Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
  

Auteur Topic: Onderbreking (isolatie) in rail  (gelezen 7038 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2012, 10:16:54 »
OK, overtuigd. Ik denk dat ik gewoon niet secuur genoeg werk om spoorspatting te laten optreden  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2012, 10:17:12 »
Hoi Gert,
In theorie heb je helemaal gelijk, maar zoals ook anderen al aangeven (en ik zelf bij mijn RhB-modules heb meegemaakt) de boze realiteit is [om wat voor reden dan ook...] helaas anders dan de theorie ons leert... ??? :-[

Het houdt de hobby wel spannend... ;)

Frans

(En jouw laatste uitspraak heb je zelluff gedaan ;) :-X (y) )
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 10:18:51 door Frans van Meerwijk. Reden: een klein nabrandertje... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3494
    • modulebaan.nl
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2012, 10:19:46 »
Is het niet het verschil in uitzetten tussen de onderbouw (meestal hout) en de rails, die voor problemen zorgt?
Volgens mij heeft Karst dat uitgezocht in zijn atelier-baan en daarom gekozen voor een onderbouw van aluminium.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2012, 10:33:34 »
Het gaat inderdaad om het verschil tussen alle componenten. Het hout zal uitzetten/kromtrekken bij opwarmen. De rails zal uitzetten. Door de uitzetting van de ondergrond op 0 te zetten krijg je de maximale afwijking. Veilige kant dus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #19 Gepost op: 19 June 2012, 10:35:50 »
Frans,

Je hebt helemaal gelijk over theorie en praktijk. Jan L. A. van de Snepscheut (1953 – 1994) heeft daar ooit een heel leuk boek over geschreven "In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."

Sander

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Onderbreking (isolatie) in rail
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2012, 23:42:53 »
Hallo collega's,
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen:
Volgens mij is de luchtvochtigheid de boosdoener van spoorspattingen in de modelbaan. Ik vecht hier al jaren tegen. Ik dacht ook dat de rails ging uitzetten door de warmte. Maar zoals hierboven al opgemerkt is de uitzetting van koper praktisch niks bij onze temperatuurverschillen. Hier in Den Helder heb ik 's zomers te maken met een vochtigheid (RH) van bijna 90%. De houten onderbouw gaat dan bij mij echt milimeters aan de haal op een meter baanvak. 's Winters, als de kachel aan is en de vochtigheid terug loopt naar normale waarden ontstaat er juist gigantische krimp en dus vreselijke spoorspattingen. In andere gebieden is het misschien omgekeerd. Nou gebruik ik wel een ongelukkig soort hout (MDF) voor de onderbouw (heb ik nu spijt van, maar ja)
Ik ben wel benieuwd naar een oplossing met iets van schuivende rails of zo.

Groeten Henk