Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.  (gelezen 1799 keer)

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3982
Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Gepost op: 22 April 2007, 18:32:31 »
Hallo,
 Ik ben bezig met een tamelijk zware rijvoeding voor mijn schaal 1 treinen.
 Er hoeft er maar een tegelijk te rijden, maar dan heb ik  toch ca 4 A nodig, bij ca 14V.
 Ik heb een gestabiliseerde voeding van Conrad, voor 3 A .Net te weinig, wat stroomcap. betreft.
Nu wil ik die gestab. spanning alleen  gebruiken voor de handregeling, die dus met een paar transistors een geleidelijke aanzet en afrem schak. stuurt.
 Dat kan die C** voeding makkelijk regelen, hij wordt nauwelijks belast.

   Voor de 4 A wil ik dan een aparte gelijkrichtbrug nemen, met de ~~aansluitingen parallel  aan die in de C** voeding.De  min aansl. komt aan de  min van de C** voeding. De plus is alleen voor de regeltorren.De trafo heeft een cap van 4 A ,dus ook dat kan.

 De lok motoren lijken me niet geschikt voor thyristorregelingen, dat geeft vuurwerk bij de koolborstels, gewone gelijkspanning dus.

 Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.
 Wie heeft er commentaar op? Klaas?
 Groeten,Peter
« Laatst bewerkt op: 22 April 2007, 20:32:25 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2007, 23:14:01 »
Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.

Peter,
je wilt ook al de ~~ aansluitingen aan elkaar leggen. Dat betekent dus dat de "onderste" diodes van de gelijkrichtbruggen parallel komen te staan. Dat levert niet zozeer vereffeningsstromen op, maar wel een onzekere stroomverdeling over de diodes. Het kan goed gaan, maar je kunt ook kans hebben dat de stroom onevenredig verdeeld wordt en dan kan er een diode sneuvelen.
De veiligste oplossing is om voor beide voedingen een aparte trafo te nemen en alleen de minnen aan elkaar te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3982
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2007, 09:55:48 »
Hallo Klaas,
Ik vermoedde al dat zoiets mogelijk was.
Maar het is wel eens goed, als een ander er wat over zeggen kan.
 Dan maar aparte trafo's .  ;D
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen