Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
henk
Vandaag
om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:44:04
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:19:33
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:49:33
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 13:29:50
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:24:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
NTeering
Vandaag
om 09:21:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuwbouw modelbaan Oberstein.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuwbouw modelbaan Oberstein. (gelezen 9879 keer)
smits66
Schaal 1:160, Arduino
Re:Nieuwbouw modelbaan Oberstein.
«
Reactie #30 Gepost op:
18 November 2011, 00:26:02 »
Na een uitgebreide visualisatie ben ik tot de conclusie gekomen dat dit baan plan niet het juiste baanplan is.
Op de eerste plaats klopt het thema niet zoals ik al eerder geschreven hebt is het thema voor de modelbaan "nebenbahn".
Het was de bedoeling dat er korte treinen zouden gaan rijden door het landschap op de modelspoorbaan, nu rijden de treinen ongeveer 60% niet zichtbaar
Ook is het ontwerp van het station niet de juiste er zijn maar twee peronsporen en een bulk wissels tussen de peronnen.
Ook het dorp op de berg, en in het dal, is de visualisatie niet goed de beide dorpen zijn van alle kanten zichtbaar
er is geen optische scheiding tussen de dorpen waardoor het niet nodig is om een spoorbaan aan te leggen tussen de dorpjes.
Er kan dan, net zo goed een bus/vracht verbinding over de weg gemaakt tussen de dorpjes.
Het idee : Visualisatie
Er zijn twee dorpjes, tussen de dorpjes ligt een bergrug (optische is de afstand dan al veel groter en klopt de visualisatie), er is goederen en passagiersvervoer nodig tussen de dorpjes
Er is een spoor verbinding tussen de dorpjes, het begint met passagiersvervoer
Door uitwisseling van gedachten tussen de mensen uit de dorpjes, kan er handel tussen de dorpjes ontstaan waardoor er een goederen stroom ontstaat (post)
Een goederenstroom kan ook ontstaan door bijvoorbeeld een boerderij ,steengroeve, productiebos.
De boerderij levert: vee,melk,kaas enz waardoor er een reden is voor een locale goederenstroom tussen de dorpjes.
Om een uitgebreide interlokale goederenstroom te laten ontstaan kan er een steengroeve komen.
Een steengroeve levert: rotsblokken ,kiezels, grind enz. waardoor er een reden is voor lange afstand goederen vervoer, er kunnen langere goederen treinen gaan rijden.
Om de variatie in het goederenvervoer, zowel op lokaal, interlokaal te krijgen kun je ook een productiebos maken.
Een productiebos levert : hout ,voor de houtzagerij in een van de twee dorpjes, die weer planken en balken hout aan een meubelfabriek levert die in het andere dorpje staat.
Als er een restaurant word geopend in een van de dorpjes zal er behoefte zijn aan eten en drinken, voor een gedeelte kan dat lokaal opgevangen worden er is immers een boerderij, maar een ander gedeelte van de goederen voor het restaurant ,winkel ,denk aan
bier, wijn
, fruit ,levensmiddelen er zal dan ergens een goederen/koel loods moeten komen, waardoor er nog meer variatie in het goederen vervoer komt.
Op locaal spoor kan dan ook weer een variatie in het goederenvervoer ontstaan tussen de dorpjes.
Om de sfeer compleet te maken zal er nog een toeristenstroom op gang moeten komen, waardoor er nu ook regionale en interlocale passagiersvervoer gerealiseerd kan worden en er langere passagiers treinen te kunnen laten rijden.
De totale visualisatie is nu compleet.
Het bovenstaande stukje is een gedachtekronkel, dat is hoe ik de baan in mijn gedachten hebt gemaakt,
dat wil niet zeggen dat de uitvoering gelijk is aan mijn gedachtekronkel.
Al met al ga ik maar weer werken aan Oberstein V3, het weekend komt er weer aan en dan heb ik weer meer tijd voor het ontwerpen van "Oberstein V3"
Paul
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2011, 23:43:23 door smits66
»
Üdvözlet Paul Smits.
bouw draadje "Laubenstein"
smits66
«
Reactie #31 Gepost op:
19 November 2011, 21:26:04 »
Ik heb vandaag een nieuw baanplan gemaakt, het is een eerste gedachten spinsel,er zal nog wel het een en het ander aan veranderd worden.
Ik ben nog aan het bedenken wat voor landschap ik ga maken, wat wel zeker is dat er een bergrug tussen de dorpjes komt ook wil ik in beide dorpjes een goederen loods, een boerderij lijkt mij ook wel wat.
Ik ben er verder nog niet uit. Er zijn meerdere mogelijkheden.
Nieuwe Baanplan :
Paul
Üdvözlet Paul Smits.
Bjor
«
Reactie #32 Gepost op:
20 November 2011, 08:46:46 »
Paul,
Jouw baanplan van 14/11 is misschien wel te realiseren als je het situeert in de Dolomieten. Dat berggebied in het noordoosten van Zuid-Tirol in Italië staat bekend om zijn vaak loodrecht oprijzende, smalle rotswanden. (Zoek maar eens met Google op 'Dolomieten'.) Zo te zien is daarvoor tussen beide dorpjes nog wel plaats, zeker als je het stijgende spoor links deels door tunnels in die rotswand laat lopen.
Waarschijnlijk reden er vroeger in de Dolomieten geen T3's, maar ach, een klein beetje mag je de geschiedenis wel 'ombuigen'. Toch?
Groet,
Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
T.Spat
«
Reactie #33 Gepost op:
20 November 2011, 12:55:52 »
En gelukkig is er ook o.a. van Roco wel het nodige aan Oostenrijks
en Italiaanse modellen te vinden
En steile wanden zijn vaak aan te treffen in gebieden met kalksteen,
is er gelijk een mooie reden voor een steengroeve...
Mvg,
Tis
sander1985
Team Mitropa *
«
Reactie #34 Gepost op:
20 November 2011, 13:05:23 »
Ik vind aan dat laatste plan toch weinig dorps met bijna overal 3 sporen naast elkaar.
Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
smits66
«
Reactie #35 Gepost op:
20 November 2011, 22:55:52 »
Ik heb vandaag een nieuw baanplan gemaakt, het vorige vond ik niet zo geslaagd.
Het nieuwe baanplan heeft meer rij mogelijkheden, er zitten wel twee keerlussen in, vind ik verder geen probleem.
In het nieuwe baanplan heb ik ook meer ruimte voor het landschap.
Het idee is nog steeds twee dorpjes gescheiden door een bergrug een boerderij en een steengroeve, in het baanplan is daar volgens mij voldoende ruimte voor zonder dat het te vol word, ook de hoeveelheid sporen is beperkt.
Ik zoek nu alleen nog een mogelijkheid om een bergspoortje te maken, ook daar kom ik wel uit.
Wat het landschap betreft lijkt mij de Dolomieten wel wat, ik heb er foto's van gezien.
Dat het niet klopt met mijn locjes maakt mij niet uit ,deze spoorbaan is een fictieve spoorweg ergens in Europa.
Het nieuwe baanplan:
Paul
Üdvözlet Paul Smits.
harrylak
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #36 Gepost op:
18 January 2012, 14:04:19 »
hai Paul
ff berichtje uit groningen over het selectrix systeem
kan niet anders zeggen dat het voor mij altijd goed heeft gewerkt en dat nog steeds doet
en dat al ruim 15 jaar wel heb ik het systeem uitgebreid met Rautenhaus omdat sommige delen voor het trix systeem niet leverbaar zijn en of waren er staat nog een stukje van mijn baan op dit forum
bouw van mijn nieuwe baan in N onder de naam harry lak
op mijn baan rijden en of staan te wachten een 30 treinstellen te wachten tot ze dus mogen rijden
alles wordt aan gestuurd door koploper 7.4
Heb ook nog wel onderdelen voor het systeem die ik niet meer gebruik en dat zijn 2 funtiedecoders voor wissel en seinen interface van trix en ook nog een loc control.
Handboek heb ik ook nog die op een cd staat.
En wat een ander ook zegt het systeem werkt goed en storing vrij.
vriendelijke groet uit groningen
smits66
«
Reactie #37 Gepost op:
29 January 2012, 21:06:02 »
Ik ben al een tijdje niet actief geweest op het forum, maar ik hoop er nu weer wat meer tijd voor heb.
Na bestudering van het vorige baan plan voldoet het baanplan niet aan mijn eisen (ben ik echt zo veeleisend
)
Ik ben maar weer een nieuw ontwerp aan het maken gegaan.
Het resultaat is Oberstein V4.02
Er zitten in het ontwerp twee keerlussen en twee kleine klimspiralen om hoogte te winnen, ongeveer 7 cm en een keer driehoek.
Het idee om er een combibaan analoog en digitaal van te maken is erg moeilijk gebleken en heb ook besloten om er een blokgestuurde analoge baan van te maken, ik heb meer analoge locomotieven dan digitale (twee stuks).
In het nieuwe ontwerp zitten niet veel wissels, twee kleine stationnetjes een in het dal en een op de berg, een gedeelte van de rails is niet zichtbaar, de twee keerlussen zullen gedeeltelijk zichtbaar worden.
Ook wil ik niet te veel rails gebruiken om zo het landschap ruim te kunnen bouwen.
De steengroeve laat ik even vervallen omdat het wat lastig is om op de huidige treintafel in te plannen en om het sporenplan overzichtelijk te houden.
Ik probeer er in het nieuwe ontwerp wel rekening te houden.
De rails aan de linker kant is een die aan de rand van het blad is voor een fiedleyard die ik nog moet maken.
De digitale baan word gebouwd als modules 2x 120 cm x 40 cm en 2x 80 cm x 40 cm.
Over de modulebaan ga ik binnenkort een topic beginnen.
Ik hoop op een aantal reacties waarmee ik mijn baanplan nog verder mee kan aanpassen naar mijn idee.
Het Baanplan:
Mvg Paul Smits
«
Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 21:13:17 door smits66
»
Üdvözlet Paul Smits.
haes
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
«
Reactie #38 Gepost op:
29 January 2012, 21:19:42 »
Weinig rangeer mogelijkheden, geen station? alleen maar een pendelbaan tussen de twee keerlussen?Als je dit gaat digitaliseren is denk ik snel de "leuk" er van af.Rij end-to-end tussen twee stations en verberg de lengte van het spoor in een berg voor een grotere rijlengte.
gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
smits66
«
Reactie #39 Gepost op:
29 January 2012, 22:41:02 »
Hoi Hans
Ik denk dat je het topic niet goed heb gelezen.
In dit ontwerp zitten twee kleine stationnetjes een in het dal en een op de berg en deze baan is analoog en niet digitaal.
Rangeren vind ik niet het belangrijkste op deze baan er zijn evt wat rangeer mogelijkheden.
In eerste plaats rij ik met korte passagierstreinen.
Mvg Paul Smits
«
Laatst bewerkt op: 30 January 2012, 15:57:57 door smits66
»
Üdvözlet Paul Smits.
smits66
«
Reactie #40 Gepost op:
28 April 2012, 23:20:00 »
Hoi forumleden
Ik ben gestopt met de topic nieuwbouw modelspoorbaan "Oberstein", ik kon geen goed baan ontwerp vinden.
Ik ben een nieuwe topic begonnen over modulebaan "Oberstein"
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43198.0.html
mvg Paul Smits
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2012, 23:34:34 door smits66
»
Üdvözlet Paul Smits.
Print
Pagina's:
1
2