Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: Rail geometrie Tillig Elite  (gelezen 4037 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Rail geometrie Tillig Elite
« Gepost op: 20 December 2013, 09:34:57 »
Heren Tillig gebruikers,

Ik kom even niet uit de Tillig geometrie. Ben gewend aan Piko en daar past (zowat) alles  ;D.

Ik wil in mijn baan de Tillig elite wissels gebruiken. Qua formaat de EW3. Echter welke DKW of Engelse wissel past hier bij? In Anyrail kom ik hier niet goed uit. Dit kan op zich kloppen de EW3 is een 12 graden wissel en de DKW's zijn 15 graden.

Met welke Tillig wissels krijg ik dit wel voor elkaar?

Dit is het baanplan (nog piko):



Rechts is nu zonder DKW, maar met DKW kan ik ruimte creëren.

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2013, 16:15:08 »
Tillig heeft alleen maar Engelse wissels in 15o uitvoering.
Die kun je combineren met EW1 of EW2 wissels, die zijn ook 15o
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2013, 21:07:14 »
Het gaat wel, een DKW en EW3 of EW5.
Ik ben nu bezig met een hosenträger te maken met EW5 en DKW van Tillig.
Je moet een grotere spoorafstandhouden, waardoor je een stukje flex er tussen kan zetten en zo een vloeiend spoorverloop maken.
Tillig laat dat ook zien in de catalogus.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2013, 23:28:08 »
Je moet een grotere spoorafstandhouden,
Dat moet je maar net willen. In de normale geometrie is de spoorafstand al te groot. Als je dan door tussenvoegen van een stuk flex de afstand nog groter maakt komt het er wel erg onrealistisch uit te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2013, 23:34:58 »
Klopt, het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Bij mij komt het goed uit, vanwege perron en een splitsing.
Je kan natuurlijk ook flink richting zelfbouw:
http://www.noetzel24.de/index.php?id=68
In dit geval niet helemaal wat de vraagsteller zoekt, het geeft echter wel een idee.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2013, 10:56:29 »
heren dank!

Hoewel een slanke wissel natuurlijk erg mooi is, moet het uiteindelijk ook allemaal wel passen op de baan. Zelfbouw zie ik niet zo zitten  ;D.

Modeltreintjes is ook compromissen sluiten met je zelf. Ben met de EW1 aan het plannen gegaan + de DKW en dat komt dan wel uit in het plan. Nu de EW1 versie gebruikt voor de doorgaande sporen, de EW2 gebruikt voor de "nebenbahn".

Zo ziet het er nu uit:



Iemand trouwens ervaring met de bochtwissels van Tillig?

Groet,

Jeroen

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2013, 11:06:36 »
Ik mis een perron tussen spoor 3 en 4. Waar moeten de hoofdlijntreinen stoppen zonder de sporen te doorkruisen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2013, 11:08:02 »
Ja, wat wil je weten. Heb er een stuk of 5 in de baan. (Wel grotendeels in opbouw)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2013, 11:16:34 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.

@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2013, 11:30:42 »
Jeroen,
Mijn ervaring met bochtwissels van Tillig zijn op zich positief. De aarzeling komt voort uit de wijze van besturing. Ik schakel met servo's en het strak aan laten sluiten van de tongen is wel cruciaal en daarbij is na enkele experimenten de ServoSwitch mij het best bevallen. Deze houdt de servo vast in zijn laatste stand en dat helpt. Ook rekening houden met de bekende eis om na een bochtwissel een stuk rechte rails te leggen alvorens eventueel weer een wissel.
Met de servoSwitch heb je geen enkel probleem met de polarisatie van het middenstuk. (als je het maar goed in het begin aansluit)
Succes
Rob

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2013, 12:44:35 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.
Dat is niet logisch. Je baan is een typisch voorbeeld van 'hoofdlijn met afbuigende zijlijn'. Zo'n station is juist bedoeld om van de zijlijn over te kunnen stappen op de hoofdlijn.  Het is jouw feestje hoor, maar ik zou tussen spoor 3 en 4 toch echt een perron neerleggen. Dan kun je nog steeds de doorgaande intercity's laten doorrijden en andere treinen laten stoppen.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2013, 19:17:22 »
@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

Mijn PCM BR01 gaat er zonder problemen doorheen. Evenals de BR103's en de V320 van Wiebe (grote 6 assige diesel)
De Roco BR023 en BR03 liggen nog opgeslagen, ben nog niet in de gelegenheid geweest daarmee te testen.
Wat Sijsje ook zegt, zorgen dat de tongen goed aangedrukt worden, en je hebt nergens last van.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2013, 19:23:06 »
Hans, dank, helder.

Binnenkort maar eens een boodschappenlijstje maken  :)

Gr.

Jeroen