Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Verschil in Märklin rails  (gelezen 1958 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Verschil in Märklin rails
« Gepost op: 18 December 2007, 16:29:28 »
Hallo,

Even voor mijn beeldvorming. Wie kan me helpen met het volgende:
Zit er verschil in spoorstaaf- en middengeleider hoogte van de diverse Märklin rail-generaties?
Dan bedoel ik met name de laatste generatie met de plastic bedding. Ik ben een lok aan het ombouwen naar wisselstroom en ik kwam met name bij de wissels in de knoei met de speling. De middengeleider komt daar namelijk omhoog. Nu moet ik wel zeggen dat het hier om stokoude rails ging, nog met blikken wisselaandrijving en zonder bedding.
Even concreet: Bestaat dit probleem ook met de laatste generatie of is het daar minder, danwel helemaal niet meer aanwezig?
De sleper heeft nu ongeveer 3 mm speling. Dat blijkt dus op de oude wissels niet voldoende....

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2007, 16:43:16 »
Bij alle generaties railmateriaal komen de puntcontacten in de wissels omhoog. Dat moet, omdat de sleper anders kortsluiting maakt met de kruisende spoorstaaf.
Volgens NEM340 is de maximale hoogte 0,6 mm boven de spoorstaaf. Dus die speelruimte moet je hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2007, 16:49:03 »
Hallo Klaas,

Je bedoelt dus dat de middelgeleider 0,6 mm BOVEN de spoorstaaf uitkomt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 16:52:11 »
Dat is wat daar staat, en dat is ook wat ik zie als ik naar een M* wissel kijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 16:56:23 »
Okido, dat betekent werk aan de winkel. Die speling heb ik namelijk niet...
En een wissel o.i.d. heb ik ook al niet om te bekijken, vandaar.
Bedankt!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 22:54:13 »
Ger,

vanavond op de club nog even gekeken. Daar liggen in de M* baan K-rails en C-rails. Bij beide steken de puntjes boven de looprails uit. Kon niet precies meten hoeveel, maar het leek me iets minder dan de eerder genoemde 0,6 mm.
Bovendien is de grap dat bij alle C-wissels en bij de meeste K-wissels de kruisende spoorstaven van plastic zijn. De sleper hoeft dus alleen maar mechanisch over de sporstaaf getild te worden. Voor elektrisch contact bestaat geen risico.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 23:00:38 »
Hallo Klaas,

Dank voor de extra info! Ik hoef dus niet bang te zijn voor vonken. Ik ga eens een stukje spoor met wissel opsnorren. Ik denk dat het dan nét kan.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.