Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Karben
Vandaag
om 20:59:56
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Rick
Vandaag
om 20:53:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:49:10
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 20:37:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 20:24:56
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
dennie
Vandaag
om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62
door
Ronald69
Vandaag
om 19:36:59
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:30:31
S88N bezetmelder
door
V421
Vandaag
om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
Hennie
Vandaag
om 18:14:32
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
Joz
Vandaag
om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
door
Paulus1201
Vandaag
om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale
door
Keessap
Vandaag
om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf
door
prutser
Vandaag
om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje'
door
R1954
Vandaag
om 14:27:17
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:01:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
wissels terugmeldgeschikt maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: wissels terugmeldgeschikt maken (gelezen 4308 keer)
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:wissels terugmeldgeschikt maken
«
Reactie #15 Gepost op:
17 July 2012, 20:34:57 »
Hallo Rob,
Ik plaats het hier maar even, misschien dat er meer mensen zijn die zoiets zoeken.
Het vereenvoudigde schema staat hieronder afgebeeld.
R1, R2, R3, R4, D1 en D2 zijn losse onderdelen die erbij geplaatst moeten worden.(kosten zijn ca 50 cent)
R1 t/m R4 kunnen eventueel verlaagd worden naar 2K2.
Je kunt gebruik maken van een S88 terug melder zonder stroomdetectie.(zijn ook goedkoper).
In1 en In2 zijn twee ingangen van de S88 terugmeldmodule.
Het kan zijn dat het programma voldoende heeft aan 1 terugmeld ingang, tenslotte wordt er altijd maar 1 ingang laag gehouden en die wordt terug gemeld.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat de booster van de Twin center wordt gebruikt als aansturing van de wissel/sein modules.
Willem
«
Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 10:11:47 door br194
»
Gelogd
br194
Offline
Berichten: 328
Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:wissels terugmeldgeschikt maken
«
Reactie #16 Gepost op:
19 July 2012, 19:16:31 »
Rob,
Hieronder het schema zoals je dit bij de Roco wisseldecoder 10775 kunt aansluiten in combinatie met een decoder met stroomdetectie. (afbeelding 1)
Afbeelding 1
Voor de weerstanden R1 en R2 kan men een waarde kiezen die ligt tussen de 1K2 en 2K7.
Veel hoger zou ik niet doen, want dan heb je kans dat hij niet goed meer meldt.
Indien de waarde lager wordt dan 1K2 ga je overbodig veel ruststroom door de spoel sturen en wordt de verbruikstroom behoorlijk indien er veel wissels op deze manier worden aangesloten voor terugmelding.
Nu heeft de wisseldecoder van Roco geen massa aansluiting naar buiten uitgevoerd.
Die zul je dus zelf moeten maken.
De ingreep is echter vrij eenvoudig te doen.
Indien de de decoder opend, zit bij de aansluiting van het digitale signaal de gelijkrichter (4 x diode volgens afbeelding 2).
]
Afbeelding 2
Soldeer nu een draad aan de rechter zijde van de diode brug (in rood aangegeven), dit is de massa draad die je nodig hebt om aan de terugmelder aan te sluiten.
Op zich niet moeilijk, je moet aleen niet bang zijn om de decoder even open te maken voor de massa draad, althans die van Roco.
Indien er wisseldecoders van bijvoorbeeld Lenz worden gebruikt is deze massa aansluiting reeds aanwezig en kan hier de massa draad op worden aangesloten naar de bezetmelder.
Willem
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:wissels terugmeldgeschikt maken
«
Reactie #17 Gepost op:
19 July 2012, 19:25:22 »
Hartelijk bedankt, ga ik eens op studeren.
Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
pmh1962
Gast
Re:wissels terugmeldgeschikt maken
«
Reactie #18 Gepost op:
19 July 2012, 20:04:03 »
Je meet dan toch de stand van de wisselspoel en niet de stand van de wissel ? Of ben ik nu achterlijk?
Mvg,
Paul.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26993
Re:wissels terugmeldgeschikt maken
«
Reactie #19 Gepost op:
19 July 2012, 21:54:07 »
Je bent niet achterlijk, maar bij een modelwissel is het een bijna onmogelijke opgave om de echte stand van de wisseltongen terug te melden. Daarom wordt altijd een contact uit de aandrijving gebruikt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
wissels terugmeldgeschikt maken