Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
Vandaag om 23:17:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:14:58
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
  

Auteur Topic: duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??  (gelezen 13488 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2012, 00:09:09 »
Ronald, de optie die jij het meest realistisch noemt, is te verdedigen.

Citaat
Maar, is 'mijn' optie te verdedigen?

Groet,
Jan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:duitse armseinen welke en waar te plaatsen ??
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2012, 09:19:20 »
Op spoor 3 een 'Wartezeichen'. Zoals Edgar noemde...
Sorry, je hebt me niet goed begrepen. Een W-tafel aan een Ladegleis is volstrekt onrealistisch. Seinen kosten geld. Die worden alleen geplaatst als dat nodig is.
Gleissperr signale zijn in zo'n klein station onwaarschijnlijk. Geen regel zonder uitzonderingen, maar het is zeer atypisch.

Zo'n goederenspoor is normaal gesproken vrij van iedere zichtbare beveiliging. De beveiliging wordt gerealiseerd door de stand van de wissels te koppelen aan de stand van de seinen: als er gerangeerd wordt zijn de sleutels van de wissels weg en is het daardoor onmogelijk seinen in de stand veilig te zetten.

Hoe gaat dit dan in de praktijk:
  • Goederentrein komt binnen op spoor 1 of 2
  • Niet elders, want een treinbeweging moet eindigen bij een sein! Een goederentrein rijdt dus nooit binnen op spoor 3 of meteen bij de laad en losplaats
  • De machinist of treinbegleider gaat bij de treindienstleider de wisselsleutels halen
  • Er wordt gerangeerd.
  • Ondertussen kunnen er in Vierheim geen treinen het station binnen rijden. Het ontbreken van de sleutels maakt dit onmogelijk. Dit is gedaan omdat het rangeerdeel in een rijweg van een binnenkomende trein zou kunnen komen en je een aanrijding krijgt. (je kunt in Vierheim niet garanderen dat een rangeerdeel wegblijft van de inrijsporen)
  • Na het rangeren wordt de goederentrein vertrekgereed op spoor 1 of 2 gezet
  • de sleutels worden ingeleverd
  • na veiligzetten van het uitrijsein vertrekt de goederentrein weer. (altijd van spoor 1 of 2, want zonder sein kun je niet vertrekken*)

*) Echt niet? Tuurlijk wel, maar dan hebben we het over stations zonder seinen, maar zelfs dan vertrekken ze alleen van hoofdsporen, als alle wissels weer op slot zitten.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt