Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 07:35:34
Interieur ideeën voor gebouwen door puntenglijder
Vandaag om 07:27:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:09:00
EL11 NSB sound file door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:05:21
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: 4 sporige helix  (gelezen 2639 keer)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
4 sporige helix
« Gepost op: 08 October 2012, 14:39:03 »
Hallo beste mensen,
Ik ben een tijdje afwezig geweest maar ben nu weer terug. Ik heb de volgende vraag: Voor een nieuw baanontwerp (schaal N) zou ik eigenlijk een 4 sporige helix moeten bouwen. De buitendiameter zal ongeveer 80 cm kunnen worden en de binnendiameter ongeveer 60 cm. Er zullen Peco flexrails op komen te liggen. De buitenste twee sporen zullen gebruikt worden voor stijgend en de binnenste voor dalend verkeer. Heeft iemand ervaring met een 4 sporige spiraal en is dit wel een goed plan? Of is het verstandiger om het plan te wijzigen en twee 2 sporige helixen te maken.

Mvg: Geert S.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
    • J.M.Models
Re:4 sporige helix
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2012, 02:16:35 »
Het zou volgens mij misschien kunnen. Het is afhankelijk wat je maximale steiging mag zijn in schaal-N. Ik denk begrepen te hebben dat in schaal-N mindersteil gewerkt kan worden in een spiraal dan in schaal H.O.

In H.O. is de maximale steiging 2,5%, zodat alle materiaal betrouwbaar omhoog kan rijden. Bij een diameter in schaal-N van 79,5cm kom je uit op 2% (bij een hoogteverschil van 5cm). Bij een diameter van 75cm komt je dan al uit op 2,3%.

Dat zouden dan de 2 stijgende banen zijn. Ik zou daar eerst een proefopstelling van maken om te kijken of al je materieel omhoog kan rijden.

Zelf zou ik toch kijken of je jou grootste diameter wat groter kunt maken. Hoe vlakker de stijging hoe beter.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:4 sporige helix
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 09:01:43 »
Informatie over klimspiralen is ook te vinden in:
de encyclopedie

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:4 sporige helix
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 09:39:20 »
t maakt natuurlijk niet uit of je een 2 , 4 of 6 sporige helix maakt. De stijging is het belangrijkste issue.
Gebruik je de Excel sheet dan zie je vanzelf wat je stijging kan zijn.

Let wel op dat bij 4 sporen er altijd boven of onderin ergens wissels komen of leg je die buiten je helix aan?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:4 sporige helix
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2012, 16:35:13 »
@J.Moors,
Dank voor je berekeningen en goed idee om een proefopstelling te maken.

@ Dick,
Leerzaam stukje in de encyclopedie.

@Han,
Het stijgingspercentage is inderdaad het belangrijkste issue. Mijn maximale diameter zal echter niet groter dan 80 cm. kunnen zijn. Ik heb van H0 op N moeten overstappen vanwege een met verhuizing gepaard gaand ruimtegebrek. De wissels komen buiten de helix te liggen.

@Allen,
Dank voor jullie adviezen, maar op dit ogenblik lijkt mij het maken van de proefopstelling het beste. Het zal wel schelen dat ik niet met erg lange treinen rij. Ik begin pas in N en moet hierin nog wat ervaring opdoen en heb ook nog niet zo'n grote verzameling aan materieel.

Mvg: Geert
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.