Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Onderbreking (isolatie) in rail  (gelezen 6743 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2012, 10:16:54 »
OK, overtuigd. Ik denk dat ik gewoon niet secuur genoeg werk om spoorspatting te laten optreden  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2012, 10:17:12 »
Hoi Gert,
In theorie heb je helemaal gelijk, maar zoals ook anderen al aangeven (en ik zelf bij mijn RhB-modules heb meegemaakt) de boze realiteit is [om wat voor reden dan ook...] helaas anders dan de theorie ons leert... ??? :-[

Het houdt de hobby wel spannend... ;)

Frans

(En jouw laatste uitspraak heb je zelluff gedaan ;) :-X (y) )
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 10:18:51 door Frans van Meerwijk. Reden: een klein nabrandertje... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2012, 10:19:46 »
Is het niet het verschil in uitzetten tussen de onderbouw (meestal hout) en de rails, die voor problemen zorgt?
Volgens mij heeft Karst dat uitgezocht in zijn atelier-baan en daarom gekozen voor een onderbouw van aluminium.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2012, 10:33:34 »
Het gaat inderdaad om het verschil tussen alle componenten. Het hout zal uitzetten/kromtrekken bij opwarmen. De rails zal uitzetten. Door de uitzetting van de ondergrond op 0 te zetten krijg je de maximale afwijking. Veilige kant dus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #19 Gepost op: 19 June 2012, 10:35:50 »
Frans,

Je hebt helemaal gelijk over theorie en praktijk. Jan L. A. van de Snepscheut (1953 – 1994) heeft daar ooit een heel leuk boek over geschreven "In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."

Sander

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2012, 23:42:53 »
Hallo collega's,
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen:
Volgens mij is de luchtvochtigheid de boosdoener van spoorspattingen in de modelbaan. Ik vecht hier al jaren tegen. Ik dacht ook dat de rails ging uitzetten door de warmte. Maar zoals hierboven al opgemerkt is de uitzetting van koper praktisch niks bij onze temperatuurverschillen. Hier in Den Helder heb ik 's zomers te maken met een vochtigheid (RH) van bijna 90%. De houten onderbouw gaat dan bij mij echt milimeters aan de haal op een meter baanvak. 's Winters, als de kachel aan is en de vochtigheid terug loopt naar normale waarden ontstaat er juist gigantische krimp en dus vreselijke spoorspattingen. In andere gebieden is het misschien omgekeerd. Nou gebruik ik wel een ongelukkig soort hout (MDF) voor de onderbouw (heb ik nu spijt van, maar ja)
Ik ben wel benieuwd naar een oplossing met iets van schuivende rails of zo.

Groeten Henk