Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bahn-AG
Vandaag om 19:48:45
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
  

Auteur Topic: Spoorrails.  (gelezen 12078 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Spoorrails.
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2012, 11:53:08 »
 De flexibiliteit van spoorstaven is erg hoog inderdaad, allemaal flexrail  :D

Hier een deel van een foto die ik tijdens mijn werk als machinist heb gemaakt op de Betuweroute.

het is bijna vlak ;-)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re:Spoorrails.
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2012, 12:09:42 »
Eigen waarneming en opmeting :D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Spoorrails.
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2012, 12:52:25 »
Die 167 cm voor hoofdspoor kan wel kloppen.
Portugal had oorspronkelijk 1664 mm, Spanje 1672 mm, een verschil van maar 8 mm.
Nu zitten ze samen op het gemiddelde van 1668 mm.

Die 164 cm voor het goederenspoor kan ik niet plaatsen, dat is 30 mm te krap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re:Spoorrails.
« Reactie #18 Gepost op: 27 August 2012, 14:02:36 »
Ik heb de goederensporen hier gemeten.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Spoorrails.
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2012, 14:17:12 »
Die locatie komt me niet bekend voor, ik ben nog nooit in Portugal geweest. 8)
Het kan zijn dat de rails door de druk van de bestrating naar elkaar toe zijn gedrukt. Ik kan me niet voorstellen dat ze de spoorwijdte daar bewust 30 mm kleiner hebben gemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorrails.
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2012, 14:18:56 »
Grappig om te zien waar de dwarsliggers zitten met die verzakte stenen ertussen
Mag ik die foto opslaan voor latere inspiratie ??
Ik heb dit nog nooit zo gezien eigenlijk
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re:Spoorrails.
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2012, 14:22:41 »
Ja hoor dat mag jij. IK heb er nog wel een paar. Hier plaatsen of....................
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re:Spoorrails.
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2012, 14:42:04 »
Volgens mij geldt ook hier "the devil is in the details"

  • 1435 [mm] is de nominale maat
  • 1435 wordt zelden toegepast als echte maat. De werkelijke maat moet ik op zoeken, maar er staat me bij dat die in Nederland en Duitsland al een paar millimeter verschilt
  • de hellinghoek van de railstaafkop is bepalend
  • de hellinghoek van de wielband t.h.v. het raakvlak is bepalend
  • als alles goed is heb je op rechtspoor GEEN flenzen nodig, blijft alles op z'n plek door de tonwerking tussen spoorstaaf en wielband
  • bij tramtoepassingen zijn met name de flensmaten kleiner
  • "Karlsruhe" werkt omdat ze uitgebreid hebben zitten klieren en pielen om het zo te krijgen dat je met tramprofiel wielen op spoorprofiel kan rijden zonder dat je aanpassingen hoeft te doen aan het spoornet (is niet echt praktisch)
Voorbeelden:
 
  • Er zijn ooit tramrijtuigen (1435 [mm]) vervoert van Hoogkarspel naar Hoorn over het spoor (1435 [mm]). In de officiele stukken van de TS en SHM is daar niets over terug te vinden, terwijl er wel foto's van zijn. Meer dan dat de dienstuitvoering er niet onder geleden heeft is er over te zeggen, maar d'r is door een beperkt aantal mensen hard gewerkt om dat zo te houden
  • De HTM 8 heeft ooit in Rotterdam op het tramwegnet gereden. Om op de lijn van de SHM te kunnen rijden zijn de wielen afgedraaid. Voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]
  • De ontsporingen bij Rampstadrail zaten in essentie in het verschil tussen het Haagse tramprofiel en het Rotterdamse metroprofiel. voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]

guest7823

  • Gast
Re:Spoorrails.
« Reactie #23 Gepost op: 27 August 2012, 14:58:39 »
Zingend wiel-spoor interface

http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=4&t=13837

Verklaring zit hem waarschijnlijk in deze posting:

Citaat van: [i]Paulus[/i]
Ik heb er verder geen verstand van maar ik herken het verhaal van zingende wielen. In de jaren 80 en begin jaren 90 hoorde ik dit niet op rechte stukken.
Sinds eind jaren 90 en de jaren 0 (2000 -2010) hoor ik het wel.
Het beste is het te omschrijven als wringen in het spoor. Vooral bij hogere temperaturen treedt het op. In de zomer hoor je het zingen al van grote afstand. Het gevoel dat je er bij krijgt is dat de spoorbreedte te klein is voor de wielbasis van de trein waardoor de boel wringt.
De oorzaak is inderdaad de invoering van UIC54. Deze staaf heeft een ander profiel dan NP46.
Ik heb het gevraagd aan iemand die jaren bij weg en werken dienst heeft gedaan.
Hij heeft ook gezegd dat er een speciale behandeling plaats vindt waardoor het spoor warmtevaster is dan vroeger.
Ik kan me nog goed herinneren dat er in de jaren 80 nog veel plekken waren waar een speciale diagonale las zat om uitzettingen op te vangen. Deze werden vaak wit geschilderd in de zomer om hitte af te ketsen.
Tegenwoordig zie je dat soort lassen alleen nog bij stalen bruggen/ viaducten en verder niet meer.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorrails.
« Reactie #24 Gepost op: 27 August 2012, 15:37:34 »
Gooit maar op mijn mail Hans,
kan nog wel even duren voor ik er wat mee doe, maar ik heb weer een projectje in mijn hoofd waar ik dit heel goed kan gebruiken  :)
Als het maar  kneuterig is en klinkers heeft
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

guest7823

  • Gast
Re:Spoorrails.
« Reactie #25 Gepost op: 27 August 2012, 20:59:04 »
  • De ontsporingen bij Rampstadrail zaten in essentie in het verschil tussen het Haagse tramprofiel en het Rotterdamse metroprofiel. voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]

I stand corrected (met "dank" aan een medeforumlid):
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/2008035_Ontsporingen_bij_Randstadrail.pdf

Het lag wel wat genuanceerder, zoals gebruikelijk. Maar het heeft bij een aantal ontsporingen (o.a Ternoot) wel met de railgeometrie (en de marginale toleranties daarin) te maken.

Vorm gerust uw eigen oordeel, in plaats van op het mijne af te gaan.

 :-[ :-[ :-[ :-[

PS dat bovenste verhaal van de SHM hou ik WEL staande  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 21:04:51 door guest7823 »