Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Klompentrein door Corné81
Vandaag om 13:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:34:15
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:49:27
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:02
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 10:36:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
  

Auteur Topic: Baanplan Compustadt 240x140  (gelezen 2883 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Baanplan Compustadt 240x140
« Gepost op: 21 September 2012, 08:22:08 »
Beste mensen,

Na een tijdje gebouwd te hebben aan een trambaan Kastendorf (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39186.0 ) van 100 x 140 cm, kreeg ik onverwacht de gelegenheid voor een wat grotere baan. Na afweging wat te doen (eerst afbouwen, of afbreken en nieuw bouwen) heb ik voor dat laatste gekozen.

Ik heb de ruimte van een L-vorm, de ene poot 240, de andere poot 140 cm, met overal een breedte van 100 cm.

Mijn uitgangspunten :
- ik rijd met kleine wagens (dus R1 bochten zijn mogelijk).
- ik rijd met vast eenheden (dus geen rangeerterreinen e.d.)
- ik rijd met diesel, dus geen bovenleiding op de baan (alleen de tram heeft bovenleiding).
- ik houd niet zo van rangeren. Rijden is leuk, scenery is minstens net zo belangrijk.
- de 2 trams (van mijn vorige baan) moeten er ook op.
- de werkende veerpont over het kanaal (van mijn vorige baan) moet er ook op.
- ik wil wat bergen op de baan.
- een hoogliggend viaduct over de baan lijkt me ook fijn.

Met deze uitgangspunten heb ik minstens 30 baanplannen getekend. Daarvan zijn er 29 in de prullenbak gegooid, maar gelukkig blijft er toch één baanplan over. Hieronder eerst drie tekeningen van drie niveaus, daarna een kompleet plaatje.

Niveau 1 :


Niveau 2 :
[img [url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/compustadt_baanplan_niveau_2.gif]http://

Niveau 3 :


Volledige baan :


In wezen is het niet meer dan een ovaaltje, met op twee plaatsen uitwijksporen.
Na controle kom ik uit op een hellingspercentage van ongeveer 3 procent voor de trein (en 6 procent voor de tram, maar dat is in de praktijk geen probleem gebleken op mijn vorige baan). De 3 procent voor de trein (ook in een bocht) lijkt me nog goed haalbaar.

Links en rechtsbovenaan zijn twee bergmassieven, waarbij de trein korte stukjes in een tunnel zal verdwijnen. De rest van de baan is open, vlak terrein, waarbij gezegd moet worden dat de korte tak van de L-vorm (rechts onderaan) ongeveer 7 cm hoger ligt dan de rest van de baan. De stippellijn op het plan is de vorm van het kanaal, waarover een veerpont vaart (vanuit de twee insteekhavens aan de zijkant van het kanaal). De tram is handgetekend (lichtgrijs), en bestaat uit een pendellijn (rechts bovenaan voor een deel in een tunnel), die aan de linkerkant (bij het station) met een wissel op twee sporen kan vertrekken; er zullen twee trams in pendelverkeer komen te rijden. Op het treingedeelte is de schuingelegen lijn (van linksboven naar rechtsmidden) een hooggelegen viaduct. Het gedeelte met twee sporen (rechtsmidden van onder naar boven) en het hele gedeelte rechtsonder (de korte poot van de L-vorm) is 7 cm hoger dan het middengedeelte.

Met stippellijn is de loop van het kanaal aangegeven. Bij de twee insteekhavens komt de werkende veerpont te varen.

Te zijner tijd zal ik een bouw-draadje openen voor de nieuwe modelbaan. Het bouwdraadje van Kastendorf is inmiddels afgesloten.

Graag jullie opmerkingen.
Wim K
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 08:24:05 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2012, 12:49:22 »
Is er niemand die op de laatste regel van mijn post wil ingaan?
Groet,
Wim K

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2012, 18:39:31 »
Hallo Wim,

een leuke rijbaan. De genoemde 3 procent zal bij korte treinen geen probleem zijn. Met hoeveel treinen wil je eigenlijk gaan rijden, want je baanplan geeft niet veel plaats om een trein even weg te zetten. Drie a vier lijkt me wel mogelijk.
Het kopspoortje in je station is vrij kort, wellicht komt er direct achter een stationsgebouw of zo, anders zou ik hem iets langer proberen te maken.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2012, 18:42:12 »
Leuk, blijf ik volgen :D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2012, 19:30:04 »
Je zegt dat je de hoogten gecontroleerd hebt, maar als ik het plan naloop dan kan vlg mij 1 ding niet. nl. de wisselaansluiting geheel rechts.

(h0 of N?)
« Laatst bewerkt op: 24 September 2012, 19:38:39 door J J H S »
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #5 Gepost op: 24 September 2012, 19:36:03 »
Mooi plan. Als het schuine spoor een brug (viadukt) wordt dan is het compleet.
Naar de sectie bouwen en dan verder.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2012, 08:09:22 »
Beste mensen, dank voor de antwoorden.

@Marc: Ik ben nog maar een beginner (nou ja, 40 jaar geleden als kind een baantje). Ik bezit nu twee trams en e-e-n railbus (zie www.kusee.nl/modelbaan)  Binnenkort komt daar uiteraard wat bij, maar meer dan vier treinen zal het voorlopig niet worden. Ik denk aan een dieselloc met duitse tweeassers en een dieselloc met enkele goederenwagens. En wellicht nog een vierde trein. Zoals ik als schreef, rijden is leuk, rangeren niet. En voor mij is de scenery minstens net zo belangrijk (zo niet belangrijker) als het rijden. Met de plannen die ik nu heb, afgezet tegen de tijd die ik beschikbaar heb, kan ik wel een jaar of twee vooruit.

@Marc: Het kopspoortje bij het station is inderdaad kort. Voorlopig wil ik daar nog niets mee doen. Het is alleen voor de sier, ik zet er een goederenwagen neer en maak er een goederenloods bij. Misschien in de toekomst een perronnetje voor de railbus, maar dat is dan een wijziging na verloop van tijd.

@JJHS: Blijkbaar een misverstand. Geheel rechts ligt geen wissel. Daar gaat de baan op twee niveau's precies boven elkaar. Zie maar de losse tekeningen erboven. Op niveau nul ligt een halve cirkel, tegen de klok in vanaf het driesporige station naar de bovenkant van de tekening. En erboven ligt het spoor in een daling vanaf het viaduct (niveau 3) in een driekwart cirkel linksom naar het tweesporige station. Geen wissel daar rechts dus, maar boven elkaar liggende sporen.

Met vriendelijke groet,
Wim K

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2012, 08:47:23 »
Wim,

Achter de diesel wat drie assige wagens. Twee assig is wel heel klein.

Succes met bouwem. Ik heb wat inspiratie opgedaan.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.