Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water  (gelezen 4135 keer)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Gepost op: 08 August 2011, 20:33:54 »
Tja, het moest er eens van komen... Had het ding eigenlijk alweer in elkaar gezet en toe bleek de achterste as ergens vast te zitten en toen moest ´ie toch uit elkaar... Oh ja, en ik had toevallig een paar maanden ervoor een Escapaandrijving gescoord die precies in de vuurkist van de 3700 bleek te passen.

Dus - Model Loco-aandrijving van frame gezaagd, frame verbreed, cilinderblokken versmald, compensatieboom gemaakt voor de twee achterste tenderassen (loc had al eerder verende aslagers gekregen), P87 tenderwielen uit de rommel doosgevist en wielbanden van de drijfwielen versmald, iets van een (statisch) binnenliggend drijfwerk tussen de frameplaten gefabriekt en nog wat extra details aangebracht.

En ja, het spuit/schilderwerk is meer ´impressionistisch´ dan Philofinish.  Deze loc moet zichtbaar werken voor zijn geld. ;) ;D



« Laatst bewerkt op: 08 August 2011, 20:36:12 door Eric van Spelde »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2011, 22:09:05 »
Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2011, 22:38:24 »
Mooi, misschien wil Artitec hem wel even lenen als voorbeeld  :D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2011, 08:31:14 »
Inderdaad, nog steeds Staatsspoorkleuren.

Het omzetten van linkse naar rechtse bediening gebeurde al vanaf 1918 (en vermoedelijk tegelijkertijd met het plaatsen van een voorwarmer). De NS-nummers kwamen met een CW (constructiewijziging) gedateerd oktober 1921 met daarbij eronder geschilderd en doorgestreept het oorspronkelijke nummer met daarachter in dit geval een 'S' voor 'Staatsspoor'. Dat geschilderde nummer verdween weer met een CW van eind 1922 - alhoewel er legio foto's zijn tot eind 1924 waarop nog steeds het doorgestreepte Staatsspoor- dan wel HSM nummer te zien is. Ook waren er toen nog geschilderde NS- 'nummerplaten' in omloop (lang niet alle nummerplaten konden op tijd worden aangeleverd voor de vernummering).

Overgeschilderd in NS-groen en zwart werd er doorgaans pas bij de volgende Grote Herstelling (en die kleurstelling probeer ik vooralsnog even te vermijden zolang er geen volstrekte duidelijkheid is over wel/geen/wat voor grasgroen vóór 1931 ;) ).

Tja, dat dak is nog in een ander opzicht 'fout' want het dakluik hoort er nog niet op te zitten. Over de kleur kun je twisten, maar als het om bitumendakbedekking (3x woordwaarde) gaat dan lijkt me matzwart, antraciet, zwartbruin of iets daartussen meer voor de hand liggen dan de helder grijze kleur van de Artitecmodellen die we onlangs te zien hebben gekregen.

Op de foto's van 3700'en in het late SS/vroege NS-rijdperk is het dak in ieder geval donker (antraciet/matzwart) en niet crèmewit zoals bij de Staatsspoorlocs van Philotrain en Artitec...

Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D

« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 08:33:18 door Eric van Spelde »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2011, 09:53:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.

Maar verder ziet 'ie er mooi uit (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2011, 12:36:02 »
Mooie weathering! hé verdikkeme, wanneer levert Artitec dat ding nou eens. Ik ben natuurlijk slecht in het bewaren van mijn geduld. I need this thing! :P
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2011, 15:32:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.


Nou, de sierlijnen zijn al een aardig eind weggepoetst ;) en verder zit er toch nog een aardige kleur en glans op ketel e.d.

Echte weathering zit op een Poolse stoomloc zo rond 1980 of zo, dit is niet meer dan wat ze in de klassieke autowereld 'older restauration; nicely mellowed' noemen.  ;D