoomloks. Enkele voorbeelden BR 70, 38, 93, 94 en 2 x 78 (binnenkort hoop ik (TD f***mann schiet eens op)). Maar er is ruimte voor uitbreiding. En zoekende voor een ander draadje hierzo, kwam ik bij Roco de BR 50 (art.nr. 63291) tegen. Nu zijn de vragen:
1- Hebben alle sleeptenderloks van Roco die ?kardanas? van de tender naar de lok lopen?
2- Hoe zijn de rijeigenschappen?
3- Hoe is de uitvoering?
4- Wat is de trekkracht? kan hij zonder problemen een 10 tal wagons (zeg maar 4assers) voortbewegen?

Bij voorbaat dank,

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3057
    • Zwetdorf in model
Re: Hoe is de BR 50 van Roco?
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2006, 21:01:26 »
Hallo Harry en andere lezers,

zover ik weet hebben alle Roco BR50 locs een kardanas, hierdoor worden niet alleen de wielen in de tender aangedreven maar ook de rest. Onderandere hierdoor is het ook mogelijk om meer dan 10 wagons te slepen (in ieder geval horizontaal, een helling op ligt natuurlijk aan het percentage helling).
De rijeigenschappen zijn als de meeste roco locs perfekt.
De uitvoering, heel persoonlijk natuurlijk ik vind hem prachtig en lijkt veel op het origineel. Let wel het is geen hardloper.

Groeten en succes met de 50er,

Christoph

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Hoe is de BR 50 van Roco?
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2006, 21:19:15 »
Hai Christoph,

Ik wist niet dat en de wielen van de tender en de drijfwielen van de lok worden aangedreven. Weer wat geleerd. Dus hij heeft grip zat.
Zoals hier en op de voorganger duidelijk aangegeven advies van anderen aan anderen, zijn en komen er bij mij geen hellings boven de 3% recht en 1 a 2% in de bocht. Heb namelijk al zo'n probleem geval (F***mann BR 70). Maar die krijgt nog extra lood (kolenkasten)

Wat is in werkelijkheid de max. snelheid? Heb tot nu toe alle loks aardig moeten terugschroeven in snelheid. Zal bij deze wel niet anders zijn.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Hoe is de BR 50 van Roco?
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2006, 00:10:42 »
Volgens mij worden er behalve de aandrijfassen van de loc ook twee assen van de tender aangedreven (en volgens mij geen vier, voordat je het idee krijgt). De loc rijdt prachtig en maakt weinig geluid. Het terugschroeven van de snelheid zal echt stukken minder zijn in vergelijking met je Fleischmanns. Hij rijdt echt niet hard. De max. snelheid van het voorbeeld was 80 km/u.

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Hoe is de BR 50 van Roco?
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2006, 09:41:19 »
Kijk, mooie duidelijke antwoorden.
Daar heb ik wat aan.
Zal nu eens kijken waar mijn vakantiegeld naar toe gaat ;D.
Bedankt voor de info.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
Re: Hoe is de BR 50 van Roco?
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2006, 09:47:02 »
Even exact het aantal aangedreven assen voor de 'nieuwe generatie' 50ers van Roco:

2 assen van de tender (met op alle aangedreven wielen anti slipbanden)
5 assen van de loc

Overigens is op de site van Roco deze info uitgebreid terug te vinden alleen niet bij alle product omschrijvingen van de BR 50's.

Overigens heb ik er ook een en die rijdt echt super, mooi en rustig.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux