Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 15:11:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen  (gelezen 6379 keer)

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2007, 10:18:27 »
Beetje laat Klaas, maar erg bedankt voor de uitleg. het was mij nooit opgevallen dat er andere koppelingen tussen de ertswagens worden gebruikt. Ik meene trouwens wel gewoon buffers te zien tussen deze wagens, zodat ik de opmerking een stukje terug vreemd vind.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2007, 10:26:47 »
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)

mvrgr
Remco
« Laatst bewerkt op: 20 May 2007, 16:57:19 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2007, 10:42:31 »
Ik heb veel foto's van ertstreinen als jullie willen kan ik die hier wel plaatsen. De volgende keer zal ik wel een foto maken van alleen de koppelingswagen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2007, 10:51:01 »
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.

Groet, Julius

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2007, 11:47:50 »
Is hier wellicht iets van te maken..??
http://www.modellmix.com/_images/photos/e-shop/lima/302703.jpg

kon helaas geen beter plaatje vinden.

mvg.

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2007, 12:16:03 »
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.
Één set materieel voor die erst pendel bestaat als het goed is volledig uit vierassers. Dit komt omdat er niet genoeg 6assig materieel is om de 4 uursdienst Maasvlakte-Dillingen(Saar) v.v./u.z. mee te rijden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2007, 10:19:28 »
De tegenwoordig gebruikte zelflossers hebben officieel 12 assen.....

Een paar jaar geleden zijn deze in gebruik genomen, omdat het type Faals150 door het intensieve gebruik snel versleten raakte.

Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.

Wagens zijn afgeleverd in knalrood (erg handig bij ertsvervoer) zonder logo van DB of Railion.

Heeft destijds een heel artikel in de Rail Magazine gestaan, is ook ter sprake geweest op het oude BNL-forum.

De 1:1 foto van de koppelwagen op pagina 1 is niet van een oude NS-wagen overigens, maar van een DB-wagen waar er 2 van zijn (geweest)

Heeft ook een stuk van in de RM gestaan, paar pin me niet vast  op een nummer, verder weet ik nu ook ff niet de juiste wagencodes.

(zit op het werk aanwezig te zijn en gisteren Koninginnedag gevierd)

MfG, Arjan

« Laatst bewerkt op: 01 May 2007, 10:45:08 door Arjan6511. Reden: Spelfout en nog wat info »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #22 Gepost op: 01 May 2007, 10:42:16 »
Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.
Een snelle zoekactie levert op dat het dan zou moeten gaan om Faals 151, in gekoppelde uitvoering Falrrs 153 genoemd. :)

Groet, Julius