Ik heb er verder geen verstand van maar ik herken het verhaal van zingende wielen. In de jaren 80 en begin jaren 90 hoorde ik dit niet op rechte stukken.Sinds eind jaren 90 en de jaren 0 (2000 -2010) hoor ik het wel.Het beste is het te omschrijven als wringen in het spoor. Vooral bij hogere temperaturen treedt het op. In de zomer hoor je het zingen al van grote afstand. Het gevoel dat je er bij krijgt is dat de spoorbreedte te klein is voor de wielbasis van de trein waardoor de boel wringt.De oorzaak is inderdaad de invoering van UIC54. Deze staaf heeft een ander profiel dan NP46.Ik heb het gevraagd aan iemand die jaren bij weg en werken dienst heeft gedaan.Hij heeft ook gezegd dat er een speciale behandeling plaats vindt waardoor het spoor warmtevaster is dan vroeger.Ik kan me nog goed herinneren dat er in de jaren 80 nog veel plekken waren waar een speciale diagonale las zat om uitzettingen op te vangen. Deze werden vaak wit geschilderd in de zomer om hitte af te ketsen.Tegenwoordig zie je dat soort lassen alleen nog bij stalen bruggen/ viaducten en verder niet meer.
De ontsporingen bij Rampstadrail zaten in essentie in het verschil tussen het Haagse tramprofiel en het Rotterdamse metroprofiel. voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]