Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 06:16:38
EL11 NSB sound file
door
GerardH
Vandaag
om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
bask185
Vandaag
om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:03:02
booster vraag
door
AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model
door
odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem? (gelezen 6930 keer)
phdirk
Offline
Berichten: 1948
Re:kruiswissel fleischmann ho
«
Reactie #15 Gepost op:
11 November 2012, 17:06:43 »
Hallo Johan,
Zoals al eerder door onder andere Klaas is aangegeven, moeten de sporen in het station allemaal de zelfde polariteit hebben, dus de "+" en de "-" aan dezelfde zijde. Je maakt dan van de uiteinden van de hondenbot de omschakelbare keerlussen. Elke keerlus moet dan wel voldoende lang zijn om je langste trein te kunnen bevatten, maar dat staat ook netjes in de gebruiksaanwijzing van de Xtreme keerlus beschreven. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re:kruiswissel fleischmann ho
«
Reactie #16 Gepost op:
11 November 2012, 19:39:17 »
als ik het dan goed begrijp moet elk spoor zowel rechts als links voorzien worden van een keer lus
in totaal 4 stuks?
johan
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26694
Re:kruiswissel fleischmann ho
«
Reactie #17 Gepost op:
11 November 2012, 19:42:35 »
Geen idee hoe je aan 4 keerlussen komt.
Maar laat nou eens het complete sporenplan zien. Maak desnoods een foto van de papieren tekening.
Hoe moeilijk kan het zijn om ineens alle informatie te geven?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re:kruiswissel fleischmann ho
«
Reactie #18 Gepost op:
11 November 2012, 20:25:18 »
sorry klaas maar ben niet zo top met de pc
maar deze baan ben ik aan het bouwen zij het aan gepast
dit voornamelijk in het opstel spoor
johan
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 16:54:31 door Bert van Gelder
»
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #19 Gepost op:
11 November 2012, 21:30:58 »
In dit deel van je tekening is nog atlijd geen keerlus nodig.
Omdat niet alles van het plan duidelijk is ga ik er vanuit dat je spoor onderaan het station verlaat via de daar zichtbare delen weer naar boven komt, en daarna uiteindelijk rechts boven verdwijnt, en daar verdwijnen 2 keer 2 sporen.
Als die vervolgens via een los weer op elkaar komen is er nergens een keerlus nodig.
Daar onder ook lijkt op de rest van dit plan, dan zitten er wel wat meer keerlussen in omdat de 2 X 2 sporen rechts boven daar gelijk op elkaar komen. Dan moet je dus in 1 van die sets van 2, 2 keerlussen aanleggen.
En in de uiteindelijke cirkel onder aan het station nog een keer. En dan zit je nog met alle korte verbindingen die ze daar tussen gemaakt hebben.
Dus om een goed antwoord te geven is het ook wel even van belang om de rest van je baanplan weer te geven.
Groet,
Roelco
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #20 Gepost op:
12 November 2012, 08:52:03 »
Johan George,
Ik denk dat je nog iets te veel met een been in het analoge tijdperk staat. Als je zoals "phdirk" aangeeft de sporen in het station dezelfde polariteit geeft en dan verder uitbreid over de rest van de baan, zul je geen problemen hebben. De polariteit van de rails bepaald bij digitaal niet de rijrichting.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 12:35:59 door gvandersel. Reden: Typefout in naam (sorry).
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #21 Gepost op:
12 November 2012, 11:58:23 »
Johan,
Met een been in het analoge tijdperk heb ik ook last van (soms zelfs met twee benen).
Voor wat betreft keerlusproblemen zie mijn draadje "Bahnhofsvorfeld" (nu weet ik bijv. weer niet hoe ik een link moet maken
) en met name het commentaar van Santerdam en Kees-Jan. Ik heb veel tijd moeten steken in het vermijden van al te veel gecompliceerde keerlussen.
Het lijkt er op dat jij precies hetzelfde probleem hebt als ik had.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 13:25:16 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26694
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #22 Gepost op:
12 November 2012, 14:35:18 »
Nou, ik heb even de tijd genomen om het hele sporenplan te analyseren. Hier volgt mijn verhaal, aan de hand van plaatjes die ik van de site van Huib Maaskant heb geleend.
De spoorbaan bestaat uit 3 niveaus, die heb ik boven, midden en onder genoemd.
Dwars over de sporen heb ik pijlen getekend. Die pijlen stellen de polariteit voor. Je kan je voorstellen dat de pijl per spoor aangeeft waar de rode aansluiting zit.
Bij parallele sporen met wissels er tussen wijst de pijl voor alle sporen dezelfde kant uit. Aan de hand van die pijlen gaan we het hele traject eens rond.
We beginnen boven:
we beginnen bij pijl A bovenaan het station. Dan gaan we door het station naar beneden, pijl B, en dan via de krul (C) naar de sporen over de vakwerkbrug (D en E).
Verder naar de spiraal via F. Vlak voor de spiraal voegt het dubbelspoor zich samen met het bovenste dubbelspoor (G).
Laten we dit bovenste dubbelspoor eens trerugvolgen naar het station (H). Daar komen we tot de ontdekking dat H tegengesteld staat aan A, daar zit dus een kortsluitpunt.
Oplossing: in beide sporen tussen G en H moet een keerlusschakeling.
We dalen nu af naar het middenniveau:
Daar vinden we het enkelspoor wat onderuit de spiraal komt en bovenlangs via J, K, L en M uitkomt op de krul aan de onderkant van het station. Door vergelijking met pijl C zien we dt we daar goed uitkomen, dus niks aan doen.
Gaan we door naar het onderste niveau:
Door de spiraal (N, O, P) komen we via R in het schaduwstation (S en T)
Nu lopen we via de lus over U, V, W terug,en daar zien we dat we verkeerdom uitkomen ten opzichte van T.
Dus in de lus over U, V, W moet ook een keerlusmodule komen.
Resumerend dus 3 keerlusschakelingen: in de beide sporen van de spiraal bovenlangs naar het station (G naar H) en in de lus onder het schaduwstation (U, V, W)
Als het nou nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #23 Gepost op:
12 November 2012, 15:01:15 »
Klaas,
Eentje vergeten
, verder wat mij betreft hardstikke duidelijk
(maar ja, ik hoef de baan niet te bouwen).
Bij L moet in de aftakking naar C - D nog een keerlus schakeling. En dat wordt gezien de lengte een probleem. Zal een "driehoek keerlus schakeling" tussen moeten.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 15:16:44 door gvandersel. Reden: Plaats aanduiding verbeterd.
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26694
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #24 Gepost op:
12 November 2012, 15:22:30 »
Gerard, je hebt gelijk. Ik had verondersteld dat de aftakking naar de haven door gewone kruisingen over het dubbelspoor ging. Maar bij nader inzien blijken dat Engelse wissels te zijn.
Dan heb ik voor Johan maar één advies: laat dat stukje weg. Het is zo al ingewikkeld genoeg.
Ik snap trouwens toch niet hoe iemand zulke complexe sporenplannen kan verzinnen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #25 Gepost op:
12 November 2012, 16:52:03 »
Kijk klaas hier word ik vrolijk van
Hier kan ik ook wat mee,
met als kantekening dat ik toch wel sommige gedeelte er uit laat zoals het overloop gedeelte[ WISSELS] in de bocht op het midden niveau
En op het onder nieveau laat ik het korte rangeer stuk weg en de overloop wissel laat ik er ook uit zodat ik daar alleen een lus hebt met rangeer en paseer spoor
Over het haven gebied twijfel ik nog dit ivm met de ruimte die ik heb
Maar nogmaals mijn dank is groot en kan ik volopig weer vooruit
Bedankt in ieder geval voor het mee denken
mvg johan
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #26 Gepost op:
12 November 2012, 20:44:11 »
Johan George,
Laat de aftakking L - C /D als het even kan vervallen. Maak van de ene engelsman een gewoon wissel als je toch het havenspoor wilt. Het scheelt een hoop problemen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
phdirk
Offline
Berichten: 1948
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #27 Gepost op:
12 November 2012, 21:40:40 »
Hoi Johan,
Aan het goede verhaal van Klaas heb ik niets toe te voegen. Ik zou ook de verbinding tussen het havenspoor weglaten, zodat je daar geen keerlus nodig hebt. De vereenvoudigingen, die je zelf al hebt aangebracht, vind ik een verbetering.
Graag weer tot horens.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
johan george
Offline
Berichten: 232
this een hobby
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #28 Gepost op:
12 November 2012, 22:07:43 »
hoi dick ook jij bedankt voor mee brainstormen
wat het haven gebied had ik zelf het idee om voor de tunnel een wissel in te plaatsen zodat ik later altijd nog het zij modul toch een haven gebied te kunnen bouwen
kortom alle bedankt
mvg johan
Gelogd
phdirk
Offline
Berichten: 1948
Re:Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?
«
Reactie #29 Gepost op:
13 November 2012, 21:17:25 »
Hoi Johan,
Graag gedaan. Het plaatsen van de wissel is een goed idee. Dan kun je later inderdaad nog uitbreiden.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kruiswissel Fleischmann h0, keerlusprobleem?