Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:35:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 12:35:42
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
Vandaag om 12:32:50
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 12:26:18
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 11:27:01
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 11:12:28
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
  

Auteur Topic: Enkelsporige lijn  (gelezen 2288 keer)

theuts

  • Gast
Enkelsporige lijn
« Gepost op: 29 March 2012, 21:34:17 »
Hierbij wil ik mijn nieuwe baan laten zien, mijn oude baan (schin op geul h0) is al opgebroken (sloopvirus ;D).
Het is een volledig nieuwe opzet.
Voorlopig heet het 'Enkelsporige lijn'.
Het is (zoals in de titel te zien) een enkelsporige lijn ten zuiden van ons land. Er is normaal personenvervoer maar er is ook een museumlijn. Ook zullen er (kleine) heuvels, een camping voor de toeristen, veel groen etc komen.
Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd tot nu toe.

Deel 1: voorproefje
Het station




Graag reacties/tips!
« Laatst bewerkt op: 29 March 2012, 23:00:22 door Tuup. Reden: meer info »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18407
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2012, 21:52:52 »
Graag reacties/tips!

Misschien handig als je wat meer info geeft... dit is wel heel summier ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2012, 22:40:34 »
Enkelsporige lijn en ook nog in het zuiden van NLD, dat lijkt op Miljoenenlijn.  8)
Jeroen

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2012, 22:56:18 »
Maar dat is het niet!  ;)

ik zal het begin bericht aanpassen,

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2012, 23:35:58 »
Jammer dat je vaste railstukken gebruikt, een leuk klein slingertje zou een minder statisch aandoend geheel geven..

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2012, 23:45:57 »
Hoe bedoel je precies?

we zijn inmiddels na 2 uur de 200 lezers gepasseerd!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2012, 23:49:38 »
Precies zoals ik het zeg, beetje van de rechte lijn afwijken geeft een speelser en meer natuurlijk uiterlijk aan een baan, kijk maar 's in m'n bouwtopic heb geen enkel stuk recht land de voorkant liggen...........oh ja ben na 6 maand de 21000 gepasseerd..

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2012, 19:15:25 »
Wat dat betreft kun je met flexrails een wat natuurlijker verloop krijgen dan met standaard rails. Rechte stukken kom je natuurlijk in het echt vaak genoeg tegen maar je bent wat meer gebonden aan wat de modelspoorfabrikant levert. Met name bochten gaan snel onnatuurlijk uitzien omdat je A: snel een relatief onnatuurlijke bocht-radius gebruikt en B: geen overloopbogen gebruikt zodra je met het standaard materiaal werkt. Die overloopbogen merk je met name als je een trein met getrokken rijtuigen de bocht in ziet gaan. Ze hoeken dan heel snel (dwz de uiteindes komen plots heel flink naar buiten ipv een geleidelijke overgang.

Met flexrails kun je een hele hoop aanpassen en ben je letterlijk flexibeler in je baanplan. Dan hoeft een station ook niet aan een recht stuk spoor te liggen (overigens in de praktijk ook niet altijd het geval). :)

Zelf vind ik standaard R1-R3 bochtjes prima voor een schaduwstation of iets dergelijks. Daar maakt het namelijk niet zo heel veel uit hoe natuurlijk of onnatuurlijk treinen door een bocht gaan. Met name op stukken waar je treinen wèl een boog in ziet gaan kan het snel 'speelgoedachtig' uit gaan zien met R1-R3.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je in het geval van een modelbaan het landschap aan kunt passen aan je wensen mbt spoor. In het echt ligt een spoorlijn afhankelijk van de omgeving en past men de omgeving zo min mogelijk aan omdat dat nu eenmaal een dure kostenpost is. Zo graaft men echt geen tunnel omdat dat nu eenmaal sjiek is. Eerder puur noodzakelijk.

Voor de rest zou ik als tip meegeven: less is more. Teveel spoor op een klein oppervlak oogt vaak erg onnatuurlijk. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de realiteit waarbij stations aan enkelsporige lijnen relatief veel sporen hebben (bijv. Simpelveld). Doorgaans zijn het er een stuk minder. Kortom: pas je sporenplan aan op je materieel en hoe/wat je wil rijden, niet andersom. 4 intercities en 4 stoptreinen per uur op een enkelsporige lijn is erg onnatuurlijk!! ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2012, 19:42:39 »
Ik heb even schematisch en snel een tekeningetje gemaakt van jouw plan.
(De dikke rode lijn stelt zeg maar de grens voor van wat ik op jouw foto's kan zien.)


Opmerkingen daarbij
Waar wil je het perron/de perrons plaatsen? Is er ruimte voor?
De plaats van de loods> Misschien kun je erover denken om dat spoor weg te halen en het kopspoortje daarnaast wat langer te maken en een bocht te geven met aan het eind de loods?

 
Jeroen

theuts

  • Gast
Re:Enkelsporige lijn
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2012, 23:34:30 »
Wat dat betreft kun je met flexrails een wat natuurlijker verloop krijgen dan met standaard rails. Rechte stukken kom je natuurlijk in het echt vaak genoeg tegen maar je bent wat meer gebonden aan wat de modelspoorfabrikant levert. Met name bochten gaan snel onnatuurlijk uitzien omdat je A: snel een relatief onnatuurlijke bocht-radius gebruikt en B: geen overloopbogen gebruikt zodra je met het standaard materiaal werkt. Die overloopbogen merk je met name als je een trein met getrokken rijtuigen de bocht in ziet gaan. Ze hoeken dan heel snel (dwz de uiteindes komen plots heel flink naar buiten ipv een geleidelijke overgang.

Met flexrails kun je een hele hoop aanpassen en ben je letterlijk flexibeler in je baanplan. Dan hoeft een station ook niet aan een recht stuk spoor te liggen (overigens in de praktijk ook niet altijd het geval). :)

Zelf vind ik standaard R1-R3 bochtjes prima voor een schaduwstation of iets dergelijks. Daar maakt het namelijk niet zo heel veel uit hoe natuurlijk of onnatuurlijk treinen door een bocht gaan. Met name op stukken waar je treinen wèl een boog in ziet gaan kan het snel 'speelgoedachtig' uit gaan zien met R1-R3.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je in het geval van een modelbaan het landschap aan kunt passen aan je wensen mbt spoor. In het echt ligt een spoorlijn afhankelijk van de omgeving en past men de omgeving zo min mogelijk aan omdat dat nu eenmaal een dure kostenpost is. Zo graaft men echt geen tunnel omdat dat nu eenmaal sjiek is. Eerder puur noodzakelijk.

Voor de rest zou ik als tip meegeven: less is more. Teveel spoor op een klein oppervlak oogt vaak erg onnatuurlijk. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de realiteit waarbij stations aan enkelsporige lijnen relatief veel sporen hebben (bijv. Simpelveld). Doorgaans zijn het er een stuk minder. Kortom: pas je sporenplan aan op je materieel en hoe/wat je wil rijden, niet andersom. 4 intercities en 4 stoptreinen per uur op een enkelsporige lijn is erg onnatuurlijk!! ;)

Nou, het is inderdaad beter met flexrail, ik zal het dan ook binnenkort aanschaffen.
Wat de bochten betreft, bij het station kan ik niet veel dus moet het weel een soort van U bocht zijn.


Ik heb even schematisch en snel een tekeningetje gemaakt van jouw plan.
(De dikke rode lijn stelt zeg maar de grens voor van wat ik op jouw foto's kan zien.)


Opmerkingen daarbij
Waar wil je het perron/de perrons plaatsen? Is er ruimte voor?
De plaats van de loods> Misschien kun je erover denken om dat spoor weg te halen en het kopspoortje daarnaast wat langer te maken en een bocht te geven met aan het eind de loods?

 


Ik heb het simpel geschetst:

         -----/------------------------------------------------------------------------------------------------------)
      --    /---------------------------------------------------------------------------------------------------------)
   --     /----------------------------------------------------------------------------------------------------------)
(---   /---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(---x------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\
---/--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\-


( = Stootblok
/  \  = Wissel
X = kruiswissel

Perrons denk ik de onderste 3 sporen.
het 3e spoor van onder is ook aangesloten.