Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 09:58:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 09:55:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:50:25
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Ben
Vandaag om 09:43:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Frank 123
Vandaag om 09:01:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:47:58
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: diodeschakeling vraag  (gelezen 1136 keer)

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
diodeschakeling vraag
« Gepost op: 10 October 2012, 11:54:07 »
Wie o wie weet het volgende...

ik heb met mijn pa een baan gemaakt, volledig digitaal.
onder de baan hebben we een flinke kabel liggen zodat we op alle plekken van de baan de spanning kunnen aftappen, wat uit de Intellibox2 komt.

zowel de gedetecteerde als de ongedetecteerde stukken zijn aangesloten op deze kabels. (ongedetecteerde stukken zitten direct op deze kabel, bij de gedetecteerde stukken zitten er rosoft terugmelders tussen).

ik heb mij laten vertellen dat het aan te raden is om tussen je intellibox en je ongedetecteerde stukken op je baan een diodeschakeling te plaatsen. is het erg als de gedetecteerde stukken hier ook achter zitten ?

anders moet ik een heleboel bekabeling gaan aanpassen nl.

is het gebruik van een diodeschakeling echt noodzakelijk ?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2012, 12:13:03 »
Het gebruik is niet noodzakelijk. Zonder de diodeschakeling zul je zien dat je trein op gedetecteerde stukken langzamer gaat, of erger dat de trein zich niet meld.
Als deze verschijnselen zich voordoen, dan zul je een extra ringleidingdraad moeten maken voor de ongedetecteerde stukken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 12:14:02 »
In de detectors zit al een diodeschakeling.
Je moet de ongedetecteerde secties ook via diodes aansluiten, om gelijke spanningsval te krijgen.
Als je de gedetecteerde secties ook achter een diodeschakeling gaat zetten krijgen deze dus een dubbele diodeschakeling en dan ben je weer net zo nat.
In jouw geval is de simpelste oplossing om elke ongedetecteerde sectie een eigen diodeschakeling te geven, direct vanaf de doorgaande leiding.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2012, 12:23:42 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 12:20:35 »
duidelijk verhaal, mijn dank is groot.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2012, 18:56:34 »
Even een vraagje mijnerzijds welke in dit kader wel relevant is.
Wat is de maximale stroomsterkte van de diodeschakeling bij gebruik van 1N5401? En is dit voldoende om drie tot vier treinen gelijktijdig te laten rijden (ik heb eigenlijk geen idee wat het stroomverbruik is). Is het in dat geval verstandig meerdere schakelingen te maken, of kan volstaan worden met een enkele diodeschakeling voor de ringleiding?

Bedankt,
Harm

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2012, 19:20:07 »
Hoi Harm,

De 1N5401 kan maximaal drie ampère continue verwerken.
Wanneer je uitgaat van ongeveer 450 mA per trein, dan kunnen er gelijktijdig maximaal zes treinen tegelijkertijd rijden.
Dat is dan wanneer je je hele baan met 1 diode-set van spanning voorziet. Wanneer je echter de ongedetecteerde secties via meerdere diode-sets van spanning voorziet (dus de zaak onderverdelen), kunnen het er aanmerkelijk meer zijn.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.