Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Treinverkeer rond Zwaandrecht  (gelezen 2220 keer)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Gepost op: 08 November 2012, 22:44:51 »
Ondanks dat mijn baan op dit moment nog niet uit veel meer dan een tafel met rails bestaat, toch maar eens een "Wat zijn we aan het rijden"-draadje aangemaakt. De scenery zal de komende tijd langzaam opgebouwd gaan worden, maar om jullie toch alvast een idee te geven hoe het ongeveer gaat worden volgt hier een korte omschrijving van de belangrijkste plaatsen op mijn baan;



Zwaandrecht is een kleine stad met zo’n 12.000 inwoners gelegen in het groene hart van Nederland, naast de vele natuur beschikt het over een station met een klein stationsgebouw in de neorenaissancestijl. Er liggen twee doorgaande sporen richting Dorbach, verder zijn er drie kopsporen beschikbaar, 2 bereikbaar vanuit de richting Dorbach waarvan 1 een perron heeft en de ander verlengd is in tegengestelde richting waardoor dit deel dus alleen bereikbaar is doormiddel van steken. Wegens de slechte bereikbaarheid wordt dit spoor voornamelijk gebruikt voor korte treinstellen of materieel wat onderhoud nodig heeft. Verder ligt er nog 1 kopspoor in de tegenovergestelde richting. Op dit station stoppen alle reizigerstreinen; van stoptrein tot internationale trein naar Duitsland of België.



De doorgaande sporen in westelijke richting maken een ruime boog om de stad heen richting het noordoosten waar het Duitse Dorbach ligt, een stad met 8000 inwoners gelegen in een industrieel gebied met ook het nodige spoor; het station zonder stationsgebouw heeft 2 doorgaande sporen uit de richting van Zwaandrecht en 2 kopsporen uit die richting waarvan 1 langs het perron. Het station wordt bediend door stoptreinen en sneltreinen, de overige treinensoorten stoppen hier wegens de beperkte capaciteit op de 2 doorgaande sporen niet. Vanuit de andere richting is het emplacement bereikbaar waar 3 opstelsporen voor treinstellen zijn, waarvan 1 gelegen langs het perron. Verder beschikt het emplacement over 3 kopsporen bij de werkplaats voor het opstellen van locomotieven, een spoor langs de losplaats en een kleine containerterminal. Een locomotief van het type BR 363 is beschikbaar voor het uithalen van containertreinen en het plaatsen van wagens bij de losweg.



Oostelijk van Zwaandrecht ligt het dorp Woudveen, dit dorp met zo’n 300 inwoners ligt langs de spoorlijn uit Zwaandrecht en bevind zich ter hoogte van de splitsing naar het rangeerterrein van Einddam. Langs de spoorlijn bevinden zich vele volkstuintjes van de bevolking uit het dorp, maar ook uit Zwaandrecht en zelfs Dorbach. Woudveen heeft geen station.

Zoals genoemd bevind zich in Woudveen een splitsing, de spoorlijn takt hier af richting het zuiden alwaar zich Einddam bevind. Ondanks dat dit buurtschap, behorende bij Zwaandrecht, nog geen 100 inwoners heeft is het bekend om zijn grote rangeerterrein; er zijn 6 sporen beschikbaar voor het samenstellen van goederentreinen welke hier in alle soorten en maten komen; van lange containertreinen tot korte unit cargo’s. Bij gebrek aan capaciteit in Zwaandrecht overnacht hier zo nu en dan ook een internationale reizigerstrein welke Zwaandrecht als begin- of eindpunt heeft. Een Sik staat op een kopspoor beschikbaar voor het lichtere rangeerwerk, voor zwaar rangeerwerk dient een loc over te komen uit Dorbach. Een oude wagon van het type Hbis welke zich ook op het spoor bij de Sik bevind, dient voor de opslag van onderdelen zoals remblokken en sluitborden welke de storingsploeg regelmatig nodig heeft bij het herstellen van goederenwagens.

In dit topic zal ik regelmatig (foto)verslagen plaatsen van bijzondere transporten in Zwaandrecht en omgeving, of gewoon wat leuke foto's.
Morgen volgt het eerste verslag met een overbrenging van wat rijtuigen uit Nieuwkoop.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2012, 22:51:48 »
Bruno, leuk dat je ook een treinverkeerdraadje gestart bent. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2012, 17:15:52 »
Baanplan ziet er goed uit! (y)
Nu nog een draadje met de opbouw van de baan ;D

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2012, 20:34:26 »
Gisteren kwam de 204 616-7 van Railion met een omweg via de Maasvlakte aan vanuit Nieuwkoop.

In Dorbach kwam de trein de grens over, links staat de 1842 van NS Reizigers al gereed welke de trein verder zal vervoeren naar Zwaandrecht. Nadat de V100 afgekoppeld is, vertrok deze als losse loc terug. Na het aankoppelen van de 1842 werd koers gezet naar Zwaandrecht. Links zien we de stoomtrein van de locale museumclub die vandaag toevallig een rit reedt.

De 1842 is hier zojuist aangekomen in Zwaandrecht, de rijtuigen zijn een EETC Couchette rijtuig, een Duits Am rijtuig van Euro-Express en twee ex-Belgische autowagens. De wagens zullen ingezet gaan worden voor autoslaaptreinen van Zwaandrecht via Dorbach naar Duitsland en verder. Tot Dorbach zal de tractie door NS worden geleverd met een 1800 of incidenteel een 1100. In Dorbach vind een locwissel plaats en gaat een BR 110 met de trein op pad. Op zon- en feestdagen zal een BR 189 de trein over het gehele traject slepen in verband met kostenbesparing op het personeel, deze is dan beschikbaar omdat de CityNightLine niet rijdt.

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2012, 20:37:11 »
Ik kan niet anders zeggen dan  (y)