Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 19:46:55
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps  (gelezen 27455 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #75 Gepost op: 16 September 2013, 23:26:18 »
nope ik had de laatste (y)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 17 September 2013, 00:09:47 »
Bedankt heren. Het juiste antwoord is nog niet geraden, al zitten sommige in de juiste richting; het hoort bij een andere hobby van me...

Ondertussen heb ik eindelijk de decoder ontvangen, en de loc rijdt nu ook digitaal, op 2-rail en 3-rail, maar daarover volgt later meer...

mvg,
Rick

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #77 Gepost op: 17 September 2013, 00:51:43 »
Dan gok ik op het dak van een wagon of lok.
Ik meen me te herinneren dat je bij een museumdepot als medewerker helpt.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 17 September 2013, 05:32:13 »
Ja, ik sleutel aan 1:1 locs, maar helaas is het geen dak van een loc/wagon. Dat is een truc die ik nog eens moet uithalen ;)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #79 Gepost op: 17 September 2013, 06:41:22 »
Boot?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #80 Gepost op: 17 September 2013, 08:07:57 »
Dan is t een surfplank

Beached

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 17 September 2013, 10:21:01 »
Jan heeft het juiste antwoord, en mag zich nu de knapste kop in de categorie messingbouwer noemen (y)

En dan is het niet zo'n ding met een zeiltje, maar dit ding:

En om het treintjesgehalte dan nog een beetje op pijl te houden is hier een foto van hoe de 5301 er nu bij staat; aan het water nemen in Nieuweveenschekanaal.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 24 September 2013, 14:33:48 »
In het laatste bouwverslag meldde ik dat ik zat te wachten op een decoder, dat was al bijna een jaar geleden. Rond Maart is eindelijk de decoder aangekomen. Nu is draadjes trekken niet echt mijn favoriete taak, en heeft het nog even geduurd voordat het eindelijk zover was. Ondertussen reed het locje al redelijk op analoog, maar er zat toch nog een klein zwaar puntje in. Dat moest er dus eerst uit.

Al is de loc er niet standaard mee uitgevoerd, heb ik de voorste as afgeveerd. Dat betekent dat er een klein beetje speling tussen de hornblocks en hornguides zat. Dat betekende dat de assen naar elkaar toe en van elkaar af schoven als de loc rijdt, wat niet ideaal is als je mooie rijeigenschappen wilt hebben. De oplossing daarvoor was ten eerste om de hoeveelheid speling te ontdekken, en dan uitvogelen waar de speling moet worden uitgenomen. Dat eerste was makkelijk genoeg, de speling beek met een stripje 0,25mm styreen geheel te verwijderen. Dus eerst maar eens de twee achterste lagers van een plakje styreen voorzien. Dan alle mogelijke combinaties proberen met de voorste as en testen om uit te vogelen wat het beste is. Dat bleek dus ook de achterkant te zijn, waar de stripjes met een beetje secondelijm vastgezet zijn.

In deze uitvergroting zijn de styreen stripjes net te zien als de witte vlakken.

Toch bleef er nog een klein zwaar puntje in. Dit is deels mijn eigen schuld: Ik moest zonodig busjes op de M1 bouten maken om speling te verminderen ::) Eerst maar eens een paar busjes eraf halen, ja dat ging goed. Dan zijn het dus waarschijnlijk de kopplestangen. Mijn aanname is dat Erwin zijn kwartering goed heeft gedaan. Ik heb niks om dat precies te meten dus het is ook een mogelijke oorzaak. Jan z'n geheugen klopt, ik sleutel nogal vaak aan stoom en Diesellocs, en daar pik je nogal wat kneepjes op. Zo is ook de "lengte" van de koppelstangen van groot belang op echte locs en dat moet gecheckt worden. Nu zet je een loc van 51 ton niet zomaar op een glasplaat, dus checkt men dat anders. De koppelstanglagers horen genoeg speling te hebben om een millimeter of 3 zijwaarts te bewegen, en als een lager niet zijwaarts kan bewegen zit het lager in een zwaar punt.

Dat principe heb ik dus ook gebruikt op de 5301. Eerst de loc laten rijden tot het zware punt, en dan voorzichtig de koppelstang zijwaarts proberen te bewegen. Los? dan is het niet die stang. Vast? daar zit het probleem. Dan is het een kwestie van is de steng te kort of te lang? een beetje spelen met spelingen en logisch nadenken en je komt er wel uit.

Uiteindelijk was ik tevreden met de rijeeigenschappen en kon ik op naar de volgende stap: Decoder inbouwen. Ondanks dat het locje aardig klein is, is er bijna genoeg ruimte voor een normale lokpilot oner de kolenbunker. Een LoPi Micro past er dus netjes in. Nu leidt mijn NS matrieel een dubbel leven. Mijn eigen baan is 2 rail, maar ik heb ook aardig wat 3-rail spul en de enige Europees georienteerde club is de Marklin club. En die hebben een aardig mooie modulebaan die wel geschikt is voor het uitlaten van mijn NS matrieel. Dus net als de NS 3931 moest de 5301 een AC/DC loc wordenAl zingt 'ie nog geen Highway to Hell. Da's de volgende stap ;D. Ruimte voor een slepertje onder de loc maken is mij teveel sloopwerk, dus gaat de stroomafname via een bagagewagen. De loc krijgt stroom in 3-rail modus via een afneembaar kabeltje dat in een stekkertje in de loc en een stekkertje in de bagagewagen steekt. Om 2 rail te rijden wordt een schakelaartje omgezet die de verbinding tussen de decoder en stekker verbreekt, en de verminding met de stroomafnemers aansluit. Simpel en je kan er geen decoder mee opblazen. het schakelaartje en de stekkers komen uit de rommeldoos.

Links op de foto is het stekkertje, rechts is de schakelaar. Ze zijn beide zo ingebouwd dat het onzichtbaar is tenzij je de loc omkeert.

Verder was het een relatief simpele kwestie van draadjes trekken en verbergen. In de onderste twee lantaarns zit een gloeilampje. Nadat de eerste twee door kortsluiting om zeep geholpen zijn heb ik toch maar de daadjes gebruikt waarmee ze geleverd werden in plaats van nieuw koperlakdraad erop te solderen. Ondanks de dikte zijn ze ook praktisch onzichtbaar.

Ondertussen had ik ook decals laten printen, waardoor de loc zich enigzins in een identiteitscrisis begeeft. De platen zeggen 5306, maar de nummers voor en achter menen dat het om de 5301 gaat. Inmiddels zijn mooie platen voor de loc getekend die tzt. eens ge-etst moeten worden. Nadat alles naar wens reed zijn de laatste onderdelen aangebract. Ik heb hier met opzet mee gewacht omdat dingen zoals handrails en remwerk nogal snel sneuvelen bij het demonteren.

De loc heeft ook personeel gekregen, een paar Preisers zijn met een beetje slachten omgebouwd tot een passende stoker en meester. De meester maakt net een remming met de locrem, terwijl de stoker de injecteur aandoet om de ketel te vullen

Omdat ik er zin in had, heb ik ook nog een figuurtje voor buiten gemaakt: Een poetser vult de bollubricateur van de luchtpomp met een beetje olie. Verder valt op te merken dat een paar kleine klusjes nog steeds niet af zijn; het glas ontbreekt nog op de onderste lantaarns, de stoomdom kan nog een poetsbeurt en een betere laklaag gebruiken en hier en daar moet ik nog even met een kwastje langs.

Omdat de kartonnen doos niet echt een geschikte opbergplaats voor de 5301 is geworden, heb ik er maar een mooi doosje voor gebouwd. Het hout is een inheemse soort met de naam Rimu. Rimu's zijn beschermd, en in een vorig leven was dit een weggegooide lade. Een oude campingmat is gesloopt om de binnenkant zacht te maken en een paar scharnieren en wat houtolie maakt het doosje af

De loc rijdt nu naar wens, op 2 en 3 rail. tzt. zal ik de laarste puntjes nog eens afwerken, maar eerst maar eens verder met de baan voor het locje

mvg,
Rick

jan1965

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 24 September 2013, 16:49:55 »
Top,
maar kijk uit met dat schuim in je kistje.
ik heb me wel eens laten vertellen dat dit door olie op kan lossen en schade aan je lak kan geven.
Daarom verpakt philo ze ook nog in plastikfolie.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #84 Gepost op: 24 September 2013, 22:59:14 »
Wat een heerlijk machientje, en tof dat er een echt passende trein bij zit, zoiets zie je heel zelden! Je methode van drijfwerkellende opsporen (aan de stangen voelen welke er klemt) werkt prima, ik doe t ook altijd zo. Speling is trouwens niet per definitie slecht, als ie maar goed verdeeld is. Met weinig speling heb je ook veel meer last van kleine afwijkingen qua maatvoering van het drijfwerk.
verpakken in folie zou ik zeker doen. schuimruber kan inderdaad op termijn uit elkaar vallen en het frut vreet zich dan in je lak in. Ook piepschuim heeft zulke grappen, heb ik al vaker last mee gehad.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 25 September 2013, 13:14:21 »
Dank voor de lof en advies (y) Ik zal eens wat plasticfolie ergens opscharrelen. Veel zit de loc trouwens niet in het doosje, meestal staat 'ie op de baan geparkeerd.

meer speling op de juiste plekken had inderdaad ook gekund, maar met een achtergrond als student werktuigbouwkunde heb ik neigingen naar "elegante" oplossingen ;)

Groet,
Rick