Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Een 50-Öl met open schort  (gelezen 1055 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Een 50-Öl met open schort
« Gepost op: 15 October 2023, 18:29:28 »
Gewoon een ombouwverslagje….

Net als in West-Duitsland waren in de DDR na de oorlog nog een zeer groot aantal baureihe 50 en 52 voorhanden. In de jaren ’60 besloot de DR een groot aantal van 50’ers te moderniseren; voornaamste reden hiervoor was het vervangen van de ketel. Een deel van de verbouwde loks werd geschikt gemaakt voor stookolie: de 50-Öl, officieel de 50.50.

Roco heeft beide versies in het programma; een eerste oplage van de 50 0018-7 (62265) en de meer recente 50 0063-3 (72244 ea). Echter, de laatste versie was in ieder geval ten dele voorzien van de ketel van de kolengestookte versie. De ketel van de oliegestookte versie kenmerkte zich door het ontbreken van de beluchtingskleppen (?) aan weerszijden van het rooster onder de vuurkist en door het de extra leidingen hierboven. Ter info: de correcte ketel was voorzien van afgeronde sandkasten en de 'verkeerde' was met rechthoekige zandkasten uitgevoerd, zoals deze ook is gebruikt voor de 50.35 modellen bijv 50 3663-7.

Aangezien de 50-Öl zeldzamer is (lees: moeilijker voor een leuke prijs te krijgen), was ik een tijdje terug een begonnen aan het ombouwen van een Roco 50.35 naar een oliegestookte versie:
-   Diverse extra leidingen op de ketel, thv de vuurkist; dit zijn standaard Roco onderdelen.
-   Aanpassen beluchtingskleppen onder de vuurkist;
-   Uiteraard een olietender;
-   Verwijderen schort onder rookkast.

Dat laatste was namelijk een kenmerkende detail van de olieversie die Roco voor beide modellen niet heeft meegenomen: op een enkeling na, was bij de 50.50 de beplating van de omloopschort opengemaakt onder de rookkast. Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwlijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Hieronder de foto’s van de verbouwde 50.35.







Maar.. De bovenzijde van de tender, het onderdeel om van de kolengestookte tender een olieversie te maken, is al heel lang niet verkrijgbaar en wordt om onduidelijke redenen vermoedelijk ook niet meer gemaakt! Dus daar strandde het project… Tot ik enige tijd terug de 50 0018-7 op de kop wist te tikken. Restte mij alleen om daar de schort open te maken en dat heb ik afgelopen week opgepakt. Bovendien; waar ik bij de eerder ombouw alleen de schortplaat had weggezaagd, heb ik nu ook de aansluiting naar de treden aangebracht. Hieronder de foto’s.





PS mocht iemand een 50-Öltender onderdeel hebben liggen :) Wellicht dat het mogelijk is een kopie in resin te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Aachenau West
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2023, 21:12:31 »
...Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwelijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Mooi gedaan Vincent (y)

Een kleine opmerking: Bij deze 2-cilinderloc is er geen sprake van achterliggende cilinders, toch...?

Groet, Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2023, 22:09:05 »
Nee, het zijn geen compunds ;D maar kan mij wel voorstellen dat je makkelijker bij de bevestiging en stoomtoevoerleidingen van de cilinderblokken kan komen. Weet niet wat er verder nog zit? Draaipunt voor loopstel? Veerpakketten?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 23:20:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2023, 22:15:55 »
Nog een aanvullende Reichsbahn-vraag: ik dacht altijd dat een groot deel van de 50.35's voorzien waren van een Neubautender 2'2' T28, maar volgens mij klopt dat niet en hadden het grootste deel nog de origele 2'2' T26 tender..? Wie kan dat bevestigen?

PS of is dat een kwestie van periode..? Dat er meer 2'2' T28 tenders beschikbaar kwamen nadat de br 23.10/35 uitgefaseerd werd? Al dacht ik dat die grotendeels naar de reko-58's gingen?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 22:21:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2023, 23:01:37 »
Vincent,

Hierbij een link naar Wikipedia Duitsland met info over de BR 50.35/50.50: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.35

Daar worden beide tenders genoemd.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2023, 23:07:17 »
Ze hebben met beide rondgereden, maar mijn vraag is welke werd het meest gebruikt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn