Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
johanw
Vandaag
om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:04:52
Overstap naar HTM
door
Dave.......
Vandaag
om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:39:28
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
“Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen??”
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: “Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen??” (gelezen 2518 keer)
Silvolde
“Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen??”
«
Gepost op:
16 May 2013, 22:39:15 »
Bij een laagstaand zonnetje reed de personentram voor het eerst weer op het gedeelde spoor door het landschap. . De normaalsporige aansluiting was al jaren niet meer in gebruik en er was besloten om de sporen dan ook één dezer dagen onder handen te gaan nemen. De eerste werkzaamheden waren al verricht waardoor de stoomtram enige dagen niet over het traject kon rijden.
De eerste rit was vervolgens vertraagd omdat de meegevoerde bagagewagen op een ander traject een lagerprobleem had gekregen welke niet tijdig hersteld kon worden en er op dat moment geen vervanger beschikbaar was. De machinist besloot toen maar om alleen met het personenrijtuig te gaan rijden.
Er waren toch maar weinig passagiers te verwachten en eventuele stukgoederen konden wel een plaatsje vinden. Het enige probleem kon nog een verlate goederentram zijn die dan onderweg bij een wisselspoor zou moeten wachten.
De stoomtram reed deinend met een rustige gang over het spoor toen de machinist meende in de verte een naderende tegenligger te zien.
Hij minderde vaart en zag dat de tegemoetkomende tram - een goederentram die twee melkwagons vervoerde - bij een landbouw overgang tot stilstand was gekomen.
In eerste instantie dacht de machinist “wat heb ik nu aan mijn fiets hangen”. Hij remde af, stapte na zijn tram tot staan gebracht te hebben van de voetplaat af en ging bij zijn collega van de goederentram pols hoogte nemen en vragen waarom hij niet op het wisselspoor op hem gewacht had.
Tot deze hem wees op de ontstane situatie…..
“Aan de einder lopen de spoorstaven op het oog naar elkaar toe maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt”.
Gr, Rob
Station_Dooiland
Hoop doet leven, Stroom doet rijden .....
Re:“Wat heb ik nu aan mijn fiets hangen??”
«
Reactie #1 Gepost op:
17 May 2013, 06:59:46 »
Wat een enorm leuke loc's (
mag ik ze zo noemen?
).
Smalspoor? van welk merk?
Bedankt voor 'de impressie'....
Groeten,
Jan
Groetjes,
Jan
zuylen
«
Reactie #2 Gepost op:
17 May 2013, 10:23:24 »
Dat is Egger-modellbahnen. Later meen ik tevens door Jouef uitgebracht. Deze dingen worden zeldzaam.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #3 Gepost op:
17 May 2013, 10:30:29 »
Wegversmalling.
Groet,
Bas
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #4 Gepost op:
17 May 2013, 11:59:21 »
kon geen betere plaat vinden
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Silvolde
«
Reactie #5 Gepost op:
17 May 2013, 14:34:38 »
@ sobat
die is volgens mij ook te heet gewassen!
Silvolde
«
Reactie #6 Gepost op:
17 May 2013, 14:42:57 »
@ Jan
De linker Henschel is inderdaad een Egger loc; de rechter versie is een latere productie van Jouef met dezelfde (miserabele) rijeigenschappen. Er zijn complete vervangingschassis met klokankermotor op de markt die veel Euro's verlangen en er is een compleet nieuw ontwikkelde Henschel loc aangekondigd.
Rob
Silvolde
«
Reactie #7 Gepost op:
17 May 2013, 15:00:07 »
Alle gekheid op een stokje; soortgelijke problematiek komt waarschijnlijk alleen voor in cartoons, een Belgenmop of – in een minder dramatische vorm – bij de railproblematiek van de Nieuwegein lijn.
Als liefhebber van zowel smal- als normaalspoor wilde ik al enige tijd de spoorbreedtes h0e, h0m en h0 combineren. Tillig had h0e/h0 en h0m/h0 3-rail flexrails in het programma. Ik speelde derhalve met de gedachten om de beide sporen te combineren om één spoor te hebben waarmee de verschillende modellen kunnen worden getest.
Door de bielsmatten in stukjes van 4-5 bielzen te snijden kunnen deze zodanig om-en-om gevlochten worden waardoor de binnenliggende h0e rail met de ene h0 rail gecombineerd wordt en de binnenliggende h0m rail met de andere h0 rail. Omdat de binnenliggende h0e en h0m railstaven elkaar niet in de weg liggen hoeft er niets aan de bielzen gemodificeerd te worden.
Het voordeel van deze constructie is dat op eenvoudige wijze een compact h0e/h0m/h0 meersporig systeem te realiseren is.
Maar aan elk voordeel zit een nadeel vast. Er is geen vaste rijrichting bij een spanningsreferentie met één van de buitenrails. Dit hoeft geen probleem te zijn maar het was logischer geweest als er hiervoor wel een referentie rail was.
Het tweede nadeel doet zich voor als deze constructie met meerdere spoorbreedtes voor een ‘paradestrecke’ gebruikt gaat worden. Een afbuiging van de smalsporen van de hoofdlijn is niet zonder een extra smalspoor hartstuk te realiseren. Tillig levert h0e/h0 of h0m/h0 smalspoor afbuigingen van het hoofdspoor; echter niet voor een combinatie van alle drie spoorbreedten.
Omdat hartstukken altijd een kritisch punt voor ontsporingen zijn grijp ik het liefst terug op beschikbare onderdelen en heb ik ook naar de andere mogelijkheid gekeken om één railstaaf als gemeenschappelijke rail te gebruiken.
Om de binnenliggende h0e en h0m railstaven vlak en zonder spanning te kunnen monteren moeten de bielzen voorzichtig met een freesje of slijpschijfje iets worden aangepast. De foto’s verduidelijken de aanpassingen.
Eerst de h0m aanpassing; de rechter is bewerkt.
En in detail:
Vervolgens de h0e aanpassing:
En ook hier in detail:
Alhoewel er bij deze ‘behandeling’ schroef details verdwijnen wordt dit door de er bovenliggende railstaaf gemaskeerd.
Het resultaat is een gecombineerd 4-rail systeem waarbij de beide smalsporen aan één kant van het hoofdspoor liggen. Samen met de afbuigingen en spoorwisselingen van Tillig kan zo een op het eerste gezicht ingewikkelde, 4-sporige ‘paradestrecke’ gerealiseerd worden. Met de spoorwisseling is het mogelijk om in combinatie met zo'n afbuiging het hoofdspoor aan de andere zijde te verlaten.
De combinatie smalspoor/normaalspoor kwam in het verleden veelvuldig voor en is nu onder andere nog bij de Rhätische Bahn aanwezig. De combinatie van smalspoor in verschillende spoorbreedtes was vroeger ook in Nederland te vinden. In het boek “Op smalspoor door Oost-Gelderland” van H.Nieuweg staat een foto van een 3-benig wissel voor 750mm (Z.E.) en 1067mm (G.O.S.M.).
Met de hier beschreven flexrails kan overigens ook eenvoudig een 3-benig h0e/h0m spoor gerealiseerd worden.
Alle forumleden wens ik - gezien de weersverwachting – hierbij een fijn, lang hobby weekend toe.
Groet, Rob
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #8 Gepost op:
17 May 2013, 15:01:22 »
Met een beetje freubelen kan je er nog dit van maken. Maar het blijft slecht rijden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's