Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?  (gelezen 7007 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re:kruiswissel fleischmann ho
« Reactie #15 Gepost op: 11 November 2012, 17:06:43 »
Hallo Johan,

Zoals al eerder door onder andere Klaas is aangegeven, moeten de sporen in het station allemaal de zelfde polariteit hebben, dus de "+" en de "-" aan dezelfde zijde. Je maakt dan van de uiteinden van de hondenbot de omschakelbare keerlussen. Elke keerlus moet dan wel voldoende lang zijn om je langste trein te kunnen bevatten, maar dat staat ook netjes in de gebruiksaanwijzing van de Xtreme keerlus beschreven. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:kruiswissel fleischmann ho
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2012, 19:39:17 »
als ik het dan goed begrijp moet elk spoor zowel rechts als links voorzien worden van een keer lus
in totaal 4 stuks?

johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re:kruiswissel fleischmann ho
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2012, 19:42:35 »
Geen idee hoe je aan 4 keerlussen komt.
Maar laat nou eens het complete sporenplan zien. Maak desnoods een foto van de papieren tekening.
Hoe moeilijk kan het zijn om ineens alle informatie te geven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:kruiswissel fleischmann ho
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2012, 20:25:18 »
sorry klaas maar ben niet zo top met de pc

maar deze baan ben ik aan het bouwen zij het aan gepast
dit voornamelijk in het opstel spoor


johan
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 16:54:31 door Bert van Gelder »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2012, 21:30:58 »
In dit deel van je tekening is nog atlijd geen keerlus nodig.

Omdat niet alles van het plan duidelijk is ga ik er vanuit dat je spoor onderaan het station verlaat via de daar zichtbare delen weer naar boven komt, en daarna uiteindelijk rechts boven verdwijnt, en daar verdwijnen 2 keer 2 sporen.

Als die vervolgens via een los weer op elkaar komen is er nergens een keerlus nodig.

Daar onder ook lijkt op de rest van dit plan, dan zitten er wel wat meer keerlussen in omdat de 2 X 2 sporen rechts boven daar gelijk op elkaar komen. Dan moet je dus in 1 van die sets van 2, 2 keerlussen aanleggen.

En in de uiteindelijke cirkel onder aan het station nog een keer. En dan zit je nog met alle korte verbindingen die ze daar tussen gemaakt hebben.

Dus om een goed antwoord te geven is het ook wel even van belang om de rest van je baanplan weer te geven.

Groet,
Roelco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2012, 08:52:03 »
Johan George,

Ik denk dat je nog iets te veel met een been in het analoge tijdperk staat. Als je zoals "phdirk" aangeeft de sporen in het station dezelfde polariteit geeft en dan verder uitbreid over de rest van de baan, zul je geen problemen hebben. De polariteit van de rails bepaald bij digitaal niet de rijrichting.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 12:35:59 door gvandersel. Reden: Typefout in naam (sorry). »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2012, 11:58:23 »
Johan,

Met een been in het analoge tijdperk heb ik ook last van (soms zelfs met twee benen).

Voor wat betreft keerlusproblemen zie mijn draadje "Bahnhofsvorfeld" (nu weet ik bijv. weer niet hoe ik een link moet maken  :)) en met name het commentaar van Santerdam en Kees-Jan. Ik heb veel tijd moeten steken in het vermijden van al te veel gecompliceerde keerlussen.

Het lijkt er op dat jij precies hetzelfde probleem hebt als ik had.


Peter
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 13:25:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2012, 14:35:18 »
Nou, ik heb even de tijd genomen om het hele sporenplan te analyseren. Hier volgt mijn verhaal, aan de hand van plaatjes die ik van de site van Huib Maaskant heb geleend.
De spoorbaan bestaat uit 3 niveaus, die heb ik boven, midden en onder genoemd.
Dwars over de sporen heb ik pijlen getekend. Die pijlen stellen de polariteit voor. Je kan je voorstellen dat de pijl per spoor aangeeft waar de rode aansluiting zit.
Bij parallele sporen met wissels er tussen wijst de pijl voor alle sporen dezelfde kant uit. Aan de hand van die pijlen gaan we het hele traject eens rond.
We beginnen boven:

we beginnen bij pijl A bovenaan het station. Dan gaan we door het station naar beneden, pijl B, en dan via de krul (C) naar de sporen over de vakwerkbrug (D en E).
Verder naar de spiraal via F. Vlak voor de spiraal voegt het dubbelspoor zich samen met het bovenste dubbelspoor (G).

Laten we dit bovenste dubbelspoor eens trerugvolgen naar het station (H). Daar komen we tot de ontdekking dat H tegengesteld staat aan A, daar zit dus een kortsluitpunt.
Oplossing: in beide sporen tussen G en H moet een keerlusschakeling.

We dalen nu af naar het middenniveau:

Daar vinden we het enkelspoor wat onderuit de spiraal komt en bovenlangs via J, K, L en M uitkomt op de krul aan de onderkant van het station. Door vergelijking met pijl C zien we dt we daar goed uitkomen, dus niks aan doen.

Gaan we door naar het onderste niveau:

Door de spiraal (N, O, P) komen we via R in het schaduwstation (S en T)

Nu lopen we via de lus over U, V, W terug,en daar zien we dat we verkeerdom uitkomen ten opzichte van T.
Dus in de lus over U, V, W moet ook een keerlusmodule komen.

Resumerend dus 3 keerlusschakelingen: in de beide sporen van de spiraal bovenlangs naar het station (G naar H) en in de lus onder het schaduwstation (U, V, W)
Als het nou nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #23 Gepost op: 12 November 2012, 15:01:15 »
Klaas,

Eentje vergeten  ;D, verder wat mij betreft hardstikke duidelijk  (y) (y) (maar ja, ik hoef de baan niet te bouwen).
Bij L moet in de aftakking naar C - D nog een keerlus schakeling. En dat wordt gezien de lengte een probleem. Zal een "driehoek keerlus schakeling" tussen moeten.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 15:16:44 door gvandersel. Reden: Plaats aanduiding verbeterd. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #24 Gepost op: 12 November 2012, 15:22:30 »
Gerard, je hebt gelijk. Ik had verondersteld dat de aftakking naar de haven door gewone kruisingen over het dubbelspoor ging. Maar bij nader inzien blijken dat Engelse wissels te zijn.
Dan heb ik voor Johan maar één advies: laat dat stukje weg. Het is zo al ingewikkeld genoeg.
Ik snap trouwens toch niet hoe iemand zulke complexe sporenplannen kan verzinnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #25 Gepost op: 12 November 2012, 16:52:03 »
Kijk klaas hier word ik vrolijk van
Hier kan ik ook wat mee,
met als kantekening dat ik toch  wel sommige gedeelte er uit laat zoals het overloop gedeelte[ WISSELS] in de bocht op het midden niveau
En op het onder nieveau laat ik het korte rangeer stuk weg en de overloop wissel laat ik er ook uit zodat ik daar alleen een lus hebt met rangeer en paseer spoor
Over het haven gebied twijfel ik nog dit ivm met de ruimte die ik heb
 Maar nogmaals mijn dank is groot en kan ik volopig weer vooruit
Bedankt in ieder geval voor het mee denken

mvg johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #26 Gepost op: 12 November 2012, 20:44:11 »
Johan George,

Laat de aftakking L - C /D als het even kan vervallen. Maak van de ene engelsman een gewoon wissel als je toch het havenspoor wilt. Het scheelt een hoop problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #27 Gepost op: 12 November 2012, 21:40:40 »
Hoi Johan,

Aan het goede verhaal van Klaas heb ik niets toe te voegen. Ik zou ook de verbinding tussen het havenspoor weglaten, zodat je daar geen keerlus nodig hebt. De vereenvoudigingen, die je zelf al hebt aangebracht, vind ik een verbetering.
Graag weer tot horens.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #28 Gepost op: 12 November 2012, 22:07:43 »
hoi dick ook jij bedankt voor mee brainstormen
wat het haven gebied had ik zelf het idee om voor de tunnel een wissel in te plaatsen zodat ik later altijd nog het zij modul toch een haven gebied te kunnen bouwen

kortom alle bedankt

mvg johan

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« Reactie #29 Gepost op: 13 November 2012, 21:17:25 »
Hoi Johan,

Graag gedaan. Het plaatsen van de wissel is een goed idee. Dan kun je later inderdaad nog uitbreiden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer