Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:33:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 21:26:30
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Omgeving Frankfurt am Main door CHH
Vandaag om 21:14:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 20:58:41
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:50:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
  

Auteur Topic: Rail geometrie Tillig Elite  (gelezen 4227 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Rail geometrie Tillig Elite
« Gepost op: 20 December 2013, 09:34:57 »
Heren Tillig gebruikers,

Ik kom even niet uit de Tillig geometrie. Ben gewend aan Piko en daar past (zowat) alles  ;D.

Ik wil in mijn baan de Tillig elite wissels gebruiken. Qua formaat de EW3. Echter welke DKW of Engelse wissel past hier bij? In Anyrail kom ik hier niet goed uit. Dit kan op zich kloppen de EW3 is een 12 graden wissel en de DKW's zijn 15 graden.

Met welke Tillig wissels krijg ik dit wel voor elkaar?

Dit is het baanplan (nog piko):



Rechts is nu zonder DKW, maar met DKW kan ik ruimte creëren.

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2013, 16:15:08 »
Tillig heeft alleen maar Engelse wissels in 15o uitvoering.
Die kun je combineren met EW1 of EW2 wissels, die zijn ook 15o
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Online Online
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2013, 21:07:14 »
Het gaat wel, een DKW en EW3 of EW5.
Ik ben nu bezig met een hosenträger te maken met EW5 en DKW van Tillig.
Je moet een grotere spoorafstandhouden, waardoor je een stukje flex er tussen kan zetten en zo een vloeiend spoorverloop maken.
Tillig laat dat ook zien in de catalogus.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2013, 23:28:08 »
Je moet een grotere spoorafstandhouden,
Dat moet je maar net willen. In de normale geometrie is de spoorafstand al te groot. Als je dan door tussenvoegen van een stuk flex de afstand nog groter maakt komt het er wel erg onrealistisch uit te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Online Online
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2013, 23:34:58 »
Klopt, het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Bij mij komt het goed uit, vanwege perron en een splitsing.
Je kan natuurlijk ook flink richting zelfbouw:
http://www.noetzel24.de/index.php?id=68
In dit geval niet helemaal wat de vraagsteller zoekt, het geeft echter wel een idee.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2013, 10:56:29 »
heren dank!

Hoewel een slanke wissel natuurlijk erg mooi is, moet het uiteindelijk ook allemaal wel passen op de baan. Zelfbouw zie ik niet zo zitten  ;D.

Modeltreintjes is ook compromissen sluiten met je zelf. Ben met de EW1 aan het plannen gegaan + de DKW en dat komt dan wel uit in het plan. Nu de EW1 versie gebruikt voor de doorgaande sporen, de EW2 gebruikt voor de "nebenbahn".

Zo ziet het er nu uit:



Iemand trouwens ervaring met de bochtwissels van Tillig?

Groet,

Jeroen

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2013, 11:06:36 »
Ik mis een perron tussen spoor 3 en 4. Waar moeten de hoofdlijntreinen stoppen zonder de sporen te doorkruisen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Online Online
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2013, 11:08:02 »
Ja, wat wil je weten. Heb er een stuk of 5 in de baan. (Wel grotendeels in opbouw)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2013, 11:16:34 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.

@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2013, 11:30:42 »
Jeroen,
Mijn ervaring met bochtwissels van Tillig zijn op zich positief. De aarzeling komt voort uit de wijze van besturing. Ik schakel met servo's en het strak aan laten sluiten van de tongen is wel cruciaal en daarbij is na enkele experimenten de ServoSwitch mij het best bevallen. Deze houdt de servo vast in zijn laatste stand en dat helpt. Ook rekening houden met de bekende eis om na een bochtwissel een stuk rechte rails te leggen alvorens eventueel weer een wissel.
Met de servoSwitch heb je geen enkel probleem met de polarisatie van het middenstuk. (als je het maar goed in het begin aansluit)
Succes
Rob

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2013, 12:44:35 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.
Dat is niet logisch. Je baan is een typisch voorbeeld van 'hoofdlijn met afbuigende zijlijn'. Zo'n station is juist bedoeld om van de zijlijn over te kunnen stappen op de hoofdlijn.  Het is jouw feestje hoor, maar ik zou tussen spoor 3 en 4 toch echt een perron neerleggen. Dan kun je nog steeds de doorgaande intercity's laten doorrijden en andere treinen laten stoppen.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Online Online
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2013, 19:17:22 »
@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

Mijn PCM BR01 gaat er zonder problemen doorheen. Evenals de BR103's en de V320 van Wiebe (grote 6 assige diesel)
De Roco BR023 en BR03 liggen nog opgeslagen, ben nog niet in de gelegenheid geweest daarmee te testen.
Wat Sijsje ook zegt, zorgen dat de tongen goed aangedrukt worden, en je hebt nergens last van.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2013, 19:23:06 »
Hans, dank, helder.

Binnenkort maar eens een boodschappenlijstje maken  :)

Gr.

Jeroen