Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
  

Auteur Topic: diodeschakeling vraag  (gelezen 1246 keer)

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
diodeschakeling vraag
« Gepost op: 10 October 2012, 11:54:07 »
Wie o wie weet het volgende...

ik heb met mijn pa een baan gemaakt, volledig digitaal.
onder de baan hebben we een flinke kabel liggen zodat we op alle plekken van de baan de spanning kunnen aftappen, wat uit de Intellibox2 komt.

zowel de gedetecteerde als de ongedetecteerde stukken zijn aangesloten op deze kabels. (ongedetecteerde stukken zitten direct op deze kabel, bij de gedetecteerde stukken zitten er rosoft terugmelders tussen).

ik heb mij laten vertellen dat het aan te raden is om tussen je intellibox en je ongedetecteerde stukken op je baan een diodeschakeling te plaatsen. is het erg als de gedetecteerde stukken hier ook achter zitten ?

anders moet ik een heleboel bekabeling gaan aanpassen nl.

is het gebruik van een diodeschakeling echt noodzakelijk ?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2012, 12:13:03 »
Het gebruik is niet noodzakelijk. Zonder de diodeschakeling zul je zien dat je trein op gedetecteerde stukken langzamer gaat, of erger dat de trein zich niet meld.
Als deze verschijnselen zich voordoen, dan zul je een extra ringleidingdraad moeten maken voor de ongedetecteerde stukken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 12:14:02 »
In de detectors zit al een diodeschakeling.
Je moet de ongedetecteerde secties ook via diodes aansluiten, om gelijke spanningsval te krijgen.
Als je de gedetecteerde secties ook achter een diodeschakeling gaat zetten krijgen deze dus een dubbele diodeschakeling en dan ben je weer net zo nat.
In jouw geval is de simpelste oplossing om elke ongedetecteerde sectie een eigen diodeschakeling te geven, direct vanaf de doorgaande leiding.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2012, 12:23:42 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 12:20:35 »
duidelijk verhaal, mijn dank is groot.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2012, 18:56:34 »
Even een vraagje mijnerzijds welke in dit kader wel relevant is.
Wat is de maximale stroomsterkte van de diodeschakeling bij gebruik van 1N5401? En is dit voldoende om drie tot vier treinen gelijktijdig te laten rijden (ik heb eigenlijk geen idee wat het stroomverbruik is). Is het in dat geval verstandig meerdere schakelingen te maken, of kan volstaan worden met een enkele diodeschakeling voor de ringleiding?

Bedankt,
Harm

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:diodeschakeling vraag
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2012, 19:20:07 »
Hoi Harm,

De 1N5401 kan maximaal drie ampère continue verwerken.
Wanneer je uitgaat van ongeveer 450 mA per trein, dan kunnen er gelijktijdig maximaal zes treinen tegelijkertijd rijden.
Dat is dan wanneer je je hele baan met 1 diode-set van spanning voorziet. Wanneer je echter de ongedetecteerde secties via meerdere diode-sets van spanning voorziet (dus de zaak onderverdelen), kunnen het er aanmerkelijk meer zijn.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.