Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: draden aan de spoorstaven voor terugmelding  (gelezen 2299 keer)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Gepost op: 10 December 2011, 10:37:01 »
Nu heb redelijk veel over het verhaal terugmelding via stroomdetectie gelezen en ik begin te twijfelen of in mijn aansluitings voorbereiding nu wel of niet klopt.
Wat ik tot nu gedaan heb op mijn stationsgebied is om de 20 cm een plus draad gesoldeerd en omdat ik in de veronderstelling dat je via de min je secties in moet verdelen heb daar rond de 30 cm een min  draadje gesoldeerd.
Gelukkig heb ik tot nu toe geen spoorstaven door geslepen,want ik wou eerst de ringleiding maken en dan testen of de boel dan  rijd en dan verder met het sectie verhaal.

Ben ik nou op de goede weg bezig of zit er een fout in wat betreft de bedrading?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2011, 12:42:53 »


Wat jij doet vind ik erg veel, maar het zit niet in de weg, dus geen probleem lijkt mij.
Bezetmelders kosten wel wat, iets om rekening mee te houden.


aan de andere kant, tijdens het plannen is het wel handig om treinlengtes en dus bloklengtes mee te nemen.
Weet je de blokken, weet je wat je nodig hebt aan bezetmelders.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2011, 19:08:25 »
in principe is het helemaal niet erg om te veel draden van je ringleiding naar de rails te laten lopen. sterker nog, hoe meer hoe beter want hoe meer hoe betrouwbaarder de stroomvoorziening. maar om van iedere draad een bezetmeldsectie te maken is misschien iets te veel van het goede. alle draden van de ene kant blijven direct aan elkaar en aan de voeding verbonden, bijv. de min (het maakt voor de bezetmelders niet uit of je de plus of de min kiest). de andere kant loopt dan via de bezetmelders, dat was je volgens mij al bekend. als je dan uiteindelijk je rails in secties hebt gezaagd (je hoeft dus maar een kant door te zagen) kun je, er van uitgaande dat je de min als gemeenschappelijke draad kiest, alle plus-draden in die sectie gewoon bij elkaar in 1 uitgang van de bezetmelder stoppen. je moet natuurlijk wel in iedere sectie minstens 1 voedingsdraad hebben. heb je al bijv. in de handleiding van koploper gekeken naar wat er daar over indeling van blokken en lengtes van secties wordt verteld? ik vond dat zelf een vrij duidelijke uitleg. het is waarschijnlijk handig om eerst te kijken hoe je je baan in secties gaat verdelen voordat je definitief alle draden aansluit.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2011, 19:17:54 »
Kwa indeling heb ik een duidelijke en goede tekening van wat betreft de secties,maar ik was allen aan het twijfelen over de print die je nou moest aa sluiten aan de plus of de min zijde van de spoorstaaf

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2011, 21:40:26 »
dat mag je helemaal zelf weten, want digitale spanning is eigenlijk wisselspanning, er is dus geen plus of min. maar om de twee polen uit elkaar te houden geef je ze een naam, bijv. plus en min. het maakt dus niet uit welke je neemt voor de secties en welke voor de gemeenschappelijke.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2011, 22:32:40 »
AAhh das dus nu duidelijk,oke dan hoef ik dus niet de hele zooi om te gaan solderen.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2011, 13:19:42 »
Maar let er op dat je ze wel altijd in de zelfde leiding zet.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:draden aan de spoorstaven voor terugmelding
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2011, 18:26:50 »
Gaat goed komen (y)