Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje door Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?  (gelezen 3091 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #15 Gepost op: 26 October 2012, 14:43:13 »
Niet rampzalig, maar maakt het duurder en gecompliceerder. Ik kon nu met 2 draden met banaanstekkers een foolproof verbinding maken, onmogelijk om om te polen. Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren. Bovendien is het op de zolder waar de baan normaal staat lastig om in het midden te beginnen, aangezien juist dat deel van de baan over het trapgat hangt en zonder nabije stopcontacten.

Iets anders : als ik de tweede wikkeling NIET parallel zou schakelen , maar apart zou gebruiken, kan ik die dan weer wel gebruiken om de UP-5 panelen en eventueel de wisseldecoders mee te voeden? Van de nood een deugd makend zeg maar... De beide circuits zijn dan immers gescheiden van elkaar.

@Willem : dat document hanteert meteen in het eerste hoofdstuk een foutieve stelling (alleen Marklin zou common-ground zijn, terwijl Uhlenbrock ook overal specificeert dat het common-ground is, dus bij DCC) dus hoever de rest van het document dan wel zuivere koffie is... bovendien gaat het in het document over een DCC ringleiding. Die heb ik helemaal niet, ik gebruik een AC ringleiding, DCC wordt nergens van de ene naar de andere module doorgegeven.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 14:46:44 door JAB van Ree. Reden: Reactie op PDF van Willem »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #16 Gepost op: 26 October 2012, 15:09:29 »
Tuurlijk, twee wikkelingen is twee wikkelingen. Praktisch te beschouwen als aparte secundaire aansluitingen. Aparte kleurtjes voor het doorverbinden en je bent een knappe JAB als je dat verkeerd doorplugt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #17 Gepost op: 26 October 2012, 15:09:56 »
....maar maakt het duurder en gecompliceerder.
.....
Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren.
Nou ben je dus echt problemen aan het verzinnen. Is een booster per module dan niet duur? Volgens mij duurder dan die "speciale" connectors.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #18 Gepost op: 26 October 2012, 15:28:13 »
@JAB: natuurlijk kun je de tweede helft van die ringkern gebruiken voor andere doeleinden als verlichting end. Het zijn secundair gezien eigelijk twee gescheiden trafo's. Had je de link die ik je gaf nog gezien (www.flootland.nl) dat is precies wat je dan zou kunnen maken. Wat je met al die uitgangen gaat doen (boosters of verlichting) staat je dan volledig vrij. Je houdt in iedergeval de stroom beperkt per trafodeel tot max 10Amp ipv 20 Amp als je de secundairs parallel schakeld. Of je moet die trafo natuurlijk als lastrafo willen gaan gebruiken ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #19 Gepost op: 26 October 2012, 15:35:19 »
Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren.

Volgens mij zijn 3 draden voldoende....
Greetz, Hans

jules

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #20 Gepost op: 26 October 2012, 20:26:20 »
Nu is 20 A primair niet hetzelfde als 20 A secundair. Het gaat om het vermogen: spanning x stroom.
Maar ik zie eigenlijk geen reden om de secundaire wikkelingen parallel te schakelen. Eentje linksaf en eentje rechtsaf klinkt slim. Je zoekt een beetje de bezwaren lijkt het wel. Zo rampzalig is het leggen van twee leidingen in plaats van één toch niet?

Wel Henk, dan zou je voor 20 A bij 16 V dunnere draden kunnen gebruiken dan voor 20 A bij 230 V?
Ik zou sowieso geen stromen van zulke waarden op een treinbaan willen hebben, dan heb ik toch alles wel op de maximale stroom van een booster afgezekerd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #21 Gepost op: 26 October 2012, 20:53:28 »
Ook nog wel, gezien de gemiddeld kortere lengtes van de kabels onder de modelbaan in vergeljking met de meters die in de huisinstallatie aan de orde zijn, maar veiligheid voor alles en dus onder de baan ook maar installatiedraad. Alleen is dat het punt niet hè. Je had het over vuurspektakels en die kans is toch een stuk groter bij 4600 watt dan bij 300 watt.

Ik zou niet weten waarom die trafo een probleem zou moeten zijn bij een nette bekabeling. Zware boosters vergen wel bijzondere aandacht, maar dat is JAB niet van plan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jules

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #22 Gepost op: 26 October 2012, 21:21:39 »
O. zeker, hoe hoger het vermogen, hoe groter de vuurwerk.
Zelf een keer meegemaakt toen ik een trolleybus (Arnhem) van de bovenleiding af trok terwijl ik was vergeten de stroom af te schakelen met de verwarming vol aan, doe ik ook geen tweede keer meer.
Wat ik wou zeggen, als je bij stroomsterktes van zulke waarden, ook bij lage spanningswaarden, niet goed oppas, kun je met zulke stroomsterktes toch een hoop vernielen.
De vergelijking met het lichtnet is door mij inderdaad verkeerd gekozen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #23 Gepost op: 26 October 2012, 22:20:19 »
Ja, ik heb een 10A booster en dat kan beter niet zonder meer op de baan worden aangesloten, kwam ik lang geleden achter. Inmiddels al jaren probleemloos via apart gezekerde secties.

Maar een paar boosters via goede bekabeling op één dikke trafo zou toch geen probleem moeten zijn. Misschien een 3 A zekering voor iedere booster of is dat overkill?

Maar ik begrijp dat je een keer echt vuurwerk hebt gemaakt?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jules

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Meerdere (loconet) boosters uit een trafo voeden?
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2012, 09:28:48 »
Wat ik wil zeggen is:
Vergis je niet in de kracht van grote stromen, met 10 of 20 Ampère kun je een hoop vernielen, ook al is de spanning maar 12-16 Volt.
Dus zorg met zulke grote voedingen voor voldoende beveiliging en voldoende dikke bedrading (voor de zekeringen), achter de zekeringen mogen de draden gerust wat dunner.